Totaal aantal pageviews

zondag 20 oktober 2013

Jeroen Krabbé



Kindertekeningen kunnen een inspiratiebron 
zijn voor volwassen kunstenaars.
Paul Klee en het werk van de Cobra groep 
zijn daar een goed voorbeeld van.

 

Tot 17 november 2013 
 is de tentoonstelling Dum Vivimus Vivamus van Jeroen Krabbé 
 te zien in het museum de Fundatie in Zwolle. 



Jeroen Krabbé komt uit een artistieke familie.
Zijn vader was kunstschilder en kunstpedagoog.
Hij heeft alle kindertekeningen 
van zijn zoon tussen 1947 en 1958 bewaard.
  Jeroen Krabbé koos deze tekeningen als uitgangspunt 
voor een nieuwe serie schilderijen. 



Bij de DWDD verteld Jeroen Krabbé over zijn jeugd 
en bijzondere kunstzinnige opvoeding.

 

De tentoonstelling bestaat uit veertien schilderijen
 waarin hij kindertekeningen, 
foto’s en documenten uit zijn jeugd verwerkt. 
De titel van de expositie, Dum Vivimus Vivamus
 (Laat ons leven, zolang we leven), 
slaat op de spreuk die op zijn geboortekaartje stond.
Het is het levensmotto dat hij mee kreeg van zijn ouders.



Jeroen Krabbé kennen we als acteur 
en als schilder van expressionistische landschappen.

Zijn eerste tentoonstelling in Zwolle was: 
De ondergang van Abraham Reiss.
Deze serie schilderijen gaat over de dood van zijn grootvader in de WO2. 
Met deze schilderijen slaat hij een meer persoonlijke richting in.

 

Het gebruik van de kindertekeningen is uniek. 

 

Krabbé beschrijft de tentoonstelling zelf als 
een geschilderde autobiografie van zijn jeugd. 



"Zijn jeugd lijkt eenzaam, 
door het vaak sobere kleurgebruik 
en de geïsoleerde mensfiguren."


 Er hangen niet vaak kindertekeningen in een museum.
 Het laat je op een nieuwe manier 
naar (je eigen) kindertekeningen kijken.


woensdag 16 oktober 2013

In het doel


groep 1-2-3

Niels staat in het doel.
Hij is de keeper.


Wat mag de keeper wel en de voetballers niet?
Waarom heeft een keeper handschoenen aan? 
Dat waren de vragen..


De kinderen leren de letter M van: mis.
Het verhaaltje gaat over Niels die alle ballen tegen houd.
De tegenstander mist 3x het doel.

 

Voetballen leeft ook onder de kleuters.
In de klas is al over voetbal gewerkt 
Ik maak er ook nog een verhaal en een opdracht over.
Het is een onderwerp dat elk jaar terug komt 
met het EK of WK
want de school is een sportieve basisschool.

 

Op een gegeven moment gaan kinderen kruisingen tekenen.


Het geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen.
Er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.


Op het blaadje staat een doel zonder net.
We gaan het net tekenen.
We tekenen eerst de vertikale lijnen 
en maken die goed vast aan de lat.
 Dan tekenen we horizontale lijnen 
die we van doelpaal naar doelpaal laten lopen.


De lijnen moeten goed vast gemaakt worden 
anders zitten er gaten in het net.
We letten erop dat het net aansluit aan het doel.
Dit om het precies werken te bevorderen.


Daarna is de opdracht vrij.
Er mag een keeper getekend worden.

 

De bal


en nog meer voetballers.

 

 

 De zijkanten van het veld met reclame borden:


Er waren een heleboel leuke tekeningen 
en de opdracht was goed te doen.


De opdracht werd ook gegeven in groep 3.
Daar zijn de tekeningen over het algemeen wat uitgebreider.


 
 
 


   



Bloemen in het gras:

 

Een heel elftal:



zaterdag 12 oktober 2013

Zwemles


 groep 1-2-3


De meeste kinderen uit groep 1-2-3 zijn met hun zwemdiploma's bezig.
Een enkel kind heeft al 3 diploma's
en een enkel kind zit nog niet op zwemles.

 groep 1-2

We gaan vandaag een zwemtekening maken.
Het is een opdracht die aansluit op leeskern 2 
en gegeven wordt in groep 3.

 

Vandaag doet groep 1-2 deze opdracht ook
ivm het kinderboekenweek thema: Sport en spel.


De resultaten van de kleuters:


De golfjes komen vaker terug in de tekenopdrachten.
Ze hebben in de loop van de tijd al een hele metamorfose ondergaan.
Het is een voorbereiding voor de letter R
en we doen het golfje precies zoals het in het schrijfschrift staat.

 
  
Het verhaal gaat over onder water zwemmen door het gat.
In de tekeningen verscheen daardoor regelmatig het gat en zwemmende kinderen.


 
 
 Een paar tekeningen met veel kinderen in het water:

 


 

Oranje pionnen opduiken:
 

Een zeemeermin in het zwembad:


****

In groep 3 werden de volgende tekeningen gemaakt:


Boven: Mama kijkt door het middelste raam.
Onder: door het gat zwemmen.

 

 
 

De hele familie in het water:


Op de duikplank:

 

Snorkelen: