Totaal aantal pageviews

donderdag 18 februari 2016

Drakensnot 1


Afbeeldingsresultaat voor drakensnot digitaal prentenboek
Groep 1-2

We gaan werken uit het boek Drakensnot.
Het rustige leven in het bos wordt verstoord door een harde klap.
Er is een draak in het bos geland!
Het beest moet weg voor hij het bos in brand steekt
maar de draak is verkouden en kan niet meer vliegen.



De dieren in het bos willen van de draak af.
Ze geven hem gezonde dingen te eten
zodat hij snel weer verder kan.


Drakensnot is een geweldig boek, goed getekend
 en het geeft een verrassende invalshoek voor het thema gezond eten.
Het boek gaat ook over vriendschap...
 want uiteindelijk is de draak niet zo vreselijk
 als de dieren aanvankelijk dachten.


Voor deze tekenles gebruik ik het eerste gedeelte van het verhaal.
Wij gaan vandaag rook uit de neusgaten van de draak tekenen.
We gaan rondjes draaien met het potlood
 en we 'lopen' over het papier.
Er mag vuur bij getekend worden:


De draak mag netjes worden ingekleurd:


Er mag gezond eten bijgetekend worden zoals een appel en een peer.





Er verschenen ook zieke draken op papier:



Koosje en beer horen er natuurlijk ook bij:







vrijdag 22 januari 2016

De onderwater schat 4.



De laatste tekening van het verhaal
gaat over de haai die dreigend heen en weer zwemt.
Hij bewaakt de schat.


Kay wil zijn opgespaarde haaientanden 
ruilen voor het open maken van de schat.
De haai stemt toe 
anders komt hij immers nooit te weten wat er in de schat zit.


De schat wordt geopend en Kay vind een prachtige parel.
De volgende morgen wordt Kay wakker.
Heeft hij gedroomd of was het een echt avontuur?


Op zijn nachtkastje ligt een parel
en zijn doosje met haaientanden is weg.


We gaan deze keer het golfje doen.
Het golfje is een oefening voor het cijfer 2 en de letter R.


De kinderen trekken het golfje in één beweging over
en kunnen daarna een eigen onderwaterwereld tekenen.


De haai met rotsen:


De haai in dezelfde kleuren als de trui:


Werk van hele jonge artiesten:



Lekker aan het werk:


Het resultaat:







maandag 18 januari 2016

De tanden van de haai 3



groep 1-2

We gaan verder met het verhaal van Kay.
Kay doet de gevonden haaientand in zijn doosje.
De schelp legt hij op zijn nachtkastje.


Als hij 's avonds gaat slapen 
houd hij de schelp nog even tegen zijn oor.
Dan hoort hij een zachte stem zeggen:
Er ligt een schat in de zzee...
zzoek de schat.


Opgewonden gaat Kay slapen.
Hij droomt dat hij onderwater zwemt
 en op zoek is naar de schat.
Hij vind inderdaad iets...
maar...
het lijkt erop dat het bewaakt wordt door een grote haai.


De haai komt dreigend op Kay af.
Als hij toch durft te kijken ziet Kay 
dat de haai geen tanden meer heeft.


Een haai zonder tanden is erg vreemd.
Als de voorste tanden afbreken of slijten 
dan worden ze vervangen door een andere tand uit de volgende rij.
In de loop van zijn leven verslijt een haai meer dan 1000 tanden.

Afbeeldingsresultaat voor haaien met tanden

De haai verteld dat al zijn tanden afgebroken zijn
omdat hij de schat wilden openen.
Kay bedenkt een goeie oplossing.
Hij wil ruilen: de schat voor de haaientanden die hij in zijn doosje heeft.
Dit is een win-win situatie.
De haai en Kay worden allebei blij van deze oplossing.



De haai ziet wel wat in de ruil.
Nu lachen alle vissen hem immers uit 
omdat hij geen tanden meer heeft.
én hij is ook nieuwsgierig naar de schat.


De volgende keer gaan we verder met het verhaal.
De haai op het blaadje heeft geen tanden.
We gaan hem zijn tanden terug geven.


We tekenen driehoekige vormen.
driehoekige vormen kan een kind tekenen met 6 jaar.
Het is dus eigenlijk een opdracht voor groep 3.
Het geeft een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.


Als de tanden getekend zijn mag de haai worden ingekleurd:


Er mag wat bijgetekend worden.
Extra visjes:


En zeemeerminnen:






donderdag 14 januari 2016

Haaientanden zoeken 2


groep 1-2

Het thema is: Onder water.
Het boek over Kay en de haaientanden is klaar
en daar gaan we uit werken.
Het boek is nog niet uitgegeven.


De eerste les gaat over Kay.
Hij loopt langs de rand van de zee.
Kay verzameld haaientanden en schelpen.
Hij vind die dag een gave haaientand
 en hij vindt een mooie schelp.
De schelp verteld Kay dat er een schat in de zee ligt.
Dit is het begin van een onderwater avontuur.


Op het papier staat een cirkel met haaientanden.
De opdracht wordt:
Teken de ribbels in de wortel van de haaientand.
We tekenen vaker streepjes.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.
Daarna is de opdracht vrij.


Er waren een paar leuke tekeningen met zeemeerminnen:






Er mag van alles bij getekend worden
zoals de zee:



De tanden mogen worden ingekleurd.
Hier is strand getekend en een zeester.


Tot slot een tekening van één van de jongste kunstenaars. 




zondag 10 januari 2016

Kay en de Haaientanden 1



Afbeeldingsresultaat voor kind haaientanden zoeken
groep 1-2

Hij heeft er een jaar aan gewerkt
maar nu is het prentenboek af.
Het boek is nooit uitgegeven, helaas. 
Het wordt voorgelezen door de leerkracht 
We zijn erg benieuwd naar de reacties van de kinderen.


Vorig jaar zijn de reactie's al gepeild in groep 3
nu zijn we bij de kleuters.
Is het boek niet te ingewikkeld,
snappen ze het verhaal, boeit het ??
Loopt de tekst...zitten er hiaten in?
Het zijn zomaar een aantal vragen.


De kinderen luisteren aandachtig
ze vinden haaien(tanden) fascinerend.
Het onderwaterverhaal is ook boeiend op deze leeftijd
omdat veel kinderen op zwemles zitten
en door het gat moeten zwemmen.


Het boek leest erg leuk voor.
Je kan verschillende stemmen gebruiken
en het sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Het boek gaat over een dilemma wat opgelost kan worden 
als beide partijen meewerken.
Er wordt een win win situatie verbeeld.
Deze school werkt met de methode van Covey
De 4de stap in deze methode is:

Denk in termen van win/win.
Je doel bereiken lukt het best
als je de belangen van de ander in het oog houdt.
Langdurige relaties bestaan bij de gratie van wijderzijds voordeel.
Streef dus naar win/win situaties.

De kinderen worden aangespoord
om een conflict zo op te lossen dat iedereen er blij van wordt.