Totaal aantal pageviews

donderdag 16 januari 2014

De loodgieter


groep 1-2

De 2de tekenles van het thema bouwen 
gaat over de loodgieter.
De les is al eerder gebruikt bij het thema water.


Het lukt niet altijd om 3 nieuwe verhalen of opdrachten 
te verzinnen voor een thema.
Dat hoeft ook niet, soms worden lesjes gerecycled.
De tekenopdrachten zijn leuk genoeg om nog een keer te gebruiken.
Met wat plak en knipwerk wordt het verhaaltje aangepast.

 

Dit is zo,n opdracht.
Het is een precies werkje.
De kinderen doen elke keer ook erg hun best op de opdracht.


In het verhaal spelen kinderen buiten met waterpistolen.
Het wordt een natte boel.

 

We krijgen hier zomaar water uit de kraan...
We kunnen net zo lang en net zo vaak onder de douche als we willen...
We kunnen zomaar gaan zwemmen en spelen met water als het erg warm is.


Maar wat gebeurt er als er geen water meer uit de kraan komt?
Dan moet de loodgieter er aan te pas komen.
Bob de Bouwer ...dus...


  Bob de Bouwer gebruikt rechte stukken pijp 
en voor de bochten kromme stukjes pijp: knietjes!
Hij legt de waterleiding aan.
 

Op het papier staat een ingewikkeld stukje leidingwerk.
Voor de opdracht kleuren we de rechte stukken pijp rood 
en de gebogen stukken blauw (of andersom).
Er is voor ieder kind een extra scherp rood en blauw potlood.

 

De kinderen gaan aan het werk.
Het is best een hele klus.
Het is de bedoeling dat ze de gebogen gedeelten 
en de rechte gedeelten van elkaar kunnen onderscheiden 
en dat de leidingen netjes met kleine rondjes worden ingekleurd.

 

Na het inkleuren van de leidingen krijgt Bob een kleurtje
én er mag een water tekening gemaakt worden.
 
 een zwembadtekening

Het kleuren van de leidingen nam zoveel tijd in beslag 
dat er van een vrije tekening niet zo heel veel terecht kwam.

 

Nog meer leidingen.

 

Een zwembad tekening met een bikinimeisje.


Een beetje vage tekening met een regenboog.

 

Een zwembad tekening.



zondag 12 januari 2014

Bob De Bouwer


groep 1-2

Omdat het (nog) niet echt winter is 
gaat de klas werken met het thema: Bouwen, uit Kleuterplein
Ik gebruik Bob de Bouwer voor het verhaal en de opdracht.

 

De kinderen kennen Bob de Bouwer allemaal.

 

Bob de bouwer is aan het metselen.
Hij bouwt een huis.
Een huis met muren, een raam, 
een deur, een dak en een schoorsteen.

 

Bob gebruikt cement om de stenen op elkaar te plakken.
Hij legt de stenen zo op elkaar dat ze verspringen.
Ik doe het voor met de kleine blokjes.

 

Wat  moest de opdracht worden?
Een huis tekenen op een leeg vel papier 
is een beetje te hoog gegrepen voor kleuters, dacht ik.


 Op het blaadje staat Bob daarom bij een kleine muurtje.
 De opdracht werd:Trek de stenen over.
Het is een opdracht met gesloten vierkante vormen.


 Kleur Bob de Bouwer mooi in
en metsel het muurtje af met meer stenen 
maak de tekening af met een huis.
Wat bleek: die huizen lukten eigenlijk heel goed.

 

 Hierboven een huis met veel ramen 
én dakpannen.
Onder een huis met een open haard:

 

Er is hier en daar goed gemetseld:



 Onder: de stenen zijn gestapeld 
maar er zijn wel vierkante vormen getekend:


 Nog meer apart metselwerk:

 

 

Een huis met bloemen:



 Net 4 jaar:


Nog een paar mooie tekeningen:
Met de regenboog:







zaterdag 11 januari 2014

Vuurwerk groep 3



In groep 3 maken we dezelfde opdracht 
maar dan net even anders.


Groep 3 kan natuurlijk al schrijven 
en ik wil met de kinderen fantasie-cijfers maken.


Vorig jaar heben we bij leeskern 8 al een poging gedaan 
om sierletters te maken van de naam.
Daar kwamen de kinderen niet (goed) uit.
Het frustreerde iedereen en de resultaten vielen tegen.
De tekeningen zijn ook niet op de blog gezet.


Ik wilde kijken of cijfers makkelijker is om te beginnen.
Het nieuwe jaartal wordt in gewone cijfers
 groot op het bord geschreven.
 De cijfers worden 'opgeblazen' en versierd.


Onder het woord GELUKKIG. 
mag het jaartal 2014 groot geschreven worden.



Vrijwel alle kinderen maakten de getallen zelf!! 
Het ging redelijk goed.
Terwijl de 4 best een lastig cijfer is.



De rest van de opdracht is het zelfde als in groep 1-2.



Met hartjes vuurwerk:




en huizen:







maandag 6 januari 2014

De tekenclub




Ik schreef al eerder over mijn tekenclub voor kinderen van 8-18 jaar
Deze tekenclub bestaat nog steeds. 
Er zijn 7-8 kinderen die wekelijks komen schilderen en tekenen.



Ik heb een paar goeie leerlingen die al jaren komen en mooi werk maken
Geen van de kinderen maakt nog 'eigen' werk.
Ze schilderen nog steeds foto's na en dat doen ze erg goed.
Er is inmiddels wel een voorkeur voor onderwerpen en thema's en werkwijzen.


De afgelopen jaren is er verloop geweest in de samenstelling van de groep.
De oudere leerlingen gaan studeren of werken
en haken na de middelbare school af.
Er is een jong enthousiast groepje lagere school kinderen bij gekomen.

De nieuwe lichting gaat nog alle kanten op.
Ze zijn snel tevreden over de resultaten en hun schilderijen zijn zo klaar.


Het schilderen op canvas 
en het mengen van kleuren is al een uitdaging op zich voor ze.
Hen anders laten kijken is een uitdaging voor mij.



donderdag 2 januari 2014

Jezelf in slaap kleuren


Wat doe je als je kind niet wil slapen?
Wat doe je als het elke avond een strijd is 
Wat doe je om je kind in bed te krijgen en te houden?
Casey Carey-Brown,  de moeder van de 4 jarige Riley  
 gaf haar dochter potloden en papier mee naar bed.


Ze mocht net zo lang tekenen en kleuren als ze wilde 
maar mocht niet uit haar kamer komen.
Het bleek een goede zet te zijn.



Als Riley wat ouder zou zijn geweest had ze mogen lezen in bed 
dus waarom zou ze eigenlijk niet mogen kleuren?
Riley krijgt de volgende morgen de foto's te zien.
Ze is blij met haar tekeningen.
Haar ouders zijn blij met de vrije avond.

zondag 29 december 2013

Een creatieve moeder



Een andere artistieke vorm van samenwerken, 
vinden we bij illustrator Mica Angela en haar dochter uit Alaska.



Moeder Mica begint met het tekenen van een gezicht...


haar 4 jarige dochter vult de tekening aan
op haar eigen manier.


Daarna wordt de tekening afgemaakt door Mica.


De samenwerking begon toen Mica
 een nieuw schetsboek had gekocht.
Ze had er al een portret in getekend
toen haar dochter ook mee wilde doen.
Dat deed ze leuk en behoorlijk trefzeker. 
Hier en hier nog meer resultaten


Sindsdien werken moeder en dochter samen.