Hoe tekenen in de kleuterklassen een speelse voorbereiding kan zijn voor het schrijven in groep 3 Tekenlessen onder andere gebaseerd op thema's van de kleuteruniversiteit en stichting schrift
Een kind tekent al voor het goed kan praten.
Tekenen is een non-verbale taal.
Als we die taal begrijpen kan ze ons veel vertellen.
Het verteld meer nog dan het kind bewust aan kan geven.
Als een kind niet tekent missen we deze informatie.
Tekenen is een manier om de fantasie zichtbaar te maken,
om creatief bezig te zijn, om jezelf te ontdekken.
Het is een uitlaatklep.
Positieve en negatieve ervaringen en emoties worden verwerkt en geordend.
Door te tekenen voorkom je dat de ontwikkeling van het kind geblokkeerd wordt.
Het uitgangspunt van de lessen is plezier in tekenen krijgen.
Met de kleuters doen we een half uur per week klassikaal een tekenopdracht. Ze leren omgaan met potlood en papier als voorbereiding voor het schrijven.
De tekenlessen stimuleren ook de creativiteit van het kind.
Sommige kinderen hebben niets met tekenen en krijgen het ook niet mee van thuis.
Ze zullen uit zichzelf niet zo snel voor tekenen kiezen.
Ze zetten nauwelijks iets op papier, tot aan het eind van het jaar ineens het kwartje valt en er onverwacht een leuke tekening wordt gemaakt: