De kinderboekenweek komt er aan.
Het doel van de kinderboekenweek is
kinderen in contact brengen met boeken,
het lezen bevorderen en de woordenschat vergroten.
Zolang kinderen zelf nog niet kunnen lezen is
voorlezen belangrijk: thuis en in de klas.
Maar ook als ze al wel kunnen lezen
vinden kinderen het vaak heerlijk om voorgelezen te worden.
is vaak een goed moment om tot rust te komen
en het geeft ook de gelegenheid om samen de dag door te nemen.
Voorlezen heeft naast het vergroten van de woordenschat
Er blijkt zelfs dat niet alleen de woordenschat vooruit gaat
door voorlezen maar ook het rekenkundig inzicht.
Goed voorlezen is een kunst.
Naast het 'gewone' voorlezen
is er ook nog het interactief voorlezen.
Bij de kleuters worden veel prentenboeken gebruikt.
Prentenboeken bestaan vnl. uit illustraties en bevatten weinig tekst.
Er zijn veel prachtige prentenboeken
die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Kinderen kunnen het verhaal volgen zonder zelf te kunnen lezen.
Naast prentenboeken zijn er ook voorleesboeken.
Een voorleesboek bevat meerdere hoofdstukken
met een doorlopend verhaal.
Een voorleesboek lees je niet in 1x uit.
Je pakt elke dag een stukje uit het boek.
Waar waren we gebleven, wat was er ook weer gebeurd?
Dat vraagt betrokkenheid van de kinderen
en is gelijk een beetje geheugentraining.
Pluk van de Pettenflat scoort hoog
De boeken van Dagmar Stam.
Het groteboek voor Kerstmis" van Anne Takens.
Er zijn ook boeken met verhalen.
Ieder hoofdstuk is een ander verhaal.
Zoals bij Jip en Janneke en Floddertje.
Je kan de diverse soorten boeken apart inzetten.
bv iedere dag een kort los verhaaltje
en iedere dag een stukje uit het vervolg verhaal.
Naast of ipv het voorlezen kun je ook verhalen vertellen.
Laat de kinderen een aantal woorden opgeven
en maak daar een spannend verhaal van
Laat de kinderen een aantal woorden opgeven
en maak daar een spannend verhaal van
of je haakt in op iets dat die dag gebeurd is.
en ga er ook zo lang mogelijk mee door;)