Groep 1-2
Ik ben deze week, een ochtend op school als 'kunstenaar'.
Ik heb wat eigen werk meegenomen als inleiding voor een kunstproject.
Eén van de stagiaires heeft voor haar opleiding dit project voorbereid.
Het is een kunstproject over portretten én zelfportretten.
We wilden de kinderen laten ervaren hoe het is om iemand na te tekenen.
Een meisje wilde wel als model op de stoel van de juf zitten.
Ze heeft heeel stil gezeten!
Een meisje wilde wel als model op de stoel van de juf zitten.
Ze heeft heeel stil gezeten!
De andere kinderen gingen aan het werk.
Het stoeltje is als tafel gebruikt en dat ging eigenlijk best goed.
Het stoeltje is als tafel gebruikt en dat ging eigenlijk best goed.
Vooraf wordt verteld waar je op kan letten letten bij het tekenen van een gezicht.
Dat je in het midden een horizontale hulplijn kan zetten voor de ogen.
De ogen zitten net onder het midden in het gezicht.
Je kan een verticale hulplijn in het midden zetten voor de neus.
De neus zit in het midden net als de mond en de kin.
De onderkant van de neus komt tot halverwege de ogen en de kin.
De neus zit in het midden net als de mond en de kin.
De onderkant van de neus komt tot halverwege de ogen en de kin.
De kinderen hebben goed zitten luisteren.
De hulplijnen zien we terug in bijna alle tekeningen.
Er is gelet op details als de diadeem in het haar, de paardenstaart, de ogen, wimpers ed.
De resultaten waren verrassend leuk.
De resultaten waren verrassend leuk.
Na deze opdracht was het tijd om buiten te spelen en te eten.
Daarna zijn we verder gegaan met het 2de deel van het project.
De stagiaire had al eerder met de kinderen
kartonnen schildersdoeken beschilderd met lichte kleuren.
De doeken waren dus droog en lagen klaar voor gebruik.
Het bleek lastig om met wasco op de doeken te tekenen.
Olie-pastels waren beter geweest maar helaas die hadden we niet...
De resultaten van de zelfportretten vielen misschien daardoor wel een beetje tegen.
Dit zijn de leukste zelfportretten.