Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 april 2015

Inentingen


Afbeeldingsresultaat voor inentingen
groep 1-2

Kinderen hebben al jong te maken met inentingen.
Omdat het past in hun belevingswereld 
wordt dat het uitgangspunt van deze les.


Het verhaaltje begint met beer die ziek is,
Beer heeft de mazelen.
Hij moet naar de dokter.
De dokter geeft hem een prikje. 
Dat brengt ons bij prikjes en inenten.


De vragen zijn:
Ben je wel eens ziek geweest?
Heb je wel eens in het ziekenhuis gelegen?
Heb je wel eens prikjes gehad?
Waar dient de stethoscoop voor?
De kinderen hebben een hoop te vertellen.


Maar wat wordt de tekenopdracht bij dit onderwerp?


We gaan vandaag een tekening maken van de dokter.
De dokter heeft een stethoscoop in de oren 
en een prikje in de handen.


De grote vraag is:
Is de dokter een man of een vrouw??
Het stereotype antwoord is anno 2015 nog:
De dokter is een man en de verpleegster is een vrouw.


Ik wil de kinderen duidelijk maken 
dat, dát tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is.
Meisjes kunnen dokter worden
en jongens verpleger, als ze dat graag willen.
Het gezicht van de dokter is daarom niet ingevuld.
We gaan 10x linksom het gezicht tekenen.
We blijven goed op de rand zodat het gezicht van binnen leeg blijft.


Daarna worden de haren en de ogen, neus en mond 
in het gezicht getekend.


Het rondje van de stethoscoop tekenen we 10x linksom.
Er horen streepjes in het prikje.
De dokter mag verder worden ingekleurd.


Veel kinderen gaven het gezicht van de dokter een rode rand
en wat te denken van de rode en zwarte prikjes?
Hoeveel stress zit er op een bezoekje aan een arts
en het krijgen van prikken?
De tekeningen in volgorde van heftigheid:




Deze dokter ziet er zelf ook niet zo florissant uit:


Nog aan het wennen:




dinsdag 31 maart 2015

Plassen en poepen


groep 1-2

Er komt een mondhygienist langs 
die oa gaat tandenpoetsen met de kinderen.
Dat is elk jaar de aanleiding voor het thema gezondheid 
Er zijn 2 nieuw opdrachten.


De tekenles gaat vandaag over de binnenkant van het lichaam.
De buitenkant van ons lichaam kunnen we natuurlijk gewoon zien
maar de binnenkant van ons lichaam is een ander verhaal.


Ons lichaam is van top tot teen doorbloed
dat zien we als we bloed hebben na een valpartij.
We hebben botten en spieren die ons stevigheid geven
en die maken dat we ons kunnen bewegen...
Je botten kan je voelen en je spierballen kan je laten zien.
We hebben ook nog een soort fabriekje in onze buik.


Als we goed eten worden we groot en sterk.
Wat gebeurt er met ons eten?
Een poep en pies verhaaltje wil er wel in bij kleuters.
Ze denken ook lekker mee met de vragen.


We gaan de WC bril 10x linksom omtrekken.
Het is natuurlijk een oefening 
voor de letter O en het cijfer 0.


We kleuren het mannetje en het vrouwtje netjes in.
Wat betekenen die 2 bordjes op de deur??


Mag je met het WC papier spelen??
Op papier mag het deze keer wel.
Teken een heleboel WC papier met kronkels:


Kronkels tekenen vinden de kinderen vaak lastig.


Teken een poepje en plasje in de WC pot.


Teken jezelf bij de WC:




Wat doe je altijd na het plassen?
Juist... handen wassen!
Een fonteintje rechts op de tekening:


Lekker aan het kleuren:




vrijdag 27 maart 2015

Wolkje


groep 1-2

Eén groep werkt met Kleuterplein.
Het thema is seizoenen.



De klas begint met een verhaal over een klein wolkje.
Het wolkje wil graag sneeuwen 
maar dat mag niet meer van zijn vader en moeder,
want de winter is in middels voorbij.


Het verhaaltje is het uitgangspunt voor de seizoenen.


Het verhaaltje gaat over een kind dat zich verveeld.
Je kan dan op je rug in het gras gaan liggen 
en naar de wolken kijken.

Misschien zie je verschillende figuren in de wolken?
een vliegende draak, een olifantje, 
een muisje of een lammetje in de wei?
Voor je het weet is de middag voorbij,


Ondertussen verveelt het kleine wolkje zich ook hoog in de lucht.
Hij mag niet sneeuwen van zijn vader en moeder...
Uit balorigheid veranderd hij zichzelf
 in een draak, een paard, een muisje, in een lammetje 
en nog veel meer.
Voor hij het weet is de middag voorbij.


We tekenen op wit papier en er is voor iedereen een blauw potlood.
Op het papier ligt een jongetje languit in het gras.
Boven zijn hoofd staat een cirkel om de tekening te beperken.


We tekenen allemaal kleine rondjes en gaan 'wandelen' over het papier.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
Je begint ergens en je gaat een vorm opbouwen vanuit het midden.
Er 'mogen' geen streepjes ed. getekend worden.
handen en voeten moeten vanuit de rondjes opgebouwd worden.
Dat laatste lukt niet bij iedereen:


Het linker ventje tekende zichzelf in het gras.
Hij kleurde de kleding van het jongetje in dezelfde kleuren:



Een tekening met de regenboog:


Een regenboog wolk:





vrijdag 20 maart 2015

Pannenkoeken bakken


groep 1-2

2 scholen werken met het thema eten.
De ene school gaat soep koken,
de andere school gaat pannenkoeken bakken met de kinderen.


De laatste school gebruikt het pannenkoekenboek van Eric Carle. 
Het boek (1970) is recent vertaald en opgepoetst:


Floris heeft trek in een pannenkoek. 
Zijn moeder wil best pannenkoeken voor hem bakken, 
maar dan moet hij eerst tarwe oogsten, 
de korrels naar de molen brengen, 
de koe melken en de eieren uit het kippenhok halen.


Er komt heel wat bij kijken voordat zo'n pannenkoek op je bord ligt.
Het is een prachtig boek waarin oude ambachten herleven
en waarin duidelijk wordt waar ons eten vandaan komt.


De kinderen hoeven niet zoveel moeite te doen als Floris.
Ze gaan gewapend met een boodschappen briefje naar de winkel.
Dat is al een hele belevenis.
Ze gaan in de loop van de week met de juf
zelf pannenkoeken bakken.


Mijn verhaal volgt het boek van Eric Carle.
De opdracht is de dezelfde als bij het soep koken.
De tekening is een beetje aangepast.


We gaan de spiraal maken.
Een spiraal tekenen vraagt best wel wat potlood beheersing.


We gaan 10 pannenkoeken bakken.
We tekenen de spiraal 10 x
van binnen naar buiten
en van buiten naar binnen.


We kunnen pannenkoeken bakken met stukjes appel,
en rozijnen:


Natuurlijk hoort de kok ook op de tekening: