Totaal aantal pageviews

zondag 17 februari 2013

De sneeuwpop met de slee


groep 1-2

De sneeuw is inmiddels verdwenen
maar we gaan deze week nog wel even door met "de winter".


De school staat in een wijkje dat omringt is door dijken.
Die dijken zijn natuurlijk een mooie hellingen om vanaf te sleeën.
Dat werd dan ook volop gedaan toen er nog sneeuw lag.
De kinderen kunnen daardoor allemaal wel iets vertellen over het sleeën.

 

Mijn verhaal gaat over kinderen die van 'de berg' af sleeën.
Het is deze tekenopdracht maar dan zonder kikker.

 

Er zijn niet veel gelegenheden voor het tekenen van een spiraal.
Dit is een mooie mogelijkheid.

 

De spiraal is niet zo moeilijk.
Alle kinderen konden hem alleen maken.
één of twee kinderen per klas werden geholpen.
Er kan ook niet veel mis gaan met deze opdracht.




We tekenen de spiraal naar binnen en naar buiten.
Het is nog wel een secuur werkje.
De spiraal wordt leuker als je de kleuren afwisselt.
 
 

De kinderen op de slee mogen worden ingekleurd:

 

Er mogen natuurlijk meer kinderen op een slee getekend worden:





 

en een sneeuwpop:

 


Veel mensen bij de berg:


 extra sneeuwkristallen:

 

***

De sneeuwpop uit dit verhaal 
beleeft ook een avontuur met de slee.
Hij ziet kinderen met de slee spelen en wil meedoen.
Hij pikt een slee en dát wordt ontdekt.



Het lesje gaat oa over manieren.
Hoe vraag je netjes of je wat van een andere mag gebruiken?
Wat is het toverwoord?
We maakten dezelfde tekenopdracht.





donderdag 14 februari 2013

De sneeuwpop


groep 1-2

Het boek de sneeuwpop
 is het uitgangspunt voor de komende lessen.


Het boek is niet zo heel bekend.


Het thema is bekender:
Een Sneeuwpop verveelt zich en gaat op avontuur.


Onze sneeuwpop stapt op de bus.
maar daar krijgt hij het al snel te warm.
Hij smelt...
De passagiers in de bus denken dat hij heeft geplast.
"dat zijn geen manieren!"
Ze worden boos en de sneeuwpop wordt uit de bus gezet 
Zo staat hij even later weer buiten in de kou.


Het boekje biedt meer invalshoeken 
(oa manieren)
en is ook te gebruiken als er geen sneeuw (meer) ligt.


We gaan vandaag een sneeuwpop maken die op de bus wacht.
Het is een bekende oefening.


Toch komt deze oefening niet zo vaak aan bod.
 Hij wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de sneeuwpop en voor een medaille.
Dus als de gelegenheid er is dan pakken we onze kans.


De opdracht vraagt heel wat tekenvaardigheid.
We beginnen net als met een echte sneeuwpop
met een kleine balletje 
en we maken de bal steeds een beetje groter. 
Er mogen eigenlijk geen open plekjes in de sneeuwpop zitten
 

De sneeuwpop krijgt een hoed, een bezem 
en natuurlijk ogen, een neus en mond.


Op het blaadje zien we een bus zonder ramen.
We gaan de ramen tekenen.
We tekenen vierkante vormen
 en achter de ramen zitten mensen.


Dat lukte bij de meeste kinderen heel aardig, 
ze tekenden goeie vierkante ramen en ook grappige gezichten.
De hele tekening: 


 Goed kijken: De bus en veel sneeuwvlokjes:


Ingekleurd met 'kleine' rondjes


Met een regenboog:






maandag 11 februari 2013

Warme kleren op de Noordpool


groep 3

Drie dingen zijn van levensbelang 
om te kunnen overleven in de barre kou op de Noordpool:
Beschutting, warme kleding en genoeg voedsel.


Deze tekenles gaat deze keer over de speciale kleding van de Eskimo's.
Eskimo's zijn de uitvinders van hele lichte én tegelijk hele warme kleding.


De mannen gaan op jacht.
Ze komen thuis met geschoten ijsberen, zeehonden of poolvossen.

 

Het verzorgen van de kleding is de taak van de vrouwen.
Ze maken van de huiden warme kleding.

