Totaal aantal pageviews

maandag 23 april 2018

Moederdag


Gerelateerde afbeelding
groep 3

Het  is bijna Moederdag
en daar hoort natuurlijk een tekening bij.
De tekening komt bij het kadootje.
Op verzoek van de leerkrachten
 maken we een tekening met een liniaal.


De kinderen gebruiken een liniaal voor het rekenen.
Dat is natuurlijk even wennen want
hoe hou je een liniaal vast
en hoe trek je er een lijn langs?


De kinderen hebben de liniaal wel vaker gebruikt.
Helemaal nieuw is het niet
maar toch zie ik hier en daar opvallende dingen.
Zoals wel de liniaal neerleggen 
maar de streep er ruim boven trekken uit de losse pols.


De inspiratiebron was een foto van een knutselwerkje
met een hart gemaakt van spijkers en draad.


Het hart is voor de tekenles op papier getekend 
en in de buitenlijn staan dikke stippen.


De kinderen gaan de stippen met elkaar verbinden.
Hoe...dat maakt me niet uit als ze de liniaal maar gebruiken
en als ze maar van de ene stip naar de andere stip een lijn trekken
en geen halve lijntjes maken.
Dat ging bij de meeste kinderen goed.


De kinderen mochten het hart helemaal opvullen met lijnen:



Ze konden ook een aantal lijnen trekken
en de vlakken inkleuren.
Dat laatste gebeurde in de meeste gevallen.


Er waren een aantal variaties.
Een hart met een centrum:



Horizontale lijnen:


schuine lijnen:



Extra dikke lijnen:


Daarna mag je jezelf met mama tekenen.



Er mag natuurlijk ook wat bij geschreven worden:




Als je wilt tekenen, teken dan mee:








vrijdag 20 april 2018

Het weer



groep 1,2

De kleuters werken 3 weken over het weer.
Ze gebruiken een informatief boek over allerlei soorten weer
én ze gebruiken het boek Drakendonder.
Drakendonder is het vervolg op het boek Drakensnot.
Er vallen voor mij 2 lessen af, dus dit is de enige les uit het boek.


 strandt een grote draak in het bos van Beer en Koosje.
De draak is ziek en kan niet verder vliegen.
De dieren willen die snotterende draak zo snel mogelijk kwijt
maar gaandeweg sluiten ze vriendschap.


In het 2de boek houden Beer en Koosje een picnick.
Iedereen heeft al een uitnodiging gehad
behalve de draak...
Ze twijfelen nog want de draak is groot en lomp
 en maakte van alles stuk.


De dag begint mooi maar het weer wordt steeds slechter.
De picknick lijkt in het water te vallen...
tot de draak aan komt vliegen
Iedereen mag onder zijn vleugels schuilen
 en dan wordt het toch nog gezellig.


Op het blaadje zien we Beer en Koosje wachten op hun gasten.
Alles is klaar voor de picknick, 
We gaan Beer en Koosje inkleuren
 en meer vlaggetjes ophangen.
De vlaggetjes zijn driehoekige vormen
die de kinderen pas met 6 jaar 'moeten' kunnen tekenen.


Daarna mag er iets van het weer bij getekent worden.
Hou je van een zonnetje dan teken je mooi weer:


Hou je van sneeuw dan teken je er een sneeuwpop en sneeuw bij:


Vind je onweer spannend dan teken je de bliksem:


De regenboog is natuurlijk altijd mooi:



Vind je het leuk om met je laarzen door de plassen te stampen
dan teken je er regen bij:


Verschillende weerstypen bijelkaar:















maandag 16 april 2018

De familie


groep 3

De leeskern gaat over de oude boom 
in de tuin van de familie de Groot.
Een opdracht die ook in deze leeskern past


Wat is familie eigenlijk?
Dat is een groep mensen, hoorde ik.
Wie horen erbij familie?
Papa en mama, je zus, je broer,
je opa en oma en tantes en ooms, neven en nichten
en natuurlijk de hond en de kat, de goudvis en de kavia...


Een familie kan groot zijn maar soms ook heel klein.


We gaan vandaag onze familie tekenen.



De opdracht levert vaak wel leuke tekeningen op.





 Een paar opvallende tekeningen:
Mensen zonder gezichten:


Een  hele gele achtergrond:


Er zit een drieling in de klas hoe zien die hun familie?
De 3de tekening is helaas niet gefotografeerd.
De drieling bestaat uit 2 jongens en 1 meisje:



Er zijn gezinnen die bijna in elkaar kruipen:



En gezinnen waar het allemaal wat afstandelijker lijkt toe te gaan:






woensdag 11 april 2018

De boom


Afbeeldingsresultaat voor de treurwilg

Groep 3 heeft een boom getekend.
Omdat ik niets weet over de kinderen
heeft het voor mij weinig zin me erg te verdiepen
in de betekenis van kindertekeningen.

Toch zijn er altijd wel een paar kinderen waar wat mee is.
Voor dit soort kinderen is de boom opdracht 
een mooi moment om eens extra naar de tekening te kijken.

Als je naar een tekening kijkt,
 kijk je ook naar wat er niet getekend is.
In de tekening hieronder zijn geen wortels getekend,
geen appeltjes of ander fruit,
er zijn geen dieren.
Het ziet er allemaal een beetje kaal uit.
Het is niet levendig. 
Het enige positieve is het ontbreken van een donker gat in de stam,
De boom oogt treurig door het afhangende groen.

Wat vooral opvalt is:
 de rode lijn helemaal onderaan het blad,
en het eerste stuk van de stam is wit.


Als ik de tekening laat zien aan de leerkracht
verteld ze dat het kind bijna direct na de geboorte 
in de steek gelaten is door de vader.
Dat kan de rode lijn verklaren.

Moeder en kind hebben de eerste 4 jaar tamelijk geïsoleerd geleefd.
Er waren geen andere kinderen in de familie,
het kind is niet naar een kinderopvang geweest.
Zijn eerste contact met andere kinderen was op de lagere school.
Dat kan een verklaring zijn voor het witte stuk stam.


***