Totaal aantal pageviews

zaterdag 31 oktober 2015

Paddenstoelen in het bos.


groep 1-2

Peter is met Oma en de hond Joris naar buiten.
Ze lopen in de regen door het park.
In het park zien ze paddenstoelen staan.


Het verhaal van de paddenstoelen wordt hergebruikt
en een beetje aangepast aan dit boekje.


Het werkblad wordt ook hergebruikt.
De opdracht levert vaak leuke tekeningen op.


We gaan rondjes tekenen in de hoed van de paddenstoel.
Daarna gaan we de hoed inkleuren 
en als we de rondjes open houden krijgen we vanzelf
 een rood met witte paddenstoel.


Dat lukte hier en daar heel aardig.





De tekening mag worden afgemaakt met bomen en kabouters.



woensdag 28 oktober 2015

Herfstweer


Groep 1-2

We gaan in de herfst werken uit het boek:
Kom mee naar buiten, het regent.
Het boekje is gemaakt door 


"Kom mee naar buiten, het regent" is mooi geïllustreerd.
Het is een heel herkenbaar verhaal over de herfst. 
Er komt van alles aan bod.
Het boek gaat over regen, regenkleren, 
afgevallen bladeren, paddenstoelen en een bos.


 Peter gaat samen met Oma en de hond Joris 
in de regen naar het bos.
Hij trekt zijn regenjas, zijn regenhoed en zijn laarzen aan.
Oma heeft een paraplu bij zich.
Onderweg stelt Peter allerlei vragen aan Oma over de herfst.


Het is geen opvallend verhaaltje 
en het boek nodigt niet uit
tot nieuwe en speciale tekenopdrachten.


We gaan vandaag de regenboog paraplu inkleuren.
De regenboogparaplu is een bekende opdracht.


Het inkleuren van de paraplu gaat over het algemeen heel goed.



De tekening mag worden afgemaakt met 
Peter en Oma, de hond Joris mag er natuurlijk ook bij:


Peter en Oma kregen vaak regenkleren
 en laarzen aan op de tekeningen:


De tekening mag worden afgemaakt met de regenboog:



En regen:


 

Er zijn een hoop hele jonge kinderen in deze 2 klassen
hun tekeningen zien er zo uit:





Ondanks dat de tekeningen er fragiel uitzien
 is de opdracht in veel gevallen wel helemaal
en goed uitgevoerd.




zondag 25 oktober 2015

Lapjeskat


Groep3 

In leeskern 3 leren de kinderen het woordje: Poes.
Dat woord is de aanleiding voor deze tekening.


Poezen zijn lief en grappig. 
Je kan er mee knuffelen en spelen.


Er zijn veel kinderen die een kat als huisdier hebben.
Ze raken er niet over uit verteld.


Poezen kunnen goed sluipen
 door de kussentjes onder hun pootjes 
Ze kunnen ook goed in het donker zien.


Het verhaaltje gaat natuurlijk over katten 
en dan vooral over een lapjeskat.


Want die gaan we vandaag namelijk tekenen.
Tekenen en zo heeft een opdracht voor oudere kinderen.
Wij doen deze variant. 
Het is een arceeropdracht.


De kat staat al op het blaadje.
We verdelen hem in lapjes.
De kinderen mogen zelf weten hoe.


Daarna worden de verschillende lapjes 
allemaal anders ingevuld:
met streepjes, golfjes, hartjes en driehoekjes
rondjes, spiralen en zonnetjes 
De figuurtjes mogen worden ingekleurd 
en de ondergrond/achtergrond ook.


Het is een intensief werkje 
en niet alle katten zijn af aan het eind van de les.


Het uitgangspunt is hetzelfde maar 
er ontstaan allemaal andere katten.








donderdag 22 oktober 2015

Rare machines in groep 3



Groep 3  krijgt een andere opdracht 
voor de laatste les van het thema: Raar maar waar.
Joris en de robot bouwen samen nóg een machine.


De schuur van Joris vader ligt vol met oud ijzer, gereedschap,
schroefjes, moertjes, lampjes, knopjes en nog veel meer.
De jongens bouwen een machine die reuze handig is
 én die nog niet bestaat.


De inspiratiebron voor deze les is het boek:
Keepvogel: de uitvinding.
In het boek bouwt Keepvogel een machine
die zo ingewikkeld is 
dat hij er bijna door opgeslokt wordt.


Op facebook kwam ik een filmpje tegen waarin een kleuterklas
nav dat boek een machine aan het tekenen was.
De opdracht moest dus wel haalbaar zijn voor groep 3.


Ik doe het eerste stukje van een machine voor. 
Dat voorbeeld is vaak terug gekomen in de tekeningen.
Het valt ook niet mee om helemaal zelf iets te verzinnen.
Ook ligt er een voorbeeld uit het boek van Keepvogel op de tafels.



Toch ontstaan er ook leuke eigen machines: