Totaal aantal pageviews

maandag 22 februari 2021

Yayoi Kusama

Als het thema kunst behandelt wordt bij de kleuters
gaat het vaak om nederlandse mannelijke kunstenaars...
Gelukkig hébben we ook wereldberoemde nederlandse kunstenaars
 zoals Rembrand, van Gogh en Mondriaan.
In deze reeks wil ik andere internationale kunstenaars uitlichten
die te gebruiken zijn voor de kleuters.


De Japanse kunstenares Yayoi Kusama (1929). 
is een Japanse moderne conceptuele kunstenares 
Ze is bekend om haar sculpturen en installaties, 
die ze volledig decoreerd met stippen. 
Ze is één van de belangrijkste levende kunstenaars uit Japan 
wereldberoemd én vrouw.


Kusama had een zeer traumatische jeugd 
daardoor heeft ze psychische problemen 
en ondernam ze diverse zelfmoordpogingen.
Naar eigen zeggen is het de kunst die haar in leven houd.
Ze woont en werkt al jaren in een psychiatrische kliniek.


En een van de belangrijkste aspecten in haar kunst is de stip
Volgens Kusama staat de stip, symbool voor de eeuwigheid.
 De stip staat voor de menselijke ziel en de ziel van het heelal.
 Iedereen is met iedereen verbonden via de cirkel van eeuwigheid. 
Alles komt uit alles voort door de oneindigheid van de polkadot.
 Die oneindigheid onderzoekt en verkent ze in haar installaties, 
zoals haar ‘Infinity Mirror’ kamer. 

De bezoeker krijgt een soort van buiten zichzelf ervaring 
door de spiegels, het flikkerende licht en het water op de vloer. 


Yayoi maakte bloemen gedecoreerd met stippen:



Er is een boekje verschenen over de bloemen met stippen.
Die bloemen zijn met papier mache
wel na te maken met de kinderen.


  Kusama’s hallucinaties 
zijn de belangrijkste inspiratiebron voor haar werk. 
Haar innerlijke beelden verwerkt ze in haar kunst. 


Wat de kleuters betreft kunnen we voorwerpen beplakken 
met gekleurde ronde stickers:


Yayoi is gek op pompoenen.
Deze opdracht met pompoenen is heel toepasselijk:


De kinderen maakten pompoenen van klei
en beschilderden de pompoenen in een effen kleur.


De pompoenen werden in een achtergrond gezet
De achtergrond werd ook beschildert met dezelfde effen kleur
 en beide werden met zwarte stippen gedecoreerd.


Het geheel komt dicht in de buurt van dit plaatje:







dinsdag 9 februari 2021

Valentijnsdag


groep 3
 
Internet is natuurlijk een geweldige inspiratiebron
Dit idee hebben we gewoon gebruikt...


Er staan 3 hartjes op het blaadje die elkaar overlappen.
We gaan het blad verdelen met horizontale en verticale lijnen
en daarvoor gebruiken we de liniaal.
We hebben met kerst de eerste tekening met liniaal gemaakt
en met Moederdag kunnen we er nog één maken.


Het filmpje legt de opdracht duidelijk uit:


Het trekken van de lijnen is al een klus op zich.
De liniaal vasthouden en dan nog de lijn trekken is best een dingetje.
De  vlakken inkleuren is iets waar je ook je aandacht bij moet houden.
De opdracht is minder simpel dan hij er uit ziet.


Sommige kinderen waren met een paar lijnen al klaar 
en anderen maakten veel werk van de lijnen. 

 










zaterdag 6 februari 2021

Weer naar school



Kinderen (en hun ouders) hebben een raar jaar achter de rug.
Ze kregen thuis onderwijs en zien hun klasgenoten niet.
Wat de effecten zijn op de lange duur weten we nog niet.

De leerkrachten hebben in die tijd op allerlei manieren geprobeerd
contact te houden met de kinderen.


Gelukkig gaan volgende week de scholen weer open.


*

De kinderen hebben er zin in blijkt uit dit stukje tekst
dat is opgestuurd naar meester Mark. 
Meester Mark verzamelt en deelt 
op facebook en instagram. 

 *Net alle letters geleerd in groep 3.



dinsdag 2 februari 2021

Tekeningen lezen 5


Er zijn een paar archetypische vormen 
die we kunnen onderscheiden in kindertekeningen:
Het vierkant
Het kruis
De driehoek
De cirkel
De spiraal


Het vierkant heeft te maken met de materie, 
gelijkmatigheid, concentratie, kubus, labyrint.
Het afgrenzen van bezit, soms is dit goed, soms niet.
Kinderen spelen grens spelletjes, 
er wordt een lijn getrokken waar een ander niet over mag, 
zo leren ze spelenderwijs zich te houden 
aan de grenzen van een ander 
én hun eigen grenzen in de gaten te houden. 
Een negatieve vorm van grenzen aangeven is de gevangenis.
Het tekenen van een vierkant betekent 
dat een kind grenzen kan maken en respecteren, 
Een ander aspect van een vierkant zijn de 4 zijden: 
symbolisch leert het kind eerst lichamelijk dan geestelijk 
de dingen van meerdere kanten te bekijken.
*
Het labyrint: er wordt een uitweg gevonden uit problemen. 
Veel computerspelletjes hebben dit element.
Het tekenen van een labyrint wijst naar het zoeken van een uitweg
 en het helpt het kind om zich te concentreren.
 *
Het kruis heeft te maken met de eigen weg gaan, 
wegwijzer, dood en bevrijding, identiteit, keuzes maken.
Het geeft aan dat er een eigen wil ontstaat. 
Het doorkruisen van andermans meningen 
er dwars tegenin gaan, 
ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.

Driehoekige vlaggetjes.

De driehoek heeft de vorm van een piramide, 
mannelijk en vrouwelijk, goddelijk, gevaar, 
driehoeksverhouding, geeft een richting aan, dynamisch. 
Vader, moeder, kind.
De driehoek met de punt naar beneden is het vrouwelijke, 
de driehoek met de punt naar boven is het mannelijke. 
 De davidsster heeft beide driehoeken in zich 
en staat voor het goddelijke dat zich verbind met de materie.
De driehoek vinden we oa bij verkeersborden terug, 
het betekend gevaar, 
Het getal 3 en de driehoek staan voor een tijdspanne: 
verleden, heden, toekomst.
Geboorte, leven, sterven. 
Het getal 3 staat voor actie, 
in sprookjes moet de held 3 beproevingen doen.

In kindertekeningen vinden we de driehoek als dak boven een huis 
= driehoek verhouding met de ouders en kind.
Bij Pubers vinden we vaak constructietekeningen met een driehoeken 
omdat zij een nieuwe relatie zoeken met de ouders. 
Het kan ook aangeven dat er spanningen zijn tussen het kind en de ouders.


De cirkel heeft te maken met: oneindigheid,
 bescherming, volmaaktheid, mandala.
deze vorm wordt gemaakt 
als er een innerlijk gevoel van eenheid is ervaren.
 Het is de eerste uiting van een bewustwording 
tussen binnenwereld en buitenwereld.


Een spiraal begint ergens en eindigt ergens. 
Ze symboliseren het begin en einde bv. van het leven of een periode.
Als kinderen spiralen tekenen 
dan kunnen we dat zien als een teken van ontwikkeling, 
een begin van besef van tijd, van begin en eind en met groei.
De spiraal heeft te maken met: energie, 
terugkeer, leven en dood, ontwikkeling. 
 



vrijdag 29 januari 2021

Tekeningen lezen 4


Als je kindertekeningen wilt begrijpen 
zijn de volgende punten belangrijk:
  Blijf kijken naar de kinderen als ze aan het werk zijn.
Kinderen en volwassenen willen gezien worden.
Er is een therapievorm die dat gebruikt, je zegt dan letterlijk:
“ik zie, dat je dit of dat aan het doen bent.”
 
Maak aantekeningen.
Ga mee in de denkwereld van het kind.
Spiegel het gedrag van het kind 
en accepteer het kind voor 100% zoals het is. 
Het is goed zoals je bent!
En de meest belangrijk tip: 
Een tekening  geeft je de gelegenheid om vragen te stellen. 





zaterdag 23 januari 2021

Tekeningen lezen 3

 


Een tekening geeft de gelegenheid om vragen te stellen.
Doe dat ook als je iets opvallends ziet,
het kan zijn dat het kind gaat praten over wat hem dwars zit
maar je eigen interpretatie kan ook anders zijn dan het kind bedoelt.

