groep 1-2
Er wordt 2 weken gewerkt met het thema handen en tanden.
Beide tekenopdrachten zijn al eens eerder gegeven.
We beginnen met tanden.
In groep 1-2 beginnen de kinderen met wisselen.
We hebben het over tanden die los gaan zitten,
en over de tandenfee.
Op al deze tekeningen zit de tandenfee ergens verstopt.
De opdracht is: teken tanden in de geopende mond.
Het is een oefening voor vierkante gesloten vormen.
Dat lukt redelijk.
Met 4 jaar kunnen kinderen meestal wel vierkanten tekenen.
er zijn leuke tekeningen gemaakt:
De juf heeft de tekeningen in de gang opgehangen:
Een week later werd deze mond vol tanden spontaan
op de achterkant van een handen tekening gemaakt:
***
We gaan ook een handen tekening maken.
De opdracht is al eerder gegeven
De kinderen moesten toen zelf hun handen natrekken.
Sommige kinderen doen dat spontaan op die leeftijd
maar lang niet allemaal.
Het was toen een hele klus
om overal handen op papier te krijgen.
Omdat de groepen best groot zijn
staan vandaag, voor het gemak,
de handen al op het blaadje.
We doen bij het begin van de les een oefening
om de energie te voelen die in onze handen zit.
De kinderen doen behoorlijk mee
maar of ze echt iets ervaren is de vraag.
2 weken eerder hebben alle klassen
een lesje kleuren mengen gehad van de eigen juf.
Daar gaan we op door.
(Een hele mooie tekening van een 4 jarige)
We laten de handen wit en we gaan de rest netjes inkleuren
Eerst met 1 kleur en daarna gaan we een 2de en 3de kleur mengen
door 2 of 3 kleuren over elkaar heen te zetten.
De kwaliteit van de potloden is redelijk goed dus
het moet lukken.
We werken in de cirkel om de opdracht wat kleiner te maken.
De jongste kleuters hebben hun handen nog vol aan het kleuren zelf.
De handen bleven in bijna alle gevallen netjes wit.
De oudere kleuters gingen de kleuren al een beetje mengen:
Nog een paar variaties:
Eén van de weinige tekeningen met nageltjes: