Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 augustus 2021

Knutselen met WC rolletjes

 


 WC rollen zijn fantastisch om mee te knutselen.
Als je googlet vind je al snel 
een heleboel leuke ideeen.


Dit boek is te koopknutselen met rolletjes.
en dit boek knutselen met WC rolletjes en karton.


Voor ieder thema is er wel iets te maken met WC rollen.


Een ijsje in de zomer:


Zeemeerminnen voor het onderwater-thema:


Clowntjes in het thema circus:


Alle mogelijke dieren:

























Voor het thema heelal een raket:




Maak speelgoed van WC rolletjes.
Bv een knikkerbaan:









Een balspel:


Een kikkervangspel in het voorjaar:







Een horloge bij het thema tijd:






Race auto's bij het thema verkeer:


Armbanden bij het superman thema:


Of prinsessen armbanden in de riddertijd:


Regenwolken bij het thema weer:







Een adventkalender:

















In het voorjaar kan je zaadjes opkweken in WC rolletjes:


Kleine kadootjes verpakken:


Hartjes voor Valentijnsdag of moederdag:







En dan zijn we het jaar rond:







vrijdag 20 augustus 2021

Doppen

 


Gratis knutselmaterialen zijn goed voor het klasse budget.
Je kan met de hele klas doppen sparen. 
De doppen zijn er in zoveel kleuren 
dat ook een volwassen kunstenaar 
door het materiaal geinspireerd werd.
 

Als je 2 of 3 doppen in elkaar schroeft of lijmt met een lijmpistool 
dan krijg je kleurnuances:


De doppen kan je op kleur selecteren 
en bewaren in lege koekbussen:


Nu kunnen de  kleuters niet zelf een lijmpistool gebruiken
maar dit klik materiaal is wel bruikbaar.
Je kan er ook 3D voorwerpen mee maken.





Bloemen:


Figuurtjes:


Muziek instrumentjes:


Je kan de doppen als kralen gebruiken 
als je er gaatjes in boort:



Lesmateriaal maken:


Spelen met doppen






Plak magneetstrip achter de doppen
Dan kan je eindeloos fantaseren op het magneet bord.






Of maak er tolletjes van:


Hoe meer doppen hoe langer de slang


Hier vind je ideeen om een week lang met het thema Doppen te werken

Hier vind je ideeen om lege flessen te hergebruiken.


Als je wilt tekenen, teken dan cirkels rond de doppen:


roet in het eten gooit bij het sparen 
maar de dop hoeft niet perse op het flesje te zitten
als je het inlevert.

Wat je met doppen kan maken

zaterdag 14 augustus 2021

Letters en cijfers bij kleuters


 

De discussie is nog niet afgelopen.
De schrijf en rekenmethodes in groep 3 
zijn erop gebaseerd dat er in de kleutergroepen gemiddeld
15 letters en cijfers aangeboden worden.


Kleuters leren spelenderwijs en als je daar rekening mee houd 
dan kunnen letters en cijfers best bij kleuters.


Of:
Geef de kinderen een stempeldoos 
en een vel papier zonder opdracht 
en observeer wat er gebeurt. 
Welk kind herkent al wat letters? 
Welk kind probeert al woordjes te vormen? 
En wie maakt van de letters een prachtig kunstwerk?


Ga ipv buiten spelen een rondje lopen met je groep
en kijk of je, je eigen letter of leeftijd onderweg tegenkomt.


Denk daarbij aan de huisnummers 
(eventueel met een foto-speurtocht...)
Denk ook aan kentekenplaten van auto's
en logo's van bedrijven.
Wie herkent zijn eigen letter?


Laat het kind een eigen naambordje maken. 
Maak de letters van je naam in klei. 
Beschilder een plankje 
bevestig er een paar haakjes aan of boor gaatjes...
Zo hebben de kinderen een mooi naambordje
Vernis het geheel en strooi glitters in de natte vernis. 


Weliswaar met groep 3 
maar misschien kan je hem ook gebruiken
voor die kinderen die aan letters toe zijn in groep 2


Wat kan je allemaal doen met deze muizenfamilie 
die net op school is komen wonen?



De aanleiding voor deze blog
is een artikel over wat er gebeurd 
als je kleuters letters aanbied.


De 2de aanleiding voor deze blog 
is het artikel over Finland versus Amerika.
In Finland gaan ze heel anders met letters en cijfers om
dan in Nederland en zeker heel anders dan in Amerika.
Finse kinderen testen al jaren erg goed op de PISA test.


"Wanneer kinderen spelen, ontwikkelen ze 
taal, rekenen en sociale vaardigheden. 
Zowel op korte als lange termijn biedt spelen grote voordelen 
bij de ontwikkeling van cognitieve, 
sociale en emotionele vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling"
aldus de Finnen. 








zondag 8 augustus 2021

De kring



 In de kleuterklassen begint de dag in de kring.
Er zijn grote en kleine kringen.
De grote kring is het moment dat de kinderen mogen vertellen 
wat ze hebben gedaan en meegemaakt.
Zo weet je wat de kinderen bezig houd.
De bedoeling is ook dat de kinderen beter gaan communiceren
en dat ze niet bang zijn om in een groep hun mond open te doen.


In de kleuterklassen worden ook al vertel-beurten gehouden.
Scholen geven een ik-tas of kanjer tas mee.
De kinderen mogen er 5 spulletjes in stoppen die zij belangrijk vinden:
zoals één stuk speelgoed, een foto van het gezin,
 een favoriet boek, een onderdeel van een sport of hobby ed.
Ze mogen dan iets vertellen over zichzelf en hun spulletjes.
De luisteraars kunnen na afloop vragen stellen
 en een compliment geven.


De vertelbeurt kan ook een boekenkring zijn 
waarin een lievelingsboek centraal staat.
De kinderen mogen het boek voorlezen 
of vertellen waar het over gaat.


Het is de bedoeling dat de kinderen thuis oefenen met de ouders
en een paar vragen formuleren voor de klasgenootjes.


Sommige klassen hebben een speciale 'praatstoel .
1x per week is er een kind aan de beurt
en die mag iets vertellen over zijn huisdier, sport ed.
Ze mogen dingen van thuis meenemen en laten zien.
Zo leren ze presenteren.


Andere scholen hebben een Kamishibai, 
dat is een vertelkastje of kletstheater
waarmee de kinderen hun verhaal kunnen doen.
Het doel van dit alles is het verbeteren van de woordenschat,
het stimuleren van het vertellen voor een groep,
duidelijk praten en zinsbouw.

Werk als leerkracht ook aan je eigen gesprekstechniek!
 want dat heeft blijkbaar ook een groot effect...


De extraverte kinderen zullen de spreekbeurten wel doen
maar hoe krijg je de verlegen introverte kinderen aan het praten?
Hier en hier vind je tips.


De vertelbeurten vragen nogal wat van de ouders en het kind.
Leg de lat niet te hoog en kijk per kind wat het aankan.