 

Voor de warmte wordt het bont naar binnen toe gedragen.


Er zijn verschillen tussen mannen-kleding en vrouwen-kleding.
In de kleding van de vrouwen is ruimte voor een baby.

 

De bovenstaande foto was de inspiratiebron voor de tekenopdracht:
Op het blaadje staan twee cirkels van stippels.
De stippels geven aan hoe dik de bontrand is van de capuchon van de Eskimo.
Er staat ook een neusje en oogleden getekend in de binnenste cirkel.


De opdracht is: 
Teken de bontrand van de capuchon
en maak het gezichtje af en kleur het in.


Sommige kinderen gingen heel precies 
de stippels van de cirkels met elkaar verbinden.

Anderen deden dat dus helemaal niet

 

Er ontstonden allerlei variaties.
 Een bontrand met verschillende kleuren:


De opdracht vestigde de aandacht op het belang van warme kleding 
maar is wat te eenvoudig voor groep 3 kinderen met tekenervaring.
 

Het leverde wél grappige tekeningen op.



vrijdag 8 februari 2013

De kajak


groep 3

Eskimo's zijn meesters in het varen met de kajak.
Ze maken hun kajak zelf van hout en zeehondenvellen.
De huiden worden ingesmeerd met vet om de boot waterdicht te maken.


De kajak is op maat gemaakt.
Rond het gat van de kano zit een stuk zeehondenhuid 
dat vast gesnoerd kan worden rond de Eskimo.
Zo is de boot waterdicht.



De opdracht gaat over het jagen met de kajak.
Op het papier staan de nieuwe golfjes van de Letter R
We trekken de golfjes 2x over.
Daarna is de opdracht vrij.


Maak de tekening af met een kajak, ijsbergen en vissen in het water


en natuurlijk een Eskimo:


De Eskimo's gebruiken de kajak voor de jacht.
Ze varen in hun kleine bootjes in het ijskoude water.
Een Eskimo kan niet zwemmen. 
De temperatuur van het water nodigt niet uit voor een gezellig zwempartijtje.
Als de kajak omslaat tijdens het varen moet de Eskimo zich snel zien te redden.
Als hij te lang in het water ligt raakt hij onderkoeld en dat is fataal.

De Eskimo's hebben daardoor allerlei rollen ontwikkeld om hun kajak te draaien.
Ze gebruiken daarbij hun jacht gereedschappen en peddels.
Rollen die in het westen ook gebruikt worden bij het kanovaren. 






dinsdag 5 februari 2013

De Iglo en de eskimo's



Groep 3 behandelt in de Kinderboekenweek 2012 
het thema Eskimo,s

 

Eskimo's leven op de Noordpool
 Het is een hard en koud bestaan.


Eskimo's leven van de jacht.
Ze jagen op ijsberen, zeehonden en vis.


 Als ze jagen zijn ze soms ver van huis.
Op de uitgestrekte ijsvlaktes maken ze daarom een hut van ijs en sneeuw.
Deze hutten noemen ze iglo's.


De Iglo's zijn gemaakt van uitgezaagde blokken sneeuw.
De blokken sneeuw worden in een cirkel opgebouwd.
boven in de Iglo zit een gat zodat de rook van het vuur weg kan. 
Alle kieren in de iglo worden dicht gemaakt met sneeuw.


De Eskimo's maken hun bed op een verhoging.
De koude lucht blijft laag bij de grond hangen.
De warme lucht van het vuur stijgt op.
Zo liggen en zitten de Eskimo's lekker warm.


De iglo's zijn binnen verrassend warm.
Het kan in een iglo 10-20 graden worden
terwijl het buiten -30 graden is.

 

Om de Iglo binnen te komen moet je een soort sluis door.
Die sluis voorkomt dat de kou binnen komt.
De Eskimo kruipt op zijn knieën naar binnen.


Het verhaaltje is hetzelfde als voor groep 1-2.
De kleuters hebben een oefening bij dit verhaal.
Die oefening vond ik voor groep 3 niet nodig.

 
De kinderen krijgen een zwart blaadje en tekenen met wit potlood.
 De opdracht is: teken een Iglo.
Het is leuk om te zien welk element uit het verhaal 
gebruikt wordt voor de tekening. 

 

De Iglo met een ijsbeer op een berg


Met een sneeuwpop en een Eskimo...

  
en sneeuw