Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 april 2012

Vliegen


groep 3

De les gaat over kinderen die iets in elkaar knutselen met gereedschap.

 
Op de site van de school tv kwam ik al surfend 
een filmpje tegen van 2 jongens 
die een hele middag zoet zijn met een grote kartonnen doos.
Ze maakten van de doos een vliegtuig.
  

 Dat filmpje wordt de basis voor het verhaal.
De opdracht is allereerst: teken wolken.
Er staat al 1 wolk op papier de kinderen moeten er meer bij tekenen.
Wolken tekenen is nog best lastig.
Daarna mogen ze een vliegtuig tekenen.



Ik teken in de klas een vliegtuig voor.
Dat voorbeeld nemen de meeste kinderen ook over.


 Het leuke is dat in de tekeningen steeds meer teksten gebruikt worden.
De kinderen kunnen inmiddels al lezen en schrijven:

 

Een vliegtuig met parachutespringers 


met een landingsbaan:


Met bomen en huizen op de grond:


Met bommen: 


Met een enge haai:



Waar vlieg je naar toe?
Een mooie tekening over Egypte
met de sfinx, een obelix en de piramides:





zaterdag 21 april 2012

De kikker



 Het verhaal gaat over kikkers, donderkopjes en kikkerdril.

   
De opdracht is bekent:

 
Teken eerst de watergolfjes na.


De watergolfjes zijn inmiddels een makkie voor deze klas.

 
Een enkel kind draait zijn papier om de golven te kunnen tekenen
en één kind is geholpen met de golven.

De kikker mag worden ingekleurd.
Daarna is de opdracht vrij.

De kinderen tekenen: waterplanten en vissen...

Een meisje met een schepnet aan de kant...


 2 zwemmende kinderen...

 kleine visjes...


een groter visje...


en een hele grote regenboogvis in de sloot...




donderdag 19 april 2012

De flierefluiter

groep 1-2
 Het is bijna dezelfde opdracht.
Ik wilde weten of het een geschikte opdracht is voor kleuters
en hoe ze hem maken:

een ei in een nestje (het nestje van vorige week?)

Het thema is nog steeds:
Kom uit het ei, kleintje!

 een ei in een nestje op een tak

In mei leggen alle vogels een ei maar...

er zijn ook andere dieren die eieren leggen.
(Er zijn zelfs 2 zoogdieren die eieren leggen:
de mierenegel en het vogelbekdier.)

 
De kinderen kunnen heel wat verschillende dieren
 opnoemen die uit een ei komen:

 een dino

een schildpad

 een vlinder

Het verhaaltje gaat over het maken van een nest
 en het uitbroeden van een ei.
Als het jong uit het ei kruipt blijkt het een echte flierefluiter te zijn.

  
Maar... wat is dat... en hoe ziet hij er uit?
De kinderen hebben geen idee wat een flierefluiter is.


 We gaan vandaag een ei tekenen.
We tekenen het ei 10x links om.
Het middenstuk moet vrij gelaten worden
voor een fantasie vogel.


 of een ander dier dat uit een ei komt.


twee kuikentjes

 

zondag 15 april 2012

De kip en het ei


Groep 1-2

Het is de 2de week met het thema: Kom uit het ei, kleintje!
De kinderen hebben al veel geleerd over kippen en eieren.


Ik heb een algemeen verhaaltje over broedende kippen.
Aan het verhaaltje moet nog wat worden geschaafd. 


De opdracht wordt door de kinderen leuk uitgevoerd.


Op het papier staat een broedende kip
De kinderen mogen er een eitje bij tekenen.
We tekenen weer links om.


Daarna mag er een nestje gemaakt worden met rechte takjes.



Links onderaan de kip staat een voorbeeldje met takjes.


De kinderen kunnen het ei inmiddels makkelijk zelf maken,
Rondjes hebben we al heel vaak geoefend. 
Met de takken hebben ze meer moeite.


Ze doen maar wat...
Er ontstaan wel wat nestjes maar niet heel overtuigend.


De kip mag worden ingekleurd
en de tekening mag worden afgemaakt
met bloemen, de lucht en gras en natuurlijk een kuikentje.



vrijdag 13 april 2012

Tot bloei komen


 Groep1-2

De les gaat over een zaadje in de grond.
Het zaadje wacht tot de zon gaat schijnen.
Dan komt hij langzaam overeind en groeit naar het zonlicht toe.


De groep is niet zo groot 
dus er is ruimte genoeg 
om met de kinderen het verhaaltje uit te beelden.



We beginnen in elkaar gedoken
zittend op de grond met onze ogen dicht.
Langzaam staan we op en strekken de armen naar de zon.
Het is weer eens een andere manier om de opdracht in te leiden.

 

Op het blaadjes staat een zaadje getekend.
We gaan vandaag een eigen bloem tekenen.
We tekenen die bloem zo groot mogelijk.

 

Er werden aparte bloemen getekend:

 

De kinderen noemden de bloem een gouden wonderbloem
en daarom is er ook met goud getekend:


Er werden prachtige bloemen gemaakt.
Een bloem met de regenboog...


Sommige kinderen hielden het niet bij één bloem 
maar tekenden er meer:





Een plantje heeft wortels in de grond
en er is zon en regen getekend om te kunnen groeien:


Bloemen met vogels: