Totaal aantal pageviews

maandag 2 oktober 2017

De Gruffalo 2


Afbeeldingsresultaat voor muis van de gruffalo
groep 1-2

Muis is de hoofdpersoon in het boek de Gruffalo.
Hij is de dieren die het op hem voorzien hebben te slim af.


Ik hergebruik het algemene verhaaltje over muizen 
én de bijbehorende opdracht.


Muis zit op een steen rustig een nootje te eten.
Hij mag met kleine rondjes worden ingekleurd.


Daarna gaan we de muizenpaadjes tekenen.
We lopen met kleine muizenstapjes door het bos:
we gaan een stippellijn maken... 
en dat is best moeilijk voor de kinderen.
Hieronder zien we een variatie: een zigzaglijn.


De muizenholletjes mogen worden ingekleurd
en de Gruffalo hoort er natuurlijk bij:


De uil:


Met de uil, de gruffalo en de slang:


en met bomen:






donderdag 28 september 2017

De Gruffalo 1



De Gruffalo is het eerste boek 
dat voor de actie: ik wil een prentenboek in aanmerking kwam.
Het is een boekhandel actie om het (voor)lezen te stimuleren
en om kinderen in contact te laten komen met boeken.

Ik wil een prentenboek logo

We gaan de komende weken over De Gruffalo werken.



Muis verzint een onbekend monster 
om vos, uil en slang van zich af te houden
maar het boek krijgt een onverwachte wending...



Het is de eerste maandag van dit thema
en in de klassen hangt nog helemaal niets.
We gaan een eigen monster verzinnen op een zwart vlaggetje.



Want we gaan een vlaggenlijn maken om de klassen te versieren.

 

We tekenen op zwart papier 
en de kinderen krijgen allemaal een wit potlood.
De andere kleuren mogen ook gebruikt worden
maar donker blauw, donker groen, zwart en bruin 
haal ik uit de potlodenpotjes.



 Op het vlaggetje staat 1 oog.
We gaan het oog 10x links om omtrekken
als voorbereiding van de letter O en het cijfer 0.



Daarna mogen de kinderen zelf een monster verzinnen.
Er mogen scherpe tanden getekend worden ed.
Omdat er niet zo heel veel tekenwerk aan zit 
kan er op de achterkant ook een monster getekend worden.
Zo heeft de vlaggenlijn aan twee kanten een decoratie.
Hieronder een monster met 1 oog:


Er waren een paar monsters met 2 ogen:



En heel veel monsters met 3 ogen:





Er waren monsters met 4 ogen én zelfs nog meer...





Het verhaal van de gruffalo:







zondag 24 september 2017

Bang mannetje 3



groep 3

Bang mannetje wil van zijn angst af.
Hij moet dwars door het verschrikkelijke woud
 om bij de toverboom te komen.
Bang mannetje loopt dapper door.


We gaan vandaag een boom tekenen.
De kinderen gaan een eigen boom maken,
het is niet de bedoeling dat ze de toverboom natekenen.
Er zitten veel aparte kinderen in de klas
dus ik ben wel benieuwd naar de bomen:



















dinsdag 19 september 2017

Bang mannetje 2



groep 3

Bang mannetje wil niet langer bang zijn.
Hij is op weg naar de toverboom.
Bang mannetje moet door het wilde woeste woud
 om bij de toverboom te komen.


Hij komt langs de allerverschrikkelijkste draak, 
de vreselijke heks, de harige spin, 
en de zwevende geraamtes.


De toverboom heeft gezegd 
dat hij niet bang hoefde te zijn voor de bewoners van het woud, 
dus loopt bang mannetje dapper door.
Hij staat veel eerder dan verwacht voor de toverboom.
Tot zover mijn verhaal.


De kinderen gaan de de punten op de nek van de draak tekenen.
Ze gaan de draak (eng) inkleuren,
 Ze kunnen meer stoom uit zijn neus laten komen
 en extra vuur uit zijn bek.
Bang mannetje mag er natuurlijk bij.



Tenslotte mag er een stukje uit het boek getekend worden.
Dus geen eigen angst 
maar bv de heks, de spin, het geraamte, de boom of allemaal.




Wat opviel was dat de meeste kinderen uit groep 3 
de punten op de nek van de draak goed en regelmatig tekenen.
De driehoek is een vorm waar kleuters moeite mee hebben.
Ze hoeven hem ook pas met 6 jaar te kunnen tekenen.


De draak met extra veel vuur:




De draak met vuurbollen:


De enige draak met schubben: