Totaal aantal pageviews

donderdag 18 april 2013

Koningin Beatrix


groep 1-2

De troonswisseling is dit jaar een bijzondere gebeurtenis.
Er wordt daarom 3 weken over het koningshuis gewerkt.
De kinderen kennen inmiddels de namen van de koningin,
de 3 prinsesjes en van
 Willem-Alexander en Maxima.


De klassen kleuren langzaam oranje en rood-wit-blauw 
door allerlei werkjes .


Er zijn foto's van de leden van de koninklijke familie.
Er is een hoekje voor de vrijmarkt. 
Er zijn voorleesboekjes over koningen, prinsen en prinsessen.


Het verhaal gaat over de koningin...
Luister maar:

De koningin zit op de troon in het grote paleis.
       De koningin is inmiddels al een oude dame geworden.        

 

 De koningin ziet er altijd bijzonder uit.
 Ze draagt deftige kleren en schoenen met hoge hakken.
Ze heeft vaak een grote hoed op.
Ze draag mooie oorbellen en kettingen 
en soms een diadeem met parels en diamanten.
 Haar, haar is altijd netjes naar achteren gekamd met een krul bij haar oren.


 De koningin vindt het welletjes.
Ze vindt dat ze genoeg gedaan heeft.
Ze stopt er mee.



Ze wil geen lintjes meer doorknippen.
Ze wil geen thee meer drinken met de minister.
Ze wil niet meer zwaaien naar het volk.
Ze wil niet meer kijken naar het koekhappen en volksdansen op haar verjaardag.
Ze wil het volk geen verhaaltjes meer voorlezen.
Ze wil even helemaal niets...

 
De koningin wil doen waar ze zin in heeft.
Ze wil beelden maken want dat kan ze goed.
Ze wil paardrijden op het strand of door het bos.
Ze wil met haar kleinkinderen spelen en met haar hondje.
Ze wil haar, haar wel eens los laten hangen...
 gewoon omdat het kan.

 

Vandaag geven we de koningin een make-over.
We geven haar een ander kapsel.
Misschien wil de koningin wel krulletjes of vlechtjes net als...(een kind in je klas)
Misschien wil ze wel lang stijl haar of stekeltjes net als....(een kind in je klas)

 

We tekenen een mooie ketting en oorbellen.
We geven de koningin een nieuwe hoed of een kroontje,
lippenstift en oogschaduw.



Het gezicht van de koningin staat al op het blaadje.
De kinderen maken de koningin een beetje moderner.


De koningin met een bijzondere ketting: 

 

Als Hollands melkmeisje?


Twee moderne portretten van Beatrix:




Een portret met een kroontje en steile haren:


Een portret met hoed:


Een portret met krullend haar, 
lange oorbellen en een bijpassende ketting:


De opdracht leverde leuke tekeningen op.




zondag 14 april 2013

Piraten

groep 3.

Leeskern 7 gaat over een kapitein die zijn schip moet verkopen.
  Gelukkig is er een schat verstopt in het schip.
De kinderen leren allerlei nieuwe woorden met sch.....


Piraten leven op en met de zee.
Ze leiden een gevaarlijk leven.


Boven in de mast zit een piraat.
Met een verrekijker zoekt hij de horizon af.
Hij kijkt uit naar schepen die ze kunnen enteren
Hij kijkt uit naar dat ene eiland waar een schat verstopt is.


Het is een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt.


We kijken door de verrekijker.
Op het blaadje staat een cirkel en die trekken we 10x om met zwart potlood.
Daarna is de opdracht vrij.



Ziet de piraat een schat-eiland of een andere piratenboot door die verrekijker?
De kinderen mogen zelf weten wat ze tekenen.


Wat ziet de piraat ??


Op de andere basis school is de cirkel met tekening uitgeknipt
 en op een gekleurd vel papier geplakt.





Een jaartje ouder.


groep 1-2

Als je jarig bent vier je dat je op die dag geboren bent.
Je wordt ieder jaar een jaartje ouder.
Net zo lang tot je een oud opaatje of een oud omaatje bent.

 Het thema: Familie gaat oa. over ouder worden, 
over opa's en oma's.
We gaan daar in de tekenles niet echt op in.
We hebben het wel over het vieren van je verjaardag.


De meest kinderen hebben al een kinderverjaardag meegemaakt.


We gaan vandaag een uitnodiging voor een verjaardag maken.
Dat staat met grote letters op het papier.
De grote letters mogen worden ingekleurd.


Onder de letters staat een vlinder.

 
Een vlinder heeft 2 gelijke vleugels.
We gaan de vleugels versieren.
De vleugels moeten links en rechts gelijk zijn.
We gaan spiegelen.


Dat lukt de kinderen heel aardig.
Al maakt de één er meer werk van dan de ander.


Daarna mag er een verjaardagstekening gemaakt worden.


Dit deel van de opdracht is vrij.



Hoe het proces van ouder wordt gaat 
is mooi in beeld gebracht in deze vimeo




woensdag 10 april 2013

Piratenschip

Groep 3 
We gaan werken over leeskern 7.
De leeskern gaat over het aanleren van de letters sch...
Van schip en schat.
Dan kom je vanzelf terecht bij piraten.


Piraten zijn stoere, sterke, gevaarlijke, beroemde en beruchte kerels.
De kapitein is de schrik van de 7 zeeën.


Het verhaaltje staat bol van de clichés over piraten
Maar dat is eigenlijk wel leuk.
De kinderen herkennen het in ieder geval.


Het verhaaltje eindigt met allerlei gezegden uit de zeevaart:

Er is geen land met hem te bezeilen.
Hij licht het anker en kiest het ruime sop.
 Hij heeft een lange reis voor de boeg.
Hij houdt het roer in handen.
Geen zee gaat hem te hoog.
Het gaat hem voor de wind...

Al die gezegden herkennen de kinderen nog niet
maar het is té leuk om niet te gebruiken.


De kinderen hadden in hun gewone tekenschrift 
al een tekening gemaakt van piratenboten.


Daarom mochten ze kiezen tussen 
een tekening maken van een piraat 
of nog een tekening maken van de piratenboot:


Op het blaadjes staan 2 rijen golven.
Een schrijfpatroon dus voor een keer ...


De opdracht is:
trek de golven een paar keer over 
en teken een piratenboot.


Er werden schitterende boten getekend:


Alle elementen die in het verhaaltje besproken waren 
zijn terug te zien in de tekeningen:


De kapitein met een haak als hand

 

Iemand die het dek schrobt


De matroos aan het stuur
Het kraaiennest, de piratenvlag en de schat in het ruim:

 


Op een roze wolk


Groep 1-2

Als er een baby geboren wordt zijn we in de wolken.
Zeker als de baby een wolk van een kind is.
De nieuwe mama hoort de eerste tijd op een roze wolk te zitten
en hopelijk is dat ook zo...


Als er een baby geboren is worden er geboortekaartjes verstuurd.
Op de geboortekaartjes zien we soms een ooievaar.
Ook zien we een ooievaar (als bord) in de tuin
of door het raam vliegen in zijn haast de baby te bezorgen.


Vroeger bracht de ooievaar de baby' s op het juiste adres.
Ook werden er baby's achter de rode kool gevonden 
  of ze kwamen uit de Ommelebommelstien.


        Tegenwoordig komen de baby's uit mama's buik.
         De kinderen weten het allemaal, helemaal zeker.
We hoeven ze niets meer wijs te maken.


We tekenen vandaag op een half A4tje.
We gaan een geboortekaartje maken.
 We maken een geboortekaartje met roze wolken.



Op het geboortekaartje staat met grote letters: geboren
en daaronder vliegt een ooievaar.


De letters mogen netjes ingekleurd worden.
De ooievaar ook.
Daarna gaan we wolken kleuren.
Het lijkt op deze opdracht.
Alleen ziet het resultaat er nu wat gezelliger uit.


We tekenen allemaal kleine rondjes en gaan 'wandelen' over het papier.
Je begint ergens en je maakt de wolk vanuit het midden steeds een beetje groter. 
De kinderen vinden het een lastig werkje en ik moet veel helpen.
Daarna mag er aan de binnenkant nog een tekening gemaakt worden 

 

 En aan de achterkant.


Dan vouwen we de kaart dubbel.
Dit waren de resultaten: