Totaal aantal pageviews

zondag 21 augustus 2022

Kinderboekenweek 2022: De blaadjesdief 1

 

De kinderboekenweek van 2022 
Heeft als thema: gi-ga groen...
De natuur staat centraal. 

De natuur is overal om ons heen. 
Er is van alles te ontdekken en te doen.
Het is een breed onderwerp
en het sluit mooi aan bij het daarop volgende thema: Herfst.

Voor groep 1,2 is oa. het boek: De blaadjesdief, geselecteerd.
De blaadjesdief is een verhaal over een eekhoorn
die ontdekt dat er blaadjes verdwenen zijn.
Zijn ze gestolen? 
Is er een blaadjesdief in het bos?
Hij ontdekt de wisselende seizoenen 
en hij ontdekt wie de blaadjes gestolen heeft.

Bekijk het boek 

Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben geef ik geen tekenles meer.
Corona heeft eea verandert op school
en ik ben daardoor met "pensioen".
Ik vind het nog wel leuk om nieuwe lessen te maken 
om deze blog in de lucht te houden.

Onder het kopje aanvragen tekenlessen
kom je met mij in contact.

Voor het boek "De blaadjesdief" kwam een vraag
voor tekenopdrachten 
Altijd leuk want dat boek 'had' ik nog niet.




De eerste tekenopdracht bij het boek is de luie 8.
De luie 8 is een belangrijke oefening in de edukinesiologie.
De luie 8 probeer ik 4x per jaar te doen.
Het is een intensieve oefening om te begeleiden
want ik wil niet dat kinderen de luie 8 verkeerd inoefenen.

Teken 20x de luie 8. 
Begin linksom in de richting van de pijl.
Je ziet aan de tekening of de oefening vaak genoeg is gedaan.
Als kinderen er moeite mee hebben doe dan de oefening samen.
Kleur de eekhoorn in met kleine rondjes
en teken er paddenstoelen en kabouters bij, nootjes, blaadjes, spinnetjes ed.

De luie 8 werd vaker gebruikt in de herfst.


Twee vechtende eekhoorns:




Wil je knippen met de kinderen?
Maak de dennenappel af 
en knip hem uit en plak hem ergens in de tekening.







donderdag 30 juni 2022

De laatste schoolweken en waterballet



De laatste weken van het schooljaar zijn niet erg productief meer.
De schoolreis, de verjaardagen van de leerkrachten
worden vaak naar deze periode geschoven.
Er wordt schoongemaakt
en de kinderen nemen een kijkje in hun nieuwe klas.
Alles staat in het teken van het afscheid
en de komende zomer.


Foto's maken is tegenwoordig erg gemakkelijk.
Het hele jaar door worden er foto's gemaakt voor bv klasse bord.
Je kan een slideshow maken van die foto's:
Sinterklaas, het kerstdiner, de gymles, en de mooiste bouwwerken.
Er komt van alles wat, in de laatste week, nog een keer voorbij.
De kinderen vinden dat vaak erg leuk.

waterspelletjes

Wat vonden de kinderen 
het mooiste, spannendste en fijnste wat ze gedaan hebben dit jaar?
Vraag dat op tijd en herhaal de activiteit (als het kan)
nog een keer in de laatste week.

De kleuteruniversiteit heeft een lespakket voor die laatste weken.

 Bij mooi weer in die laatste weken
kan je misschien waterspelletjes aanbieden buiten. 

Er zijn genoeg leuke ideeën

Je kan buiten een watermuur maken:

Of megabellen blazen:


Recept voor stevig zeepsop met behangplaksel voor superbellen:
2 liter warm water
100 gram suiker
150 ml Dreft afwasmiddel (groen en geen citroen)
10 gram behangplakselpoeder

Los het suiker in warme water op. 
Voeg daarna het behangplakselpoeder toe en roer totdat dit opgelost is. 
Daarna roer je voorzichtig het afwasmiddel erdoor. 
Het moet niet te veel schuimen! 
Laat het mengsel 24 uur staan en roer het af en toe even door. 
En dan kun je beginnen met de megabellen.


