Totaal aantal pageviews

zondag 16 september 2012

Vis

groep 3

Eén van de eerste woordjes die de kinderen in groep 3 leren is Vis .
De letter r is al snel aan de beurt met schrijven.
Het golfje van de r is lastig en daarom oefenen we het golfje best vaak.
 

Deze opdracht komt regelmatig voorbij 
en is inmiddels ook al aangepast.
De tekeningen zijn te leuk om niet te laten zien. 


Het verhaal gaat over een bijzonder visje  in een donkere boerensloot.


Het visje wil de wijde wereld in.
Op een dag komt hij, op zijn zwerftochten, bij een donkere buis.
Zijn nieuwsgierigheid wint het van zijn angst 
en hij zwemt erdoor.


De buis komt uit in de rivier,
de rivier in de zee.
Het visje komt in een andere wereld.
Onderweg beleeft hij allerlei avonturen.


Hij komt bij een gezonken piratenschip:


Hij ontmoet een echte zeemeermin en een krab:


Een zeepaardje en een orka:


En nog veel meer...


De golfjes bovenaan het papier worden 3x over getrokken.
Een bijdehand ventje met veel praatjes maakte er op papier niet zo heel veel van:


Daarna is de opdracht vrij
en levert vaak leuke tekeningen op.
We laten er nog een paar zien.


Een regenboogvis


 Vrolijke visjes in de sloot:







donderdag 13 september 2012

Golf beweging?




De methode Pennenstreken begint in groep 3
lekker moeilijk met de letter m en met de letter r.
De letter m en het golfje van de r
oefenen we daarom regelmatig in groep 1-2.


Het golfje komt al jaren terug in de tekenopdrachten.
Eerst als lang schrijfpatroon,
later als een klein kort golfje.

  
Om de letter r goed aan te leren.
werd uiteindelijk het golfje uit Pennenstreken gekopieerd in de tekeningen

 

Ondanks al het oefenen blijft het een lastige letter
daarom keken we deze week nog eens goed naar de pagina met de r.

Wat blijkt:


De golf die Pennenstreken eerst laat oefenen 
is anders dan de uiteindelijke golf van de r.


We gaan het golfje maar weer aanpassen.
Het is een beetje zonde om de kinderen verkeerde dingen aan te leren.


Hieronder volgen nog een paar leuke tekeningen met het nieuwe golfje.
Het verhaal gaat over een bijzonder visje.
Het visje is nieuwsgierig en gaat de wijde wereld in.
Kennelijk ontmoet hij deze keer verschillende zeemeerminnen.





Een gezonken schip op de zeebodem
 en een school vissen en een krabbetje









maandag 10 september 2012

Huppelen

Groep 3

Vorige jaren begonnen de eerste tekenlessen in groep 3 met de cijfers.
Omdat er dit jaar een andere rekenmethode wordt gebruikt
 beginnen we met de eerste letters van Pennenstreken.
Als eerste letter is de M aan de beurt.

  
In groep 1-2 worden de huppels regelmatig geoefend.


Op het blaadje staan de huppels die we gaan overtrekken.
Het bovenstaande is van een ventje die van een andere school komt 
en de oefeningen in groep 1-2 niet gehad heeft.


 

Het verhaaltje is hetzelfde als bij het cijfer 3. 
We gaan naar het bos en daar zien we een groep konijntjes.
Een jong konijntje kan heel goed huppelen.


De kinderen laten in de klas zien dat ook zij heel goed kunnen huppelen.
Vooruit huppelen gaat heel goed.
Naar links en naar rechts is ook een makkie
maar ondersteboven en achterstevoren wordt wat moeilijker.


Na het tekenen van de huppels
worden de konijntjes ingekleurd.


Alleen huppels tekenen leek me te weinig voor groep 3
Het kopieerapparaat pakte per ongeluk? papier op A3 formaat 
en daardoor was er genoeg ruimte voor een eigen tekening.


De tekening mag worden afgemaakt met een mooi bos...
 bloemen, vlinders, wolken, de zon....
Maar een konijnenheuvel mag natuurlijk ook: 




De regenboog:


één van de meisjes tekende het konijntje na:






donderdag 6 september 2012

Ik




groep 3

Groep 3 is met leeskern 1 begonnen.
ik, maan, roos, vis 
zijn de eerste woorden die de kinderen leren lezen en schrijven.
Er staat een grote spiegel in de klas bij leeskern1.
Die spiegel gebruik ik bij de tekenles.


Bijna ieder kind heeft wel een grote spiegel thuis
en bijna ieder kind doet wel eens kunstjes
of trek gekke gezichten voor die spiegel.


een stoere cowboy.

De vraag is:
 kunnen jullie een kunstje verzinnen wat de spiegel niet na kan doen?

 
De kinderen doen allerlei kunstjes voor de spiegel.
Een meisje maakt een echte radslag
en een jongen kan al een beetje breakdancen
er worden rare gezichten getrokken.
maar ...de spiegel doet dit jaar gewoon alles na...

 spiegelbeeld

Het kind uit het verhaal probeert allerlei moeilijke kunstjes te doen.
Op het laatst is hij/zij er moe van 
en gaat voor de spiegel zitten
om uit te rusten.


Dan kijkt hij nog eens goed...


Wat zie je in de spiegel?
Zie je iemand met sproeten
met lang haar
met krulletjes?


We gaan onszelf tekenen.
Om de een of andere reden is het begin van het schooljaar
een goed tijdstip voor een teken jezelf opdracht.


De kinderen weten wel raad met de opdracht
én we zien ook een paar opvallende dingen:


een meisje die veel last heeft van eczeem tekent zichzelf zonder handen
terwijl de rest wel behoorlijk uitgewerkt is.


Een tekening met vreemde kromme vingers en een scherpe hoek in het lijf links.
Het oranje en het rode vlak in het lijf zijn ook opvallend.


Een dikke en een dunne arm


Een zweef meisje.


Een meisje met oogproblemen tekent zichzelf zonder ogen.
Als ik er naar vraag tekent ze de ogen met rood potlood.


Je kan aan de tekeningen zien hoe de kinderen in het leven staan. 
 Ik weet te weinig van ze om het te kunnen plaatsen