Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 december 2011

Dag Sinterklaasje...dag....


groep 1-2

Op 6 december slapen de pieten uit na een lange nacht werken.
Ze komen in pyjama naar beneden.
Uiteindelijk komt ook de Sint in pyjama naar beneden.
Dat vinden de kinderen maar raar: De Sint in pyjama.

Sinterklaas is vandaag pas echt jarig.
Hij wordt toegezongen door de pieten en hij krijgt nog een cadeau:
Hij mag een weekje op vakantie in een warm land.
Hij krijgt ook nog een zonnebril en een korte broek.

Dan worden alle spullen ingepakt
en naar de boot gebracht.
De Sint gaat weer weg.


Omdat de tekenles op 6 december valt
maken we nog één Sinterklaas tekening.


We gaan vandaag de zonnebril tekenen.
Deze opdracht is al eerder gedaan in groep 3 bij het cijfer 0.
Ik wilde met deze groep 1-2 een keer cirkels tekenen.
Het knippen en plakken uit de oorspronkelijke opdracht is een beetje te lastig voor kleuters.
Dat hebben we dus niet gedaan.


De opdracht is: teken een heleboel rondjes in de bril.
Begin bij de stip en teken het rondje links om.
Zo schrijf je ook de letter o en het cijfer 0.
Neem voor elk rondje een andere kleur dat geeft niet alleen een leuk effect
maar op deze manier maak je ook bewuster de cirkel.


Als je dat gedaan hebt mag je bril versieren.
Teken ín de bril wat de Sint en de pieten zien.


Op de school waar deze opdracht gegeven is zijn 2 kleutergroepen.


De eerste klas was in 10 minuten klaar met de tekening
en ze wilden en konden er niets meer van maken.
De tweede klas heeft 2x zo lang zitten tekenen met leuke resultaten.


Zelfs één van de kinderen die normaal niet zo veel doet had een grappige tekening:






zaterdag 3 december 2011

Verlanglijstje


Groep 3

Als Sinterklaas in het land is mag je, je schoen zetten.
Je zet je mooiste of je grootste schoen.
Je doet er een wortel en een verlanglijstje in.
Je zingt alle liedjes die je kent.


Dan ga je vroeg naar bed en je wacht af...
Krijg je van de Sint wat op je verlanglijstje staat?


Wat wil je graag hebben van de Sint?



Er staat al een schoentje op het papier.
De schoen mag worden ingekleurd.
Daarna is de opdracht vrij.


Sinterklaas en zwarte Piet horen natuurlijk op de tekening.



en veel cadeautjes

 





woensdag 30 november 2011

Sinterklaas in de buurt


groep 1-2

Sinterklaas is al een week in Nederland.
Hij heeft een druk programma.



In het winkelcentrum is het een drukte van belang.
Vaders, moeders en kinderen wachten geduldig...
Waar wachten ze op??


In de verte is er iets aan de hand.
Een pieten orkestje loopt voorop.
Eindelijk ... Daar is de Sint.


Op het papier staat al de vlag van Sinterklaas
en 3 lijnen voor vlaggetjes.
Links in de hoek staat al een cadeautje getekend.



De opdracht is:
Kleur de vlag van Sinterklaas heel netjes in.
Teken meer vlaggetjes...
Teken meer cadeautjes...
Maak de tekening af met Sinterklaas, Pieten én het paard.


De meeste kinderen kunnen 
met 3 jaar een cirkel tekenen.
met 4 jaar een vierkant.
met 6 jaar een driehoek.
met 3,5 jaar een recht kruis



Hoe ver zijn de kinderen in hun ontwikkeling?
De vlaggetjes zijn driehoekig,
De cadeautjes vierkant.
Het lint om de cadeautjes is het kruis.
Kunnen ze de opdracht maken?



De kinderen hebben langer dan een half uur zitten werken.
De resultaten zijn er dan ook naar.
Er zijn mooie tekeningen gemaakt.



zondag 27 november 2011

De baard van Sinterklaas



Groep 1-2

Sinterklaas ziet er altijd netjes uit.
Maar Sinterklaas wil andere kleren en een nieuwe look.
Sint gaat op stap en...
beland uiteindelijk ook in de stoel van een kapper.
De sint is moe van het winkelen. 
In de kappersstoel valt hij in slaap en droomt...


Hoe zou dat aflopen?
Voor de kinderen hoeft de Sint niet te veranderen.
Ze vinden zijn outfit eigenlijk wel mooi.


Op het blaadje staat het gezicht van Sinterklaas.
De kinderen gaan de krullen van de baard tekenen.
Deze opdracht is gegeven in een klas met voornamelijk jongste kleuters.


Het papier is zalm roze (huidskleur).
Ik wilde met wit potlood de baard maken.
Het witte potlood was niet te zien op het gekleurde papier.
Daarom is de baard in kleur.


Teken de mijter erbij 
en kleur het gezicht van de Sint in.




donderdag 24 november 2011

De Rommelpiet


Gerelateerde afbeelding
groep 1-2

Overal  waar de Rommelpiet komt
wordt het plotseling een rommeltje!
Hij kan er helemaal niets aan doen...zegt hij.
Het gaat vanzelf... zomaar ... ineens?!


Op school komt de Rommelpiet ook langs.
Hij maakt een hoop rommel in de klas maar...
Hij doet ook een kleinigheidje 
in de schoenen van de kinderen.


De rommelpiet is langs geweest:
Overal zie je zwarte handjes,
overal liggen boeken op de grond,
overal liggen pepernoten
en de veters van je schoen zitten in de war.



Op het blaadje staat een schoen met een lange veter 
die in de knoop dreigt te gaan.
De opdracht lijkt op de opdracht bij Mega Mindy.

 

Deze keer moet de veter uit de knoop worden gehaald.
We kleuren de veter in met rood en geel (de kleuren van de Sint).
én we kleuren met kleine rondjes.


Om de een of andere reden doen de kinderen deze opdracht heel serieus.
Dat was bij vergelijkbare opdrachten ook het geval.


Daarna mag de schoen worden ingekleurd
De tekening kan worden afgemaakt met ...
Sinterklaas, Pieten en natuurlijk met cadeautjes.




maandag 21 november 2011

De pietenmuts


groep 3

 Inpakken valt nog niet mee.
De inpakpiet doet erg zijn best
maar pakt per ongeluk ook zijn muts in.


Een Piet zonder pietenmuts kan natuurlijk niet...
Dus droog je tranen...
We gaan een nieuwe muts tekenen voor Piet 
We doen dat met een luie 8



Als er een mooie gelegenheid is voor deze opdracht 
dan laten we hem niet voorbij gaan.
We tekenen honderd duizend keer de luie 8.


Op het blaadje staat het gezicht van de inpakpiet.
De 8 is niet voorgetekend.
De kinderen moeten hem dus zelf gaan maken.

Dat is even spannend en niet van te voren bedacht....
Wie kan het wel, wie kan het niet?




Hebben de kinderen moeite met de luie 8
dan doen we de oefening samen.


Na het tekenen van de muts 
mogen de kinderen het gezicht inkleuren.
en de tekening verder versieren.
Er zijn pakjes getekend, veren en pepernoten.