Wil je tekenen dan kan je deze les geven:
kleur de rechte stukken rood en de bochten blauw,
kleur de loodgieter in 
en teken wat je zou doen met het water.




zaterdag 28 mei 2022

Binnen en buiten de lijntjes kleuren



De aanleiding voor deze blog is de onderstaande kleurplaat.
Een kind ging doelbewust buiten de lijntjes kleuren
en kreeg alle ruimte van de leerkracht.
Er werd heel netjes gekleurd...
Altijd leuk als een kind eigen initiatief vertoont.
Laten we dat vooral koesteren.


In mijn zoektocht naar meer informatie over "buiten de lijntjes kleuren"
vond ik deze illustratie (van mijn eigen blog;) 
bij twee verschillende artikelen over buiten de lijntjes kleuren.
Hier (lees vooral de laatste allinea) en hier 


Bij deze tekenopdracht moeten de kinderen de indiaan in het gras verstoppen
De indianen zijn op buffeljacht en die jacht luisterd erg nauw.
Indianen moeten juist de aanwijzingen van de ervaren jagers opvolgen
want bij het minste of geringste slaat zo,n kudde op hol
en dat betekent geen eten in de winter.
Het is een kwestie van leven of dood.
Op eigen houtje te werk gaan
 werd bij de buffeljacht niet getolereerd en zelfs bestraft...


Het gezegde: binnen de lijntjes kleuren, gebruiken we als we in de pas lopen
als we doen wat er gezegd wordt door iemand met gezag.
Als we netjes handelen, als we niets doen wat niet mag.

Op school leren we de kinderen om netjes binnen de lijntjes kleuren
 niet alleen letterlijk ook figuurlijk:
We willen dat ze luisteren en doen wat de leerkracht zegt...
We willen de kinderen namelijk een goede basis mee geven
en ze goed terecht komen.


Sommige kinderen zijn zo gevoelig voor het binnen de lijntjes kleuren
dat het op volwassen leeftijd een hele klus wordt om uit te breken.
Lees hun verhalen Hierhier en hier



Overigens vraag ik tijdens de tekenlessen 
aan de kinderen om rondjes te kleuren.
Door rondjes te kleuren leer je mooier inkleuren,
je schiet niet uit en je blijft dus makkelijker binnen de lijntjes.
Het is een goede voorbereiding voor het schrijven.
De kinderen doen hun best 
maar heen en weer kleuren lijkt ze makkelijker af te gaan.


Buiten de lijntjes kleuren gaat ook over creativiteit.
Dit boek legt uit dat jonge kinderen 
 over het algemeen niet twijfelen aan hun eigen creativiteit, 
volwassenen zijn vaak minder zeker van zichzelf. 
Wat verandert er tijdens het volwassen worden? 

Organisaties hebben behoefte aan creatieve mensen 
maar kunnen die niet vinden. 
Waar zijn ze? 

In dit boek beantwoordt Robinson 3 essentiële vragen: 
Waarom is creativiteit belangrijk? 
Wat is het probleem? 
En wat kunnen we eraan doen?

Ken Robinson legt helder uit hoe het komt 
dat het onderwijssysteem van vandaag is wat het is. 
Dat er veel werk aan de winkel is om oude patronen 
binnen dit systeem te doorbreken.
Gelukkig is hij zeer hoopvol.


Wil even lekker krassen?
Verstop dan de indiaan in het gras.

De tekenopdracht sluit aan bij de tekenontwikkeling van kinderen.
Krassen is grenzeloos tekenen.
Het kind herbeleeft de periode van de zwangerschap.
De opdracht kan je gebruiken bij kinderen 
die nog niet veel getekend hebben.
De opdracht komt uit het mandala tekenen 
en is bedoelt om op te starten

zondag 22 mei 2022

Kriebelbeestjes

 


Kinderen zijn vaak gefascineerd door insecten.
Een thema over kriebelbeestjes vinden ze meestal erg intressant.

Insecten hebben een aantal kenmerken:
Hun lijf bestaat uit drie delen: een kop, een borststuk en een achterlijf. 
Ze hebben zes poten. 
Beestjes zoals spinnen, mijten en teken hebben acht poten. 
Daarom horen ze niet bij de insecten. 
Insekten hebben een exoskelet dwz dat ze hun skelet aan de buitenkant zit.
Dat exoskelet maakt dat insecten vrij klein zijn. 

Van 23 mei tot 10 juli 2022 kun je bij HEMA
 twaalf 3D-bouwinsecten sparen! 
Je krijgt er één gratis bij elke besteding van 10 euro. 
Bij de gespaarde insecten hoort een speciale insectenkijkdoos! 
De doos kan uitgeklapt worden 
zo kan je een landschap vol insecten te bekijken.

De Hema heeft nog meer spulletjes 
die passen in het insectenthema:

Een insecten observeerpotje 



Een insectenhotel:


Wat kan je doen rond dit thema?
Met de klas naar buiten en goed rondkijken of er insecten te vinden zijn,
om ze vervolgens in een jampotje te bewaren.
Een vlinderpakket aanschaffen.

Het lokaal inrichten als vlindertuin:


Leg een paar vergrootglazen in de klas
dan kunnen de kinderen de beestjes
 die ze gevonden hebben onderzoeken


Maak zelfverzonnen insecten van loose parts:


Of van eierkarton:



of van een WC rolletje:


Libelles




Er zijn verschillende manieren om vlinders te maken
maar deze is ook wel een keer leuk:


Maak zelf een insecten hotel van een leeg blikje
en zaag bamboe stokken op maat met de kinderen.


Er zijn verschillende boeken over insekten:


of een boek met versjes over insecten:














zondag 15 mei 2022

Babkin reflex

We willen graag dat onze kinderen een ontspannen pengreep hebben.
maar een goede pengreep heeft niet alleen te maken met de fijne motoriek.
Er zijn nl. diverse primaire reflexen die, als ze niet goed geïnhibeerd zijn,
maken dat kinderen moeite hebben met schrijven.
Ik schreef er al eerder over.


De babkin- palmomental- reflex is ook zo,n reflex.
De Babkin-reflex staat aan de basis van de hand-oog coördinatie.
Bij deze reflex werken de handen en mond samen voor voeding en communicatie.
Als het kind drinkt gebruikt het de handjes,
en als je zachtjes op de handjes drukt gaat het kind beter zuigen.

We kennen allemaal wel kinderen 
die met hun mond meebewegen als ze knippen, tekenen en schrijven.
Die met hun tong naar buiten aan het schrijven zijn 
of een andere moeilijke opdracht doen.
Die nagelbijten, bijten op kleren, kauwen op pennen of duimzuigen.
Er een grotere behoefte om te kauwen of te bijten.
het is een signaal dat het zenuwstelsel nog niet rijp is op dat punt.

Veiligheid is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind.
(huidcontact met mama, papa, lichaamsgeur,
 ritme van het hart van de moeder, eten/borstvoeding) 
en het voelen van: 'ik mag er zijn!, Men is blij met mij'.
 Het zijn basisbehoeftes die oa in gang gezet worden door deze reflex. 

Soms gaat het mis als de baby en zijn moeder niet bij elkaar kunnen zijn, 
of als de moeder niet voor de baby kan zorgen 
en ze de baby niet kan aanleggen. 


Een nog aanwezige Babkinreflex
 kan de ontwikkeling van het spreken verstoren. 
Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind 
omdat het niet kan zeggen wat het voelt of bedoelt is.

Als de babkin reflex nog aanwezig is 
kan de fijne handmotoriek verstoord zijn.
Dat is lastig om vloeiend te schrijven
 of binnen de lijntjes te blijven
en misschien drukt het kind te hard met de pen of geeft juist te weinig druk.


Het zijn kinderen die graag friemelen met de handen,
Ze willen graag iets in de mond hebben.
Ze kauwen op potloden, op boorden van truien, sabbelen op haren, ed.
en er zijn een heleboel friemelspullen op de markt.
(zoek iets wat geen geluid maakt!) 


Als de reflex nog aanwezig is bij volwassen
 kan het verslavingen in stand houden.
Denk aan eten, roken of drinken
 waarbij je iets in je handen hebt en naar je mond brengt.

Is deze reflex erg storend zoek dan een therapeut in de buurt
die kan helpen om de reflex te integreren.



Wil je meer lezen over wiebelen in de klas en thuis
en wil je een werkboek? kijk dan bij bol.com