Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 oktober 2011

De avonturen van een visje



Er zijn oefeningen die regelmatig terug komen.
Dat golfje komt voor in het cijfer 2, 7 en in de letter r.
Ze komen al vroeg in het schooljaar aan bod in groep 3.
Het golfje is lastig, vandaar de extra oefeningen. 



We maken geen lange golfpatronen.
Sommige kinderen maken daardoor een 'hele zee' van het golfje van de R
en waarom zou je het ze niet gelijk goed aanleren?


Vis is een van de eerste woorden die groep 3 leert.
Het verhaal gaat over een visje 
die uit een donkere moddersloot ontsnapt naar de zee.

De opdracht is:
Trek de golven die al op papier staan over met een vloeiende lijn.
We gebruiken de kleuren:
groen, blauw en bruin om een goeie waterkleur te krijgen.
(en om extra te oefenen)
Daarna mogen ze het visje, waterplanten ed. tekenen.
Kortom ze kunnen de tekening afmaken op hun eigen manier.


Als kinderen de middenlijn nog niet kunnen oversteken
 leggen ze het vel papier in de lengte.
Ze trekken zo de lijnen over.
Dit is niet de bedoeling want het golfje wordt dan ook anders ingeoefend.
Draai het blad goed en oefen samen het golfje.

De golven worden van links naar rechts in een vloeiende beweging gemaakt.
Heen en weer 'kleuren'  is niet de bedoeling.


 ***

Dit ventje had moeite met het golfje en bleef hangen op de eerste rode golven.
We hebben samen de rest van de golven gedaan.
Hij vindt schrijven ook nog heel moeilijk.






woensdag 19 oktober 2011

De zonnebril


groep 3

Deze opdracht is direct na de zomervakantie gedaan.
Het verhaaltje gaat over de vakantie 
en de speciale dingen die je doet in de vakantie.
Je gaat misschien wel naar de camping, 
naar het zwembad of naar de dierentuin.
De kinderen vertellen kort wat ze allemaal hebben gedaan
 en gaan aan het werk:


groep 3 gaat beginnen met de cijfers.
Het cijfer 0 is het eerst aan de beurt.
De opdracht is een oefening voor de O.
Op het papier staat al een bril met ronde glazen. 
De opdracht is: 'schrijf ' een heleboel keer de o links om.  
Er mag niet gekleurd worden!
Als er een genoeg rondjes zijn gedraaid
mag de bril versierd worden met streepjes en andere arceringen.

Om de kinderen meer het gevoel te geven 
dat ze de letter O of het cijfer 0 schrijven
kunnen ze na één rondje van kleurpotlood te wisselen.
 Wat ook helpt is ze te laten tellen tot bv 10.


De kinderen maken op een half A4tje een tekening over de vakantie.
De brillenglazen worden van binnenuit uitgeknipt.
De bril wordt op een leuk gedeelte van de tekening geplakt.


 Ik wil ook af en toe knippen met de kinderen maar...
het uitknippen van de bril bleek nog lastig 
voor een beginnende groep 3.      
Vooral de binnenkant van de glazen was moeilijk.

Het idee voor deze opdracht komt van Tekenen en zo.
  



zondag 16 oktober 2011

Superhelden Emblemen


groep 1-2

Supermannen én supervrouwen vermommen zich
 als ze de wereld redden.
Blijkbaar mag niemand weten 
wie ze in het gewone alledaagse leven zijn.
Ze dragen een masker en speciale kleren.
Ze dragen op hun borst een logo 
waaraan we de superman/vrouw kunnen herkennen.


De opdracht voor vandaag is:
Maak een logo voor jezelf als superheld!
Op het blaadje staan 2 ovalen: een groot ovaal en een kleiner ovaal.
In de kleine ovaal staat een stip en een pijltje.
De kleine ovaal lijkt wel heel erg op de letter O en het cijfer 0. 

De kinderen trekken vanaf de stip in de richting van het pijltje een lijn in de ovaal.
Als ze dat 1x hebben gedaan pakken ze een andere kleur potlood en doen ze het nog een keer en nog een keer, wel honderd keer.

een prachtig gekleurde buitenrand. groep 2

Het 2de deel van de opdracht is: 
kleur de buitenste ovaal heel mooi in met kleine rondjes.
Daarna is de opdracht vrij: de kinderen maken op hun eigen manier hun logo af.
Ze kunnen bv. de eerste letter van hun naam in het midden zetten.
Dat mogen ze zelf doen maar als ze het niet kunnen dan helpen we ze.

een logo met een zelfgemaakte letter groep 2

De kinderen mogen zelf weten hoe ze het logo afmaken.





donderdag 13 oktober 2011

Mega Mindy



groep 1-2
Mega Mindy is een Vlaamse superheld
 en de serie wordt geproduceerd door Studio 100.

Mieke en Toby zijn agenten. 
Commissaris Migrain is hun baas. 
Mieke woont bij opa en oma Fonkel.
Opa Fonkel is een uitvinder.
De belangrijkste uitvinding van opa is dé machine. 
In de machine verandert Mieke in Mega Mindy.
Mega Mindy gebruikt haar superkrachten 
én de uitvindingen van opa Fonkel
als er iets aan de hand is in het dorp.


Mijn verhaaltje gaat als volgt verder:
Stel je voor dat de machine van Opa Fonkel in de klas staat.
Stel je voor dat je in die machine stapt en verandert in een superheld.
Hoe zie je er dan uit en welke superkrachten heb je?


De machine van Opa Fonkel is het middelpunt van de opdracht.
Boven de machine is een ingewikkelde leiding te zien
waar de Fonkel-energie doorheen loopt.



De opdracht is:
Kleur de rechte stukken in met een roze potlood
en de bochten met een blauw potlood of andersom.
Het idee hier achter is dat de kinderen 
het verschil gaan zien tussen rechte stukken en bochten
 omdat letters ook bestaan uit rechte en ronde gedeelten.


We proberen ook met kleine rondjes te kleuren.
Met kleine rondjes binnen de lijntjes kleuren is best lastig...
 én het valt niet mee om dan ook nog op te letten
 wanneer je van kleur moet wisselen: 


   
Als de kinderen aan het werk zijn 
kijk dan of ze de opdracht goed hebben begrepen
en help als het nodig is.
In elke klas waar ik deze opdracht heb gedaan
zitten de kinderen erg geconcentreerd te werken
en doen ze erg hun best op de leidingen.



Teken daarna jezelf als superheld.
Je mag zelf weten wat voor soort superheld je bent 

en welke superkrachten je hebt. 


***

In groep 3 hebben de kinderen zelf een kleurdoos 
en kunnen ze hun eigen kleuren kiezen. 
Als de opdracht helemaal af is 
mogen ze de machine inkleuren en er nog meer bijtekenen.





maandag 10 oktober 2011

Superheldenmasker


groep 1-2

Het boekenweekthema is: Helden.
De kleuters gaan zoeken naar de held in zichzelf:
Wat durf je al en wat kan je al goed?
Durf je al zonder zijwieltjes te fietsen?
Durf je al door het gat te zwemmen tijdens zwemles?


In het verhaaltje wordt gevraagd wanneer je een held bent.
Het verteld ook hoe Superhelden eruit zien.
Omdat Superhelden een speciaal pak en een masker dragen 
gaan we vandaag een Superhelden-masker maken.
Het wordt een Superhelden-masker voor jezelf.


De opdracht is:
Teken honderd-duizend-miljoen keer een luie 8 in het masker.
Waarom zo veel?
De luie 8 is een oefening voor het laten samenwerken
 van de linker en de rechterhersenhelft.
Het is een oefening die we niet vaak genoeg kunnen maken.
Dit is weer een mooie gelegenheid.
De opdracht is verder niet zo uitgebreid 
en zo zijn de kinderen toch even bezig.
Als we hem inderdaad heel veel maken 
dan is het masker ook gelijk mooi ingekleurd.


Dit masker is gemaakt met heeel veeeel luie achten. 

Lang niet alle kinderen kunnen de luie 8 goed maken.
Lukt het niet dan worden ze geholpen.
Zo aan het begin van het schooljaar 

moest een vrij groot aantal kinderen worden geholpen.
Door de luie 8 samen te maken 

ging het op den duur bij een aantal zo goed dat ze het alleen af konden.


Wat kan er fout gaan?
Kinderen houden het blad in de lengte 
of ze kruisen niet in het midden of ze gaan cirkels maken rond de ogen:


Tot slot mogen de kinderen het masker op hun eigen manier afmaken.
Omdat veel supermannen de super eigenschappen van een dier hebben 
kunnen ze een masker maken met wat dierenkenmerken.
Tijdens de instructie is de kat als voorbeeld genomen.
Een kat kan onhoorbaar sluipen, hij is lenig en heeft scherpe ogen en goeie oren.
Daarom zijn er veel oortjes en snorharen ed. getekend. 


Als allerlaatste kan het het masker nog worden uitgeknipt.
Vertel dat op het allerlaatst, als de tekening helemaal klaar is.
Als uitknippen kan, print het masker dan uit op wat steviger papier.

vrijdag 7 oktober 2011

Spiderman


Groep 1-2-3

De meeste kleuters kennen hem niet zo goed.
Ze zijn ook eigenlijk nog te jong voor zijn films.
Spiderman is verzonnen als een tienersuperheld.


 
 Peter Parker is een eenzame, verlegen, zeer slimme scholier.
Hij wordt gebeten door een gemuteerde spin.
Hij krijgt daardoor super spinnenkrachten 
waar hij mee om moet leren gaan.
Hij wordt uiteindelijk een superheld die alle schurken verslaat.




Spiderman is een mooie gelegenheid 
voor een opdracht met strakke rechte lijnen.
De opdracht is:
Kleur Spiderman heel netjes in met ronde bewegingen.
Maak het web met rechte strakke lijnen.
 De kinderen krijgen een rood en blauw potlood.

Het tekenen van het web wordt voorgedaan: 
We tekenen rechte lijnen en bij elke hoofddraad 
wacht je even voor je verder gaat.
Net als een spin zijn draad aanhecht aan de spaken van zijn web
zo moeten de kinderen hun lijn ook 'aanhechten'.

Dit is niet de bedoeling.
 
Als kinderen te snel willen tekenen wachten ze niet 
en maken ze het web eerder rond dan hoekig en recht.
Dat gebeurde dus in de eerste klas waar deze les werd gehouden.

net op school 

Om het achter elkaar door tekenen van het web te voorkomen
kregen de kinderen in de andere klassen de opdracht om van kleur te wisselen.
Dus een streepje rood en een streepje blauw. 

 

Dat hielp!
Vinden de kinderen het nog te moeilijk 
om het web achter elkaar door te tekenen
 dan is de volgende variant ook goed:
Teken streepjes onder elkaar.


Streepjes tekenen is best lastig als je 4 jaar bent, 
dus verzin je een andere variatie:



 Als de tekening af is en er is nog tijd over
dan mogen de kinderen aan de achterkant zelf iets tekenen.
2 Super tekenaars uit groep 3 tekenden: Spiderman en Batman.