Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 april 2020

Woeste Willem



Vanaf 10 april is het zover.
Dan is het boek Woeste Willem voor € 2,50 te koop.


Sinds 2017 wordt er een klassiek prentenboek uitgekozen om het lezen te bevorderen.
In 2020 is het Woeste Willem, gemaakt door Ingrid en Dieter Schubert. 



Omdat nu alles anders is door het virus
en we thuis onze kinderen moeten vermaken
is het misschien een idee om aan deze boekenactie mee te doen?
Je hebt dan voor €2,50 een leuke middag...

Je kan het boek natuurlijk gewoon voorlezen 
daarnaast kan je de kinderen teken en knutsel opdrachten geven.
Hieronder volgen de opdrachten.



Woeste Willem is een humeurige norse piraat.
Hij woont in een zelf gebouwd huis op de wal.
Hij raakt, ondanks zichzelf, bevriend met het jongetje Frank.
De tekenopdracht: Teken een echte piraat!



Woeste Willem zit vaak in het kraaiennest naast zijn huis.
Hij kijkt door zijn verrekijker.
Waar kijkt hij naar?
Kijkt hij uit naar schepen die hij kan enteren, 
of kijkt hij uit naar een eiland waar hij een schat kan verstoppen?



Tekenopdracht: wat ziet woeste Willem door de verrekijker?



Woeste Willem heeft een echte piratenkist.
Daar zit van alles in van zijn reizen.
Ieder voorwerp heeft een eigen verhaal.
Hij heeft ook een schatkaart in een fles.



Teken een schatkaart:



Woeste Willem en Frank maken samen een vlot om te kunnen varen
maar woeste Willem krijgt steeds minder praatjes.
Wat is er aan de hand met die stoere piraat?



Teken een echt piratenschip.



Een piratenpak maakt het natuurlijk helemaal af. 
DIY: een piraten voor de verkleedkist maken
Zet een speurtocht uit door de wijk en verstop een lekkere schat.



Voor nog meer piraten ideeën:

De werktekeningen, De zee:



De schatkaart (met verbrande randen?):



De verrekijker: 



En als bonus een piratenfles.
Wat zit er in?
Zit er een schatkaart in, rum, of een zelfgemaakt bootje?



Louise Den Oude-Gelderblom (denoudegelderbl) op Pinterest

Maak zelf een schatkist
en ga buiten schatten zoeken
zoals mooie veren, speciale steentjes, schelpjes ed:


Maak een sleutelhanger voor vaderdag van zeemansknopen

Spelen met een wasmand of een grote doos:


De Woeste Willem handpop is hier te koop





zaterdag 4 april 2020

We missen jullie



Het is een vreemde tijd.
Kinderen horen op school te zitten
en leerkrachten horen voor de klas te staan
en als dat niet zo is, zoals nu, dan voelt dat toch niet goed. 

Nu de scholen dicht zijn verdwijnen kwetsbare kinderen van de ...

Op veel scholen hangen deze zinnen voor het raam of aan het hek.
 Maar... is dat wederzijds???

Juffen en kinderen laten per spandoek weten: we missen jullie ...

Vandaag reed ik langs een schooltje in de wijk
en zag dat er tekeningen onder de tekst, aan het hek geplakt waren.


Het lijkt erop dat de kinderen de leerkrachten ook missen.
Ik ben benieuwd of er meer tekeningen komen te hangen.






vrijdag 3 april 2020

Zo zie ik eruit.3


Screen Shot 2013-11-05 at 9.49.32 AM
groep 1-2

Met onze zintuigen maken we contact met de buitenwereld.
We hebben 5 zintuigen.
We zien met onze ogen,
 horen met onze oren, 
proeven met onze tong,
 ruiken met onze neus 
en voelen met onze huid.


We bespreken de afzonderlijke zintuigen.
Als je niet kan zien dan ben je blind.
 Hoe is het om niets te kunnen zien?


Als je niet kan horen ben je doof 
en hoe is het als je niets kan horen?


Hoe is het als je niets kan ruiken en proeven
en niets kan voelen?


Bij het blind zijn doen sommige kinderen hun ogen dicht 
en voelen waar het kind naast hen zit.
Bij het doof zijn wordt het ineens heel stil in de klas
om de stilte te kunnen horen.
Dat zijn leuke momenten.


Op het blaadje staat een eivorm.
We gaan 10x links op de rand de vorm tekenen 
als oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna mogen de zintuigen in het gezicht getekend worden.
Waar zitten de ogen, de neus en de mond en de oren?


Er mogen natuurlijk tanden getekend worden:


En haar.
Er is ook veel werk gemaakt van de mond:


Een mond met lippenstift:





dinsdag 31 maart 2020

Zo zie ik er uit.2

groep 1,2

Het thema lichaam is natuurlijk belangrijk. 
Het is goed dat kinderen zich bewust worden 
van hun lichaam en van zichzelf.


We hebben een oude opdracht herhaald:
we gaan onder de douche.
Het kind in mijn verhaal wordt wakker gemaakt door mama 
en gaat onder de douche.
Alle lichaamsdelen worden genoemd en gewassen.
De kinderen mogen meedoen 
door zichzelf zogenaamd te wassen. 


We gaan onszelf tekenen onder de douche.
Deze keer bouwen we het lichaam niet op uit rondjes.
Het is een gelegenheid voor een mens tekening.



We gaan waterdruppels tekenen die uit de douche kop komen.
De waterdruppels zijn een arceeroefening.


 Er werd veel rood gebruikt :





Er waren behoorlijk wat kinderen die 
gezellig met papa en mama onder de douche gingen.





Of samen:



Of alleen: