Totaal aantal pageviews

woensdag 16 november 2011

Huis-weg-bos-tak-hut


Groep 3

Het verhaal gaat over oma die op pad gaat met haar oppaskinderen.
Computeren en achter de tv hangen is helemaal niet leuk, volgens oma.

Op avontuur gaan in de buitenlucht is veel leuker?
Uiteindelijk wordt het uitstapje ook nog een echt avontuur.



Buiten in de eigen straat is al van alles te beleven.
Wat zie je allemaal op straat?



Voetgangers, fietsers, auto's honden, katten, gras en bloemen en bomen.
Op het blaadje staat een weg getekend.
De opdracht is: teken je eigen huis en teken wat je ziet bij je huis.
We hebben het ook nog over voorgrond en achtergrond.


De weg is de rode draad in alle tekeningen.
Aan het eind van de les hebben we de tekeningen opgehangen op het prikbord.
Er is een lange straat ontstaan.


Dit was een mooie gelegenheid voor een huizentekening



maandag 14 november 2011

Naar het bos


 groep 3

Het is droog en heel zacht weer  
het eerste weekend van November 2011.
Het is prachtig in het bos.
Oranje blad hangt nog voldoende aan de bomen
 op de grond ligt een dikke laag oranje, bruine bladeren.
Als kind moet je een keer 
door zo'n dikke laag herfstbladeren hebben gelopen en gerold.


Het verhaaltje gaat over een herfstwandeling in het bos.
Het bos wordt steeds geheimzinniger.



De opdracht is: teken een boom 
en maak er een herfst tekening van.


De kinderen worden al een beetje zenuwachtig voor 5 december.
Ze mochten deze keer echt niet praten tijdens de les.
Zelfs de drukste kinderen hebben heel goed zitten werken
er zijn mooie boom tekeningen uitgekomen.






zaterdag 12 november 2011

Slakken



Slakken zijn goeie opruimers in de natuur.
Ze ruimen veel afgevallen blad en andere herfstafval op.


De slak is een leuk herfst onderwerp
en een mooie gelegenheid om een spiraal te tekenen met de kinderen.

                                                         Slakken met herfstblaadjes

De spiraal is een oersymbool.
In het mandala tekenen wordt de spiraal veel gebruikt.
Kinderen gaan op een gegeven moment de spiraal ook vanzelf tekenen.


De spiraal komt veel voor in de natuur
oa. in slakkenhuizen, schelpen, kruinen, vingerafdrukken,  
                       de ontwikkeling van het embryo, het oor en in planten.                       
De melkwegstelsels in het heelal zijn spiraalvormig. 
De spiraal staat in direct verband met ons DNA en de Gulden Snede.
In de schepping vinden we overal de verhoudingen van de Gulden Snede. 


 Een spiraal heeft een begin en een einde, in tegenstelling tot de cirkel.  
                           Daardoor speelt de tijd ook een rol.                                            
 Als je de spiraal tekent kun je in het centrum niet verder.
Dat is het eindpunt; het veranderpunt en dus ook een nieuwe begin.   
  
 
       
Daar begint de weg naar buiten.     
 De spiraal vertelt iets over de weg tussen het begin en het einde.         
De ervaring die is opgedaan draagt bij tot persoonlijke ontwikkeling en groei.
Het gaat over innerlijke kracht en persoonlijke vrijheid. 
De spiraal is daarom het symbool voor groei en beweging.
     
***
 

Gewapend met een doosje gevonden slakkenhuizen 
en wat 'hulp' zijn de vragen:
 
    

Wat is er zo bijzonder aan een slak? 
Wie zoekt en spaart er slakkenhuizen?  
   

De opdracht is: teken de spiraal in het slakkenhuis,
Kleur de slak in met kleine rondjes en maak de tekening af.
 

De opdracht is nog best lastig. 
Maar vandaag werd er goed gewerkt.
Het onderwerp spreekt de kinderen ook aan.


