Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 november 2015

Kastanjes


groep 12

In de herfst wordt er in de kleutergroepen een herfsttafel ingericht.
Kinderen nemen kastanjes mee, dennenappels, eikeltjes en herfstbladeren.

 

De herfst is een rijk seizoen.
Er is een overvloed aan eten voor mens en dier.

 

Het lesje gaat over grote zaden. 

 

De kastanje staat vandaag centraal.
Er zijn 2 soorten kastanjes:
de tamme en de wilde...


De wilde kastanje zie je het meeste in onze regio.
  Hij heeft een bolster met weinig stekels.
en één grote ronde glanzende noot.
De noot heeft een prachtige kleur: kastanje rood.


De wilde kastanje smaakt bitter.
Hij wordt wel aan paarden gegeven als ze ziek zijn.
Vandaar zijn tweede naam: paardenkastanje.


De tamme kastanje heeft een bolster met heel veel stekels.
Er zitten meerdere nootjes in.
De nootjes hebben een pluimpje aan de top.


Deze kastanjes zijn eetbaar, ze smaken zoet.


Op het blaadje staan 3 bolsters van de tamme kastanjes.
Ze hebben alleen nog geen stekeltjes.
Wij gaan vandaag een heleboel stekeltjes tekenen.  
We tekenen streepjes: het is een arceeroefening.
Neerhalen zijn nl. de belangrijkste letteronderdelen.
Streepjes tekenen in alle richtingen is een goede oefening 
voor de beheersing van je potlood.

 

Als dat gedaan is kleuren we de kastanjes in met kleine rondjes.
Daarna mag de tekening afgemaakt worden zoals de kinderen zelf willen.


De kinderen vonden het veel werk.
Er waren te veel kastanjes.

 
Streepjes tekenen valt ook niet mee.







dinsdag 3 november 2015

herfstbladeren


groep 1-2

In de herfst kan het hard waaien en regenen.
Het is dan echt herfstweer.


Als het stormt waaien alle blaadjes van de bomen.
De les gaat over herfstbladeren.
We gaan de nerven in het blad tekenen.


Het is een pittige opdracht
maar groep 2 komt er wel uit.


Als de nerven getekend zijn 
mag het blad ingekleurd worden
met de herfstkleuren: geel, oranje, rood en bruin


De wind mag er bij getekend worden:




Maak de tekening af met paddenstoelen en kabouters:




zaterdag 31 oktober 2015

Paddenstoelen in het bos.


groep 1-2

Peter is met Oma en de hond Joris naar buiten.
Ze lopen in de regen door het park.
In het park zien ze paddenstoelen staan.


Het verhaal van de paddenstoelen wordt hergebruikt
en een beetje aangepast aan dit boekje.


Het werkblad wordt ook hergebruikt.
De opdracht levert vaak leuke tekeningen op.


We gaan rondjes tekenen in de hoed van de paddenstoel.
Daarna gaan we de hoed inkleuren 
en als we de rondjes open houden krijgen we vanzelf
 een rood met witte paddenstoel.


Dat lukte hier en daar heel aardig.





De tekening mag worden afgemaakt met bomen en kabouters.



woensdag 28 oktober 2015

Herfstweer


Groep 1-2

We gaan in de herfst werken uit het boek:
Kom mee naar buiten, het regent.
Het boekje is gemaakt door 


"Kom mee naar buiten, het regent" is mooi geïllustreerd.
Het is een heel herkenbaar verhaal over de herfst. 
Er komt van alles aan bod.
Het boek gaat over regen, regenkleren, 
afgevallen bladeren, paddenstoelen en een bos.


 Peter gaat samen met Oma en de hond Joris 
in de regen naar het bos.
Hij trekt zijn regenjas, zijn regenhoed en zijn laarzen aan.
Oma heeft een paraplu bij zich.
Onderweg stelt Peter allerlei vragen aan Oma over de herfst.


Het is geen opvallend verhaaltje 
en het boek nodigt niet uit
tot nieuwe en speciale tekenopdrachten.


We gaan vandaag de regenboog paraplu inkleuren.
De regenboogparaplu is een bekende opdracht.


Het inkleuren van de paraplu gaat over het algemeen heel goed.



De tekening mag worden afgemaakt met 
Peter en Oma, de hond Joris mag er natuurlijk ook bij:


Peter en Oma kregen vaak regenkleren
 en laarzen aan op de tekeningen:


De tekening mag worden afgemaakt met de regenboog:



En regen:


 

Er zijn een hoop hele jonge kinderen in deze 2 klassen
hun tekeningen zien er zo uit:





Ondanks dat de tekeningen er fragiel uitzien
 is de opdracht in veel gevallen wel helemaal
en goed uitgevoerd.




zondag 25 oktober 2015

Lapjeskat


Groep3 

In leeskern 3 leren de kinderen het woordje: Poes.
Dat woord is de aanleiding voor deze tekening.


Poezen zijn lief en grappig. 
Je kan er mee knuffelen en spelen.


Er zijn veel kinderen die een kat als huisdier hebben.
Ze raken er niet over uit verteld.


Poezen kunnen goed sluipen
 door de kussentjes onder hun pootjes 
Ze kunnen ook goed in het donker zien.


Het verhaaltje gaat natuurlijk over katten 
en dan vooral over een lapjeskat.


Want die gaan we vandaag namelijk tekenen.
Tekenen en zo heeft een opdracht voor oudere kinderen.
Wij doen deze variant. 
Het is een arceeropdracht.


De kat staat al op het blaadje.
We verdelen hem in lapjes.
De kinderen mogen zelf weten hoe.


Daarna worden de verschillende lapjes 
allemaal anders ingevuld:
met streepjes, golfjes, hartjes en driehoekjes
rondjes, spiralen en zonnetjes 
De figuurtjes mogen worden ingekleurd 
en de ondergrond/achtergrond ook.


Het is een intensief werkje 
en niet alle katten zijn af aan het eind van de les.


Het uitgangspunt is hetzelfde maar 
er ontstaan allemaal andere katten.