Totaal aantal pageviews

woensdag 12 januari 2022

Gerhard Richter



Hoe kunnen we het werk van diverse kunstenaars 
vertalen naar kunstopdrachten voor kleuters?

Gerhard Richter (1932) is een Duitse kunstenaar.
Hij schildert al vanaf zijn vroegste jeugd.
Hij is de duurste en meest invloedrijke hedendaagse levende kunstenaar.


In 1949 begon hij met een opleiding als decoratieschilder in de DDR
Daar ging hij ook naar de kunstacademie,
Hij vluchtte in 1961 vanuit de DDR naar west duitsland.
Zijn vroegste werk is daarmee verloren gegaan.
Ook in west duitsland volgde hij lessen aan de kunstacademie.
Een keerpunt in Richters carrière kwam doordat hij werk zag


Vrijheid is een belangrijk thema in zijn werk.
Hij maakt stillevens, portretten en landschappen.
Zijn werk is zeer veelzijdig 
en niet makkelijk in een hokje te stoppen.


Foto’s zijn een grote inspiratiebron voor Gerhard Richter.
Op zijn vlucht naar West-Europa nam hij één fotoalbum mee. 
Een aantal foto’s daaruit vormden later de basis voor schilderijen.
Hij noemt zijn verzameling Atlas
Het gebruik van foto's in zijn kunst was een belangrijke stap voor Richter, 


Het werk bestaat uit 4900 gekleurde vierkanten
die samengesteld zijn uit blokken van 5x5 vierkanten.
De blokken kunnen willekeurig samengevoegd worden
tot een groot blok van 100 gekleurde vierkanten
of kleinere blokken.
Toeval is belangrijk.

"Het meest mysterieuze is eigenlijk
waarom het werk blijft intrigeren"


Richter exposeert de vierkanten de ene keer los
de volgende keer worden ze weer anders aan elkaar gekoppeld,
waardoor je een eindeloos aantal
verschillende tentoonstellingen kunt organiseren.
 

Hij maakte ook glas in loodramen in deze stijl:

 


Hoe kan je het werk van Gerhard Richter gebruiken bij de kleuters?
Je kan met de kinderen natuurlijk een foto overschilderen.

Juf Femke heeft een les gedaan over Gerhard Richter 
en zijn vierkanten:

Geef de kinderen een vel met vierkanten.
Laat het lot de kleur bepalen voor elk vierkant.
Gebruik een kleurendobbelsteen 
of een gewone dobbelsteen waarbij elk cijfer een kleur heeft.
De kinderen kunnen zelf bepalen welk getal welke kleur heeft.
Zorg voor nieuwe viltsstiften/fineliners
Hoe mooier de vlakken worden ingekleurd
 hoe mooier het gemeenschappelijke kunstwerk.


Zo kan je met de klas of met de hele school 
bv bij een lustrum 
een gezamelijk kunstwerk maken.


Je kan een kerkraam inkleuren:

 


Geef de vlakken van de dobbelsteen elk een andere kleur:

100 vlakken


of 25 Vlakken


Fotografeer de kinderen in een schilderskiel 
voor het gezamelijke vierkanten kunstwerk


We hebben ooit voor een lustrumfeest
de saaie bakstenen muur in de gymzaal beschildert.
Ieder kind, die toen op school zat, heeft 1 steen beschildert.
Je kan als je weet hoeveel kinderen op school zitten
uittellen hoe groot het vlak wordt dat nodig is 
en dat gedeelte afplakken.
Je kan de dobbelsteen gebruiken voor het toeval effect.


donderdag 6 januari 2022

Bevroren


Bij de kleuters wordt vaak gewerkt in thema's
Na oud en nieuw is het tijd voor het thema "winter".
De winter is altijd een beetje een lastig seizoen om bij aan te sluiten.
Valt er geen sneeuw dan zijn er een paar 
winteronderwerpen waar je naar kan uitwijken.

De Frozen film's vinden de kinderen erg leuk.
Ook al is er op dit moment geen nieuwe bioscoop film
De kinderen kennen de films wel 
en vooral Olaf spreekt tot de verbeelding...


Wat kan je doen met het winterthema in het platte vlak?
een  meng oefening met verf.
Maak kleurovergangen van wit naar donkerblauw.
En plak er een foto van het kind in met winterjas (of van Olaf)


Maak sneeuwkristallen met verfstempels:


Of met kleine papiertjes:


Teken met wit vetkrijt sneeuwkristallen
en kleur de ondergrond in met aquarelverf.
Maak ze aub 6 hoekig zoals de echte sneeuwkristallen.


Sneeuwkristallen knippen:


Stempelen:


Borduren:


Of leggen met loose parts:


Kristallen rijgen met inpakwokkels:




Teken het noorderlicht met stoepkrijt en een mal.
Zet streepjes met verschillende kleuren krijt op de mal.
Leg de mal op het zwarte vel papier
Veeg het krijt uit met je vinger.


Schaatsen op een kartonnenbordje.
Teken de schaatslijnen met wit vetkrijt
en ga er overheen met waterverf.
Teken zelf een schaatser (of Olaf) en knip die uit.


Teken een winterlandschap op zwart papier met wit potlood:


Nátuurlijk teken je zelf een mooie sneeuwpop of Olaf.
Vul een showmap met piepschuimkorrels 
en laat het sneeuwen:


Een sneeuwpop van snippers papier:


Een sneeuwpop met wasco en aquarel


Een gesmolten sneeuwpop:


Stempel een sneeuwpop met een WC rolletje of een andere rol
en maak de sneeuwvlokken met een watenstaafje:



Teken een sneeuwpop in een sneeuwbol:


Een sneeuwpop in de nacht van snippers papier:



zondag 2 januari 2022

Poppenkast

 


Rondreizende theatergezelschappen 
trokken vroeger met een poppenkast het land door. 
Hun spel was vooral voor volwassenen bedoeld.
De gewone mensen waren vaak analfabeet
en het poppenspel was een manier om een verhaal te vertellen.  
Het was niet alleen volksvermaak 
maar de verhalen hadden ook vaak een politieke en/of satirische lading.


De klassieke poppenkast-poppen zijn stereotype figuren: 
een koning(in), prins(es), tovenaar, heks, politieman, 
schurk, meisje (jongen), draak, kabouter en clown.
Zo is het gelijk duidelijk met wie we te maken hebben.  


en hun  avonturen zijn nog steeds herkenbaar 


Op school hoorde vroeger de poppenkast er helemaal bij.
Tegenwoordig lijkt het een ondergeschoven kindje. 
Op de school waar ik kom, staat geen grote of kleine poppenkast meer
en ik zie nergens poppenkastpoppen liggen.

Handpoppen in de klas kunnen best goed werken.
want kinderen zien de pop als hun gelijke.
Niets menselijk is de poppen vreemd. 

Helemaal weg is het poppenspel niet:
Er wordt nog wel naar poppenspel gekeken via het digibord.
 Raaf en Carlijn hebben voor elk thema wel een filmpje.


De kinderen kennen natuurlijk 
Bert en Ernie
en de Muppets?
2 wereldberoemde poppenshows.
En gelukkig zijn er nog steeds professionele poppenspelers.


Een poppenkast is niet heel moeilijk om te maken.
Handig is een lampje dat van binnenuit bedient kan worden 
dat aangeeft wanneer de voorstelling begint.
en een kijkgaatje die het mogelijk maakt om de reacties van de kinderen te zien.
Ook een plank om te steunen met je armen is handig


Er zijn genoeg kant en klare poppenkasten te koop.
Ikea heeft een multi functioneel meubel
waar je een winkeltje van kan maken, een loket of een poppenkast.

En als je weinig ruimte hebt kan je 
een stoffen poppenkast in de deuropening 
of in een hoekje hangen.


De poppen kan je natuurlijk kopen:


Maar het is ook leuk om samen met de kinderen
binnen het thema 
poppen te maken van allerhande materialen:


Verzin met elkaar een verhaal 
 Teken of schrijf het uit op een papier met picto's. 
oefen met spelen en daarna kan er opgetreden worden 
voor de andere kinderen. 
Zo zijn de kinderen bezig met taal en het is altijd leuk.


Een achtervolging doet 't altijd goed. 
Hebben jullie hem ergens gezien? Waar dan? 
Laat de kinderen maar wijzen, 
het is altijd super spannend. 
Laat de poppen reageren op de kinderen
dat maakt de poppenkast juist zo spannend.
Als je een zwarte kous over je arm trekt dan zie je, je pols niet.


Behalve de handpoppen zijn er nog stokpoppen:






Of vingerpoppetjes en een tafel poppenkast:



Er is voor elk thema wel een pop te maken


Een andere soort pop is de marionet.
deze pop beweegt dmv touwtjes.
Dat is iets ingewikkelder maar het geeft de pop andere mogelijkheden.
Een paar voorbeelden met WC rolletjes:








De verhalen kan je natuurlijk zelf verzinnen
en aan laten sluiten bij je groep
maar er is ook van alles te vinden op internet.
Dat zelfde geldt voor achtergronden in je poppenkast.
De mogelijkheden zijn eindeloos als je met een poppenkast gaat werken.


Net echt:
Laat de kinderen entree kaartjes maken 
die je af kan stempelen.