Het slakkenhuis rechts is samen geoefend
             

Slakken met slijmsporen... en grassprieten:


   

   

 Heb je tijd over dan kan je altijd nog slakkenhuisjes decoreren,
Of het goed is voor de diertjes?






woensdag 9 november 2011

Vogeltrek


groep 1-2

Een bijzonder natuurverschijnsel n de herfst is: de vogeltrek.
Ik vond een spectaculair filmpje (vanaf 00:17 min.) 
over een zwerm vogels 
die een prachtige choreografie dansen in de lucht.


Het verhaaltje gaat over een jong vogeltje
dat voor het eerst mee mag op de grote reis.
De vogels verzamelen zich in de hoogste boom.
De meest ervaren vogel vliegt voorop.


Op het blad papier zitten 2 vogeltjes op een tak.
Ze wachten op de rest. 
De opdracht is:
Tekenen eerst de wolken met licht blauw 
en een zwerm vogels in de lucht met zwart potlood.
Daarna mogen de vogeltjes op de tak ingekleurd worden.



Ik zocht al langer een gelegenheid om wolken te tekenen.


Maar....wolken tekenen valt dus nog niet mee
en vogels ook niet.


De oudste kleuters kregen het wel voor elkaar
maar de jongste kleuters hadden er moeite mee.
De opdracht is inmiddels veranderd.





dinsdag 8 november 2011

Regen



Wind en regen horen bij de herfst.
Het verhaaltje gaat over
spelen in de regen en lekker stampen in een plas.


Wie gaat er wel eens expres naar buiten als het regent?
Wie vind het leuk om door grote plassen te rennen en te stampen?


Op het vel papier staat een paraplu met 6 vlakken.
De paraplu kleuren we in met de kleuren van de regenboog.
Wat zijn de kleuren van de regenboog en welke volgorde hebben ze?
Wanneer zie je de regenboog?


Daarna tekenen de kinderen zichzelf onder de paraplu,
 De tekening mag worden afgemaakt met regendruppels en de regenboog.


Alle kinderen hebben geconcentreerd de paraplu ingekleurd.
De oudere kleuters krijgen het rondjes kleuren door.


Bij de jongste kleuters werden prachtige koppoters gemaakt.







zondag 6 november 2011

De wind

Groep 1-2

Bij de herfst hoort soms slecht weer.
Herfst-stormen waaien alle bladeren van de bomen.
De grond ligt bezaaid met afgevallen blad.



Het verhaal gaat over de wind 
die met de afgevallen bladeren speelt.

         
De tekenopdracht is lastiger.
Welke opdracht past bij: De Wind???
Google biedt vaak wel inspiratie 
maar deze keer was het een moeizaam proces.
Bij  'afbeeldingen' vond ik wat schrijfpatronen 
die te maken hebben met Wind:


Schrijfpatronen lijken geschikte vooroefeningen 
voor het schrijven maar ...
                           Schrijfpatronen bereiden de kinderen niet echt voor op het schrijven.
Waarom niet?
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 letters.
Letters bestaan uit afwisselend rechte en gebogen lijnen.
Schrijfpatronen zijn rechte of gebogen reeksen van een zelfde patroon.
Ze oefenen juist níet de afwisseling tussen de twee lijn-patronen.
Heel veel informatie over schrijven is hier te vinden


De opdracht gaat uiteindelijk niet over de wind 
maar over de herfstblaadjes.
Op het papier staat een mandala van verschillende bladeren.

                                                     tekening van een meisje uit groep 2

Voor we aan de opdracht gaan beginnen 
kijken we eerst even goed naar een afgevallen blad.  
We kijken naar de nerven en bespreken de herfstkleuren.
Welke kleuren horen bij de herfst?

  blaadjes met een beetje wind

De opdracht wordt een arceer oefening: teken de nerven in de bladeren.
We gebruiken de kleuren: oranje, geel, rood, bruin en groen.
Maak de tekening af met besjes, nootjes ed. 
en kleur eventueel de bladeren ook nog in.
Sommige kinderen tekenden spontaan de wind erbij.

meisje uit groep1

De opdracht leek me best pittig.
Ik was erg benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Na de klassikale instructie moesten 
hier en daar nog wat kinderen op weg geholpen worden.
De jongste kleuters hadden er wel wat moeite mee.
De meeste oudste kleuters hebben mooie herfstbladeren gemaakt.

Herfstbladeren met veel wind..