Totaal aantal pageviews

zaterdag 18 oktober 2014

De luie 8



De luie 8 is een belangrijke oefening in de edukinesiologie

Er zijn inmiddels veel verschillende opdrachten met de luie 8
en misschien vind ik er in de loop der tijd nog een paar.

Ik probeer deze oefening
 4x per jaar te doen met de kinderen.
Voor de vaste thema's zijn er de volgende opdrachten:

Met Sinterklaas de pieten muts:



of deze pietenmuts



Of deze



Met kerst het engeltje:


Schaatsen in de winter.



Met Pasen een ei met strik.





Eekhoorntjes in de herfst,


of een kabouterpolonaise:


De heen en terug reis van Muis in het boek Noten.


Voor de losse thema's zijn er de volgende opdrachten:
De coole cowboy:



Twee vechtende eekhoorns


Hardlopen met de sportdag






Of een dinomasker:


Het mierenpaadje bij het thema kriebelbeestjes.


Een masker maken voor de verjaardag van de juf of voor carnaval:


De schoolreis naar Drievliet: ...



Of het eeuwigdurende gevecht tussen moeder en kind 
om op tijd op school te komen uit het boek Nippertje?



Agent en boef in de achtervolging:



Slimme Lotje krijgt vliegles:



De luie 8 is een oefening die behoorlijk intensief is om te begeleiden.
Het is belangrijk dat de kinderen de luie 8 goed inoefenen.
Wat kan er fout gaan?
Er wordt niet gekruist in het midden met alle mogelijke variaties.



De luie 8 wordt staand gemaakt.
Dat gebeurt vooral als kinderen de oversteek in hun hersenen
 nog niet kunnen maken.
De staande 8 is dan makkelijker voor ze.



Als we de luie 8 sámen oefenen
 dan worden de eerste verbindingen gelegd.



De oefening kan ook als bewegingstussendoortje gedaan worden.
De kinderen staan achter hun stoel en tekenen in de lucht een luie 8.
Het middelpunt van de 8 ligt op ooghoogte.
Het tekenen begint bij het middelpunt en begint tegen de wijzers van de klok in.
Naar boven, rond en terug naar het begin.
De ogen volgen de luie 8, het hoofd beweegt licht mee.
Doe de oefening 3x met elke hand afzonderlijk 
en daarna met twee handen tegelijk.

 Het effect van de oefening is:
Verbetering van de oog-spier coördinatie,
verbetering van het diepte zien
verbetering van het centreren en evenwicht.


Er zijn verschillende manieren om de oefening te maken:

Met gesloten ogen.
 Neuriën tijdens het maken van de beweging.
teken de luie 8 op verschillende ondergronden en materiaal:
papier, bord, zand met scheerschuim.
Maak de luie 8 eerst groot en dan steeds kleiner.









vrijdag 17 oktober 2014

Feestkleren


groep 1-2

Bij een groot en gezellig feest horen speciale kleren:
voor de meisjes een mooie jurk 
en voor de jongens een nette broek en zelfs een overhemd.


De kinderen mogen op de openingsdag van de kinderboekenweek 
 met feestelijke kleren op school komen.
Verkleedkleren mogen natuurlijk ook.


Hebben de kinderen thuis verkleedkleren?
Misschien hebben de kinderen thuis een verkleedkist?
Misschien mogen ze spelen met een oude hoed of hoge hakken van mama?
Misschien mogen ze spelen met echte werkkleren van papa?
Misschien hebben ze thuis een spidermanpak of prinsessenkleren?


Als je verkleedkleren aan hebt voel je, je dan anders?
Gedraag je, je dan anders?


Bij verkleedkleren horen soms ook maskers.
Spiderman draagt een masker en Mega Mindy.
Maar een prinses kan natuurlijk ook een masker dragen.


We gaan vandaag een masker maken.
We tekenen de luie 8 een heleboel keer.


De luie 8 is een belangrijke oefening.
Niet iedereen kan de luie 8 al goed maken.
Er kan ook van alles fout gaan.
eea heeft te maken met het oversteken 
van de middellijn in de hersenen.
De luie 8 maken we een paar keer per jaar.

De onderstaande tekening is
 een beetje bibberig maar wel goed gedaan.


Daarna gaan we het masker versieren.
We kunnen er een dierenmasker van maken:


Er was een politiemasker:


Een disco masker met een glitterbol bovenop:


Er ontstonden 2 maskers met haar:



Maskers met edelsteentjes:





Met versieringen aan de buitenkant:



Met wimpers en ogen:


En er ontstonden hele feesttekeningen:



Er is lekker gewerkt.




maandag 13 oktober 2014

De feesttaart


groep 1-2

Bij een feest hoort iets lekkers.
We doen vandaag net of we wat te vieren hebben.
Er is een mooie grote taart en die gaan we versieren.


Tegenwoordig maken creatieve moeders prachtige taarten
De taarten worden met marsepein ingepakt en versierd.
De tekenopdracht om de taart te versieren 
is al eens eerder aan bod gekomen.


We tekenen streepjes in de bovenrand.
Streepjes zijn een arceeropdracht.


Arceren is een goede oefening voor het trekken 
van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.


Boven de taart hangen vlaggetjes.
We doen deze opdracht op een andere school.
We tekenen weer driehoekige vlaggetjes.




Teken kaarsjes op de taart en visite:











Een feestelijke taart:
















donderdag 9 oktober 2014

Jarig


groep 1-2

Bij het thema feest hoort: Je verjaardag.


Op je verjaardag vier je dat je die dag geboren bent.
Ieder jaar wordt je een jaartje ouder.


Als je jarig bent komt er visite.
 Je familie komt meestal wel op visite.
Opa's en oma's en ooms en tantes, neefjes en nichtjes.


Het verhaaltje kwam al eerder aan bod, de opdracht ook.
Deze school werkt met kleuterplein. 
Het thema familie gaat dit jaar naadloos over in het thema feest.


We gaan vandaag weer een foto maken van de familie.
Het is een opdracht die leuke tekeningen oplevert.

***
Groep 3 maakte de opdracht ook.
De beste tekeningen van een kleine klasje: