Totaal aantal pageviews

zondag 25 oktober 2015

Lapjeskat


Groep3 

In leeskern 3 leren de kinderen het woordje: Poes.
Dat woord is de aanleiding voor deze tekening.


Poezen zijn lief en grappig. 
Je kan er mee knuffelen en spelen.


Er zijn veel kinderen die een kat als huisdier hebben.
Ze raken er niet over uit verteld.


Poezen kunnen goed sluipen
 door de kussentjes onder hun pootjes 
Ze kunnen ook goed in het donker zien.


Het verhaaltje gaat natuurlijk over katten 
en dan vooral over een lapjeskat.


Want die gaan we vandaag namelijk tekenen.
Tekenen en zo heeft een opdracht voor oudere kinderen.
Wij doen deze variant. 
Het is een arceeropdracht.


De kat staat al op het blaadje.
We verdelen hem in lapjes.
De kinderen mogen zelf weten hoe.


Daarna worden de verschillende lapjes 
allemaal anders ingevuld:
met streepjes, golfjes, hartjes en driehoekjes
rondjes, spiralen en zonnetjes 
De figuurtjes mogen worden ingekleurd 
en de ondergrond/achtergrond ook.


Het is een intensief werkje 
en niet alle katten zijn af aan het eind van de les.


Het uitgangspunt is hetzelfde maar 
er ontstaan allemaal andere katten.








donderdag 22 oktober 2015

Rare machines in groep 3



Groep 3  krijgt een andere opdracht 
voor de laatste les van het thema: Raar maar waar.
Joris en de robot bouwen samen nóg een machine.


De schuur van Joris vader ligt vol met oud ijzer, gereedschap,
schroefjes, moertjes, lampjes, knopjes en nog veel meer.
De jongens bouwen een machine die reuze handig is
 én die nog niet bestaat.


De inspiratiebron voor deze les is het boek:
Keepvogel: de uitvinding.
In het boek bouwt Keepvogel een machine
die zo ingewikkeld is 
dat hij er bijna door opgeslokt wordt.


Op facebook kwam ik een filmpje tegen waarin een kleuterklas
nav dat boek een machine aan het tekenen was.
De opdracht moest dus wel haalbaar zijn voor groep 3.


Ik doe het eerste stukje van een machine voor. 
Dat voorbeeld is vaak terug gekomen in de tekeningen.
Het valt ook niet mee om helemaal zelf iets te verzinnen.
Ook ligt er een voorbeeld uit het boek van Keepvogel op de tafels.



Toch ontstaan er ook leuke eigen machines:












maandag 19 oktober 2015

Kinderboekenweek Raar maar waar 3


Afbeeldingsresultaat voor vliegende schotel en sterren
groep 1-2

Joris en B.L.I.E.P hebben de vliegende schotel uitgedeukt.
Ze hebben de anti zwaartekrachtstabilisator gerepareerd.
B.L.I.E.P kan, als hij al zijn opdrachten heeft volbracht,
 terug naar zijn eigen planeet.


B.L.I.E.P vraagt of Joris zin heeft 
om een rondje door het zonnestelsel te vliegen.
Dat wil Joris wel!!
Samen vliegen ze naar de zon, de maan
 en naar alle planeten.


Het is inmiddels 2 jaar geleden dat er gewerkt is over het heelal 
De oudste kleuters kunnen het zich nog herinneren.
Ze kunnen zelfs nog een paar planeten opnoemen!


We gaan vandaag weer sterren maken.
Er mag natuurlijk een raket bij getekend worden
en Joris en de robot.




Raar maar waar was een leuk thema.
Er zijn in de klas elke dag proefjes gedaan.


donderdag 15 oktober 2015

kinderboekenweek 2015 Raar maar waar 2


groep 1-2-3

De vliegende schotel ligt gedeukt en gebutst in het weiland.
Joris heeft B.L.I.E.B de robot uit de kapotte schotel gehaald.
B.L.I.E.B. is de vorige tekenles uitgedeukt en opgelapt.
Nu is zijn vliegende schotel aan de beurt.


De anti zwaartekracht