Totaal aantal pageviews

vrijdag 1 november 2013

Vallende blaadjes



groep 3

De boom voor mijn huis heeft  
zijn geel geworden bladeren
 in één week allemaal laten vallen.



Het gele blad áán de boom was een geweldig gezicht
maar op de grond zag het er ook prachtig uit.
Het was die week rustig en zonnig weer 
dus konden we een week genieten van een geel tapijt van bladeren 
op de anders zo gewone, saaie, grijze stoeptegels.



  Inmiddels is het volop herfst.
Wind en regen voeren de boventoon.
Het is weer voor een echt herfstwerkje.



Het verhaaltje gaat over een grote oude boom 
die er in alle seizoenen anders uitziet.
De boom staat op een pleintje en er staat een bankje onder.
De boom heeft al veel meegemaakt.



Er wordt ook aandacht besteed aan de herfstkleuren:
Rood, geel, oranje en bruin.



We gaan met de herfstkleuren werken.



Op het papier staat een groot blad van een boom.
Het is best een moeilijk blad
Met afwisselend holle en hoekige vormen.



We gaan de contouren van het blad natrekken 
maar een randje kleiner dan het voorbeeld.
De hoeken 'moeten' hoekig blijven de ronde vormen rond.



We tekenen lijnen en gaan in dit deel van de opdracht nog niet inkleuren.
We tekenen de contouren in elke ronde een randje kleiner.



Wat opviel was dat de kinderen
door bleven tekenen in de hoeken
 Ze vulden soms laat en na aandringen het middenveld in met lijnen.



Als het hele blad vol getekend is mag het worden ingekleurd.
Daarna kan het worden uitgeknipt.



De bladeren op een hoop zien er echt herfstachtig uit.
 Uiteindelijk worden de bladeren opgeprikt.

 
  Ik wilde weten of het een geschikte opdracht is voor deze leeftijd.
De kinderen hebben de opdracht zonder grote problemen goed gedaan.


De onderste tekening is van één van de zwakste leerlingen.
De opdracht is goed begrepen
en zo goed mogelijk uitgevoerd

 

Nog een groepswerkstuk:


***
Op de 2de school doen we dezelfde opdracht.
We tekenen ook hier de contouren van het blad na 
en kleuren de bladeren in.
Op deze school duurt de tekenles een kwartier langer.
Er is dus meer tijd.



Er is tijd om nóg een herfstblad te maken
Deze keer een blad met ronde vormen.
Het is de kunst de vormen ook rond te houden
  als we de contouren na tekenen.



Voor sommige kinderen
 er is zelfs nog tijd voor een derde herfstblad:


Het is de bedoeling dat 
de holle, bolle en hoekige vormen 
zolang mogelijk te herkennen zijn.


De bladeren worden uitgeknipt...
en op gekleurd papier geplakt.




Hier onder wordt er een beetje te enthousiast 
ook geknipt in het gekleurde papier.















zondag 20 oktober 2013

Jeroen Krabbé



Kindertekeningen kunnen een inspiratiebron 
zijn voor volwassen kunstenaars.
Paul Klee en het werk van de Cobra groep zijn daar een goed voorbeeld van.

 
Tot  
17 november 2013 
 is de tentoonstelling Dum Vivimus Vivamus van Jeroen Krabbé 
 te zien in het museum de Fundatie in Zwolle. 



Jeroen Krabbé komt uit een artistieke familie.
Zijn vader was kunstschilder en kunstpedagoog.
Hij heeft alle kindertekeningen 
die zijn zoon tussen 1947 en 1958 maakte bewaard.
  Jeroen Krabbé koos deze tekeningen als uitgangspunt 
voor een nieuwe serie schilderijen. 



Bij de DWDD krijgt Jeroen Krabbé,
alle ruimte om te vertellen over zijn jeugd 
en bijzondere kunstzinnige opvoeding.

 

De tentoonstelling bestaat uit veertien schilderijen
 waarin hij kindertekeningen, 
foto’s en documenten uit zijn jeugd verwerkt. 
De titel van de expositie, Dum Vivimus Vivamus
 (Laat ons leven, zolang we leven), 
slaat op de spreuk die op zijn geboortekaartje stond.
Het is het levensmotto dat hij mee kreeg van zijn ouders.



Jeroen Krabbé kennen we als acteur 
en als schilder van expressionistische landschappen.

Zijn eerste tentoonstelling in Zwolle was: 
De ondergang van Abraham Reiss.
Deze serie schilderijen gaat over de dood van zijn grootvader in de 2de Wereldoorlog. 
Met deze schilderijen slaat hij een meer persoonlijke richting in.

 

  De nieuwe schilderijen
 zijn persoonlijk, emotioneel en dynamisch. 
Het gebruik van de kindertekeningen is uniek. 

 

Krabbé beschrijft de tentoonstelling zelf als 
een geschilderde autobiografie van zijn jeugd. 



"Zijn jeugd lijkt eenzaam, 
door het vaak sobere kleurgebruik 
en de geïsoleerde mensfiguren."


 Er hangen niet vaak kindertekeningen in een museum.
 Het laat je op een nieuwe manier 
naar (je eigen) kindertekeningen kijken.


woensdag 16 oktober 2013

In het doel


groep 1-2-3

Niels staat in het doel.
Hij is de keeper.


Wat mag de keeper wel en de voetballers niet?
Waarom heeft een keeper handschoenen aan? 
Dat waren de vragen..


De kinderen leren de letter M van: mis.
Het verhaaltje gaat over Niels die alle ballen tegen houd.
De tegenstander mist 3x het doel.

 

Voetballen leeft ook onder de kleuters.
In de klas is al over voetbal gewerkt 
Ik maak er ook nog een verhaal en een opdracht over.
Het is een onderwerp dat elk jaar terug komt 
met het EK of WK
want de school is een sportieve basisschool.

 

Op een gegeven moment gaan kinderen kruisingen tekenen.


Het geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen.
Er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.


Op het blaadje staat een doel zonder net.
We gaan het net tekenen.
We tekenen eerst de vertikale lijnen 
en maken die goed vast aan de lat.
 Dan tekenen we horizontale lijnen 
die we van doelpaal naar doelpaal laten lopen.


De lijnen moeten goed vast gemaakt worden 
anders zitten er gaten in het net.
We letten erop dat het net aansluit aan het doel.
Dit om het precies werken te bevorderen.


Daarna is de opdracht vrij.
Er mag een keeper getekend worden.

 

De bal


en nog meer voetballers.

 

 

 De zijkanten van het veld met reclame borden:


Er waren een heleboel leuke tekeningen 
en de opdracht was goed te doen.


De opdracht werd ook gegeven in groep 3.
Daar zijn de tekeningen over het algemeen wat uitgebreider.


 
 
 


   



Bloemen in het gras:

 


Een heel elftal: