Totaal aantal pageviews

maandag 23 september 2013

Boodschappen doen




 groep 1-2

We gaan verder met eten.
Mama gaat elke week naar de supermarkt.
De kinderen gaan regelmatig mee.


Mama heeft een lege boodschappentas bij zich.
De boodschappentas weegt bijna niets.
Ze kijkt in de winkel wat ze nodig heeft.
Ze koopt fruit en groenten, brood, melk en vla en doet alles in het karretje.


Bij de kassa moet ze de boodschappen betalen.
Ze doet de boodschappen in de tas.
De tas is nu vol en zwaar.



Er komt van alles aan de orde:
Leeg en licht
zwaar en vol
reclame, betalen, geld...

 

AH heeft als deze les gehouden wordt 
weer een actie met mini's en met een keukentje.
De kinderen sparen de mini's.
Dat komt goed uit.

 

Op het tekenblaadje staat het winkeltje van AH.
Het is het winkeltje van 2 jaar terug.
Er zijn een paar kinderen die het winkeltje nog hebben.

 

 In de vakken van het winkeltje horen groenten en fruit.



We tekenen onszelf achter de toonbank
en wat er in de reclame is. 
Wat is reclame eigenlijk?



We tekenen 10 rechte lijnen om het grote raam:



Het winkeltje mag worden ingekleurd.
Dat is vrij veel werk.
 Niet iedereen was al klaar met tekenen toen ik weg ging. 

 

Maar in welke winkel zijn we nu? .
Is het het winkeltje van AH
of van de LIDL?
Of is het BAS of de Mac Donalds?


 

Dit winkeltje wordt wel heeel mooi ingekleurd:



De kassa mevrouw


en de laatste:














woensdag 18 september 2013

Holle bolle Gijs


groep 1-2

De kinderen kennen holle bolle Gijs wel van de Efteling.
Holle bolle Gijs heeft altijd honger.
Hij eet zijn buikje kogelrond.


Het oude kinderversje van holle bolle Gijs kennen ze niet.


Ik lees het voor in de klas:
Gijs eet een koe, een kalf en een heel paard half
Een os en een stier en zeven tonnen bier
Een schip vol schapen en een kerk vol rapen.


Tegenwoordig eten we koekjes en snoepjes, chips, pizza en patat.
We drinken geen bier maar cola en limonade.


Holle bolle Gijs kan zijn nieuwe broek niet meer aan.
Hij kan niet meespelen met de andere kinderen
en hij kan niet meedoen met sporten.


Holle bolle Gijs wil gezond gaan eten.
Maar wat is gezond eten?
Ik vraag het aan de kinderen en ze komen met 
allerlei met gezonde voorbeelden. 



 

 


Holle bolle Gijs zit voor een leeg bord.
 De opdracht is: 
teken 10x het rondje in het bord van Gijs.
Kleur Gijs netjes in 
en  teken gezonde dingen op het bord van Gijs.


Gijs moet nog een beetje wennen aan het idee.


Hij mag worden ingekleurd.


Het bord mag worden versierd.


Het tafelkleed mag ingekleurd worden.


En er worden vlaggetjes bijgetekend:


Hard aan het werk:


het thema eten gebruikt worden.



vrijdag 13 september 2013

Kokkerellen







groep1-2

Het thema eten is een thema wat dicht bij de kinderen ligt
en waar je veel kanten mee uit kunt
Het is een thema uit Kleuterplein. 


 Kleuterplein begint met een verhaal over de koning die jarig is.
De koning mag zeggen wat hij wil eten op zijn verjaardag.
De kok gaat aan de slag.
De dochter van de koning komt hem helpen in de keuken
maar ... is ze een keukenprinses? 


Naar aanleiding van dit verhaal is de vraag:
Mogen de kinderen ook wel eens zeggen wat ze willen eten?
en kunnen ze al koken?
De kinderen kiezen voor lekkere dingen
 zoals taart, patat, pizza en poffertjes
en ze koken ook soms...

 

De moeder in mìjn kookt graag
maar soms wil ze wel eens naar een restaurant.


In het restaurant kookt de kok.
De kok kookt lekkere soep.
Hij doet groenten in een grote pan water
en roert in de pan tot de soep gaar en klaar is.



De kinderen gaan soms naar een restaurant.
 Ze weten wat het is.


We gaan op het papier roeren in de pan.
We roeren 10 keer heen en terug.
Het wordt dikke soep...

 

We tekenen een spiraal.
Als we genoeg geroerd hebben
Doen we stukjes wortel in de soep.

 

en extra balletjes:


We tekenen de kok bij de pan


 We kleuren de pan netjes in


en er horen vlaggetjes bij omdat het feest is.















zondag 8 september 2013

Reken zeker




Een belangrijke oefening die we élke week maken zijn: de figuurtjes.
De aanleiding was de nieuwe rekenmethode van groep 3.
Tijdens de eerste rekenlessen 
(als de kinderen nog niet kunnen schrijven)
moeten er ipv cijfers, vormen getekend worden bij het rekenen.
Dat lukte niet bij elk kind even goed 
terwijl de kinderen het antwoord misschien wel weten.



We gaan daarom met de kleuters al vast oefenen.
De figuurtjes worden overgetrokken 
én in het lege kader nagetekent.
We tekenen de figuurtjes van boven naar beneden.
Het maakt de eerste periode in groep 3 wat makkelijker.



Eigenlijk zijn die figuurtjes een hele belangrijke oefening geworden.
We oefenen op deze manier elke week het schrijven.
De figuurtjes zijn ongeveer dezelfde grote dan de schrijfletters.
De schrijfmotoriek vanuit de vingers wordt op deze manier geoefend.
Die motoriek speelt zich af binnen een vierkante cm.
Stichting Schrift heeft zich in de theorie verdiept.



We oefenen niet met letters maar met neutrale figuren.
Zo leren de kinderen de letters niet verkeerd aan.
Ze leren ook een beetje de afwisseling van vormen.
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 letters.
Rechte en ronde vormen worden afgewisseld.



De figuren zijn ook belangrijk bij het maken 
van het oversteken van de middellijn in de hersenen.
Kinderen die de oversteek niet kunnen maken 
kunnen bv de X niet op de gewone manier tekenen.



De figuurtjes komen uit de Tansley standaard visuele figuren test.
Ze geven een indicatie over de ontwikkeling van de kinderen.
De figuurtjes zijn te maken door de kleuters
 mits hun ontwikkeling niet verstoord is.
Je kan met de figuurtjes ook kijken 
hoever de ontwikkeling van de kinderen is.
De O 'moeten' ze kunnen maken met 3 jaar.
De + met 3,5 jaar.
Het vierkant met 4 jaar 
De x met 4,5- 5,5 jaar.
De driehoek met 6 jaar.

De streepjes zijn een oefening voor de neerhalen in de letters.
De neerhalen zijn de belangrijkste letter onderdelen.




Groep 3 is in 2016 begonnen met Veilig Leren Lezen: Kim versie.
De schrijfletter i wordt het eerst aangeleerd.
De 2de letter is de schrijfletter K die een stuk moeilijker is.
Wat erg opvalt in het begin zijn 
alle schuine opgaande en dalende lijnen.

Die schuine lijnen zijn we ook gaan oefenen.
De figuurtjes zijn zo aangepast:



Een ander belangrijk aspect aan 'de figuurtjes' is het leren kijken.
Op het moment dat de figuurtjes in het open vak geschreven worden
 moeten de kinderen kijken in welke volgorde en hoe ze dat doen.