Bijzondere tekens waar we op kunnen letten:
1   De eerste indruk: 
vrolijk, droevig, angstig?
     Welk gevoel roept de tekening op?
           Probeer je te verplaatsen in de tekening, 
voel, hoor en zie hoe de figuren zich gedragen
 tov elkaar en zichzelf.
2     Intuïtie, 
soms zie je een intuïtieve betekenis, stel hier vragen over.
3     Kijk naar vergissingen, 
ongelukjes, wat is er overgetekend, wat mislukt, wat is/gaat er fout?
4     Let op barrières, 
bv. een boom, persoon, plant ed.
5     Kijk naar wat ontbreekt 
Dit is een lastige maar wat ontbreekt aan de tekening 
aan personen, dingen, omstandigheden? 
Vaak geeft dat aanwijzingen over dat gene wat ontbreekt 
in het leven van de tekenaar.
6     Wat staat centraal? 
Dit geeft aanwijzingen voor de kern van het probleem 
of wat er op dit moment belangrijk is in het leven van de maker,.
7     Lichaamsverhoudingen: 
wat wordt weggelaten, klein gelaten, onbelangrijk gevonden, 
overdreven benadrukt, conflicten, schuldgevoelens, schaamte?
8     Vervormingen: 
welk lichaamsdeel is vervormd, welk onderwerp is vervormd, 
is het onzeker getekend, agressief, vaag, 
deze onderdelen vragen om verzorging of begrip.
9     Wegstrepen: 
als een kind zichzelf steeds doorstreept 
kunnen we ons afvragen of het zich wegcijfert. 
Welk lichaamsdeel wordt weggestreept, 
wat wordt weggelaten of vergeten?
10   Wat wordt er wel getekend? 
Wat zouden ze kunnen beteken, hoe vaak komen ze voor
lijken bomen, huizen, voorwerpen op mensen? 
In welke houding staan ze, wat drukken ze uit.
11    Vanuit welk perspectief is er getekend? 
Waar is de horizon?
12    Is er een onderlijn getekend? 
Hoe hoog klopt die met de leeftijdsfase van het kind?
13    Eigen cultuur: 
let op aanwijzingen uit de eigen cultuur en afkomst van het kind,   
familie verhoudingen zijn ook vaak cultuur bepalend. 
Turkse moeders krijgen vaak een sjaal voor het gezicht getekend.
14    Jaarindeling: 
let op de verschillende jaar gebeurtenissen, kerst, Pasen, de Sint, ed. 
Als de gebeurtenis voorbij is wordt er dan nog lang over getekend?
15    Inkapselingen: 
zijn de figuren ingekapseld door een regenboog, 
een cirkel, springtouw, een cirkel van bescherming, waarvoor dan?
16    In de hand:
hebben de figuren iets in de hand? 
Een bezem, knuppel, lepel, en waarom, 
mogelijk is dat controle hebben over de omgeving.
17    Achterkant: 
bekijk ook de achterkant van de tekening, 
is die eerder of later gemaakt, is het kind op nieuwe begonnen, 
wat was er niet in orde, wat was er mislukt? Soms is dit het conflict.
18    Twee tekeningen op elkaar: 
leg eens 2 tekeningen op elkaar en kijk of de figuren op dezelfde plaats staan, 
vaak is dit teken van belang, wie is het, wat die hij/zij?
19    Onderstreept: 
als figuren in de tekening onderstreept worden 
krijgt deze figuur meer stevigheid onder de voeten.
20   Woorden:
als er woorden bij de tekening worden gezet als uitleg van de betekenis 
is de maker bang dat de tekening niet wordt begrepen, 
waarom is die extra uitleg nodig?
21    Boven het hoofd: 
wat hangt er boven het hoofd van de mensen in de tekening?
22   Richting: 
in welke richting lopen figuren, wat kan er dan gebeuren, 
wat is de symbolische betekenis van die richting?
23   Zwaaien: 
personen die zwaaien, wordt er afscheid genomen 
of vragen ze aandacht?
24   Abstracte tekeningen:
 vraag aan de maker de titel, 
kijk naar kleuren, vormen en dynamiek van de lijnvoering.
25   Ruimte: 
hoeveel ruimte neemt de persoon voor zichzelf in?
26   Extra: 
zijn er extra randen getekend, 
betekend dit dat het kind extra grenzen wil?
27   Kleuren: 
wat betekenen de kleuren in de tekening?
28   Ruimten:
hoe zijn de ruimten verdeeld wat betreft symboliek, 
wat staat er in?
29   Fantasie uitbeelding: 
zit er een verhaal in de tekening, kan het  kind er iets over vertellen,
 hoe is de tekening ontstaan, 
wil het kind perse dat alles klopt en moet lijken naar de werkelijkheid?
Wat klopt er dan niet? 
Kan het kind fouten accepteren, 
kan het zoeken naar een eigen oplossing om een vorm te vinden?
30   Natekenen: 
met 7-8 jaar tekenen kinderen vaak onderwerpen 
      auto’s, poppetjes dieren ed van elkaar na, kinderen willen niet
      opvallen en mooi tekenen. 
Dit past bij het groepsgebeuren en
      sociale contacten van deze leeftijd.
31   Röntgen tekeningen:
bv. de baby wordt getekend in de buik van
      de moeder, het huisraad wordt in het huis getekend 5-8 jaar
32  Natuur: 3-4- jaar 
Kinderen gaan zon, gras, regen en wolken tekenen
dat betekend dat het kind zijn natuurlijke angst kan beheersen,
      doordat het symbolen heeft gevonden die het op
      de buitenwereld kan projecteren.     
      33  Verleden / toekomst gericht
     Tot 6 jaar rijden auto’s ed.naar links,
 kinderen verwerken het verleden nog.
 Later rijden auto’s naar rechts, toekomstgericht
 en heeft te maken met zelfbewustzijn