Totaal aantal pageviews

woensdag 16 oktober 2013

In het doel


groep 1-2-3

Niels staat in het doel.
Hij is de keeper.


Wat mag de keeper wel en de voetballers niet?
Waarom heeft een keeper handschoenen aan? 
Dat waren de vragen..


De kinderen leren de letter M van: mis.
Het verhaaltje gaat over Niels die alle ballen tegen houd.
De tegenstander mist 3x het doel.

 

Voetballen leeft ook onder de kleuters.
In de klas is al over voetbal gewerkt 
Ik maak er ook nog een verhaal en een opdracht over.
Het is een onderwerp dat elk jaar terug komt 
met het EK of WK
want de school is een sportieve basisschool.

 

Op een gegeven moment gaan kinderen kruisingen tekenen.


Het geeft aan dat er een eigen wil ontstaat.
Het doorkruisen van andermans meningen.
Er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.


Op het blaadje staat een doel zonder net.
We gaan het net tekenen.
We tekenen eerst de vertikale lijnen 
en maken die goed vast aan de lat.
 Dan tekenen we horizontale lijnen 
die we van doelpaal naar doelpaal laten lopen.


De lijnen moeten goed vast gemaakt worden 
anders zitten er gaten in het net.
We letten erop dat het net aansluit aan het doel.
Dit om het precies werken te bevorderen.


Daarna is de opdracht vrij.
Er mag een keeper getekend worden.

 

De bal


en nog meer voetballers.

 

 

 De zijkanten van het veld met reclame borden:


Er waren een heleboel leuke tekeningen 
en de opdracht was goed te doen.


De opdracht werd ook gegeven in groep 3.
Daar zijn de tekeningen over het algemeen wat uitgebreider.


 
 
 


   



Bloemen in het gras:

 

Een heel elftal:



zaterdag 12 oktober 2013

Zwemles


 groep 1-2-3


De meeste kinderen uit groep 1-2-3 zijn met hun zwemdiploma's bezig.
Een enkel kind heeft al 3 diploma's
en een enkel kind zit nog niet op zwemles.

 groep 1-2

We gaan vandaag een zwemtekening maken.
Het is een opdracht die aansluit op leeskern 2 
en gegeven wordt in groep 3.

 

Vandaag doet groep 1-2 deze opdracht ook
ivm het kinderboekenweek thema: Sport en spel.


De resultaten van de kleuters:


De golfjes komen vaker terug in de tekenopdrachten.
Ze hebben in de loop van de tijd al een hele metamorfose ondergaan.
Het is een voorbereiding voor de letter R
en we doen het golfje precies zoals het in het schrijfschrift staat.

 
  
Het verhaal gaat over onder water zwemmen door het gat.
In de tekeningen verscheen daardoor regelmatig het gat en zwemmende kinderen.


 
 
 Een paar tekeningen met veel kinderen in het water:

 


 

Oranje pionnen opduiken:
 

Een zeemeermin in het zwembad:


****

In groep 3 werden de volgende tekeningen gemaakt:


Boven: Mama kijkt door het middelste raam.
Onder: door het gat zwemmen.

 

 
 

De hele familie in het water:


Op de duikplank:

 

Snorkelen:

 





dinsdag 8 oktober 2013

Rennen


groep 1-2-3

De kinderboekenweek 2013
heeft het thema: Sport en spel.


Het verhaaltje gaat over een sponsorloop.
De meeste scholen houden eens in de zoveel tijd een sponsorloop.
De kinderen weten wat het is.


De jongen in het verhaaltje kan erg goed rennen
Hij rent de benen uit zijn lijf tot hij moe wordt en valt.
Hij schaaft zijn knie en papa draagt hem over de finish.


De kinderen kunnen allemaal heel goed rennen,
 vinden ze zelf.

 

Deze eerste tekeningen zijn uit groep 3.
Op de een of andere manier nodigt de luie 8 niet echt uit 
om veel werk van een tekening te maken.



We gaan de luie 8 honderd duizend miljoen keer tekenen.
Dat vinden de kinderen teveel 
maar hij wordt gelukkig wel een heleboel keer gedaan.



We doen de oefening zo veel omdat de luie 8 een goeie oefening is 
voor het samenwerken van de Linker en rechterhersenhelft.


Het is een opdracht die regelmatig terug komt.
Ik probeer hem 4x per jaar in een opdracht te verwerken.


Als de oefening gedaan is 
mag de tekening worden afgemaakt 
zoals de kinderen zelf willen
Er worden huizen bij getekend en wegen:
  Het zwart - witte stukje is een zebrapad



Een rotonde in het midden van het linker oog van de 8.



Een plantsoentje in de 8
  

Huizen en natuurlijk mensen




 

Met vuurwerk op de achtergrond:



groep 1-2 krijgt dezelfde opdracht.
De (jongste) kinderen 
worden geholpen met de luie 8
 als ze er moeite mee hebben.


De tekening kan worden afgemaakt met rennende kinderen:


Vanwege de bezuinigingen staan de IB ers voor de klas 
op de vrije dagen van de gewone leerkrachten.
Toevallig is dat op maandag, als ik er ben, in 2 klassen het geval.


De IB ers zien de kinderen in de klas aan het werk.
Ze kijken met 2 petten op naar de kinderen.
Met hun IB pet op en hun gewone juffen pet.


Dat werpt deze keer de vraag op of je wat meer
 van kinderen uit groep 2 mag verwachten.

Groep 2 is nog erg jong aan het begin van het schooljaar.
maar wat doe je als een onderstaande koppoter wordt getekend? 
Wijs je de kinderen op het gemis van een buikje, handen en voeten?
Ik doe het zelf  niet.
 Je ziet aan de tekeningen hoe ver de kinderen in hun ontwikkeling zijn.


De IBer die de vraag opwierp vindt het niveau van de kinderen 
over het algemeen aan de lage kant op deze school.
Als je de kinderen wijst op bepaalde dingen leren ze dat gelijk, vind ze.
Daar is wat voor te zeggen. 


De wijk waar de school in staat is niet heel goed 
maar ook niet heel slecht.


Misschien is het wel goed dat er eens met een IB pet op
 naar alle kinderen wordt gekeken.