groep 1-2-3
Het is een thema waar je veel kanten mee op kan.
De 3 scholen waar ik kom pakken alle 3 een ander uitgangspunt.
Maar deze kleuters werken over robots, de ruimte en proefjes.
B.L.I.E.B. de robot is vanuit de ruimte naar de aarde gestuurd.
Hij moet van alles leren op aarde.
Hij moet oa. proefjes doen.
Bij elk proefje kan hij een sticker verdienen.
Als zijn stickerkaart vol is mag hij weer terug naar zijn eigen planeet.
Er worden elke dag simpele proefjes gedaan met de kinderen.
In elke klas zit B.L.I.E.B.
te kijken of de proefjes goed gedaan worden.
Er is deze keer geen buitenaards wezen gecrashed
maar een robot.
De robot ligt behoorlijk in de kreukels door de harde landing.
De robot staat al op het blaadje.
Hij moet gerepareerd worden.
We gaan vandaag een raar teken techniekje gebruiken.
Het thema is tenslotte: Raar maar waar.
We hebben deze techniek nog niet eerder gebruikt.
We gaan vandaag iets doen met rubbing.
Ieder kind krijgt een stukje papier waar 4 figuurtjes opgeplakt zijn.
Dat papiertjes wordt op de juiste plaats onder de robot tekening gelegd.
We gaan over het papier wrijven met kleurpotlood.
De figuurtjes worden daardoor zichtbaar.
Om een goed effect te bereiken
moet er dicht bij elkaar gekleurd worden.
Het effect:
Er is voor ieder kind ook een stukje geribbeld karton.
De ribbels lijken op de ribbels van een conservenblikje.
Het ziet er metalig uit.
De kinderen gingen aan de slag.
Het lukte redelijk voor de eerste keer.
De kinderen mochten de robot ook gewoon inkleuren
als het te moeilijk was maar ze moesten het wel proberen.
Er mochten knopjes en lampjes op de robot getekend worden:
Dit zijn de resultaten in groep 3:
Een robot met kapotte oren
en vuur uit zijn schoenen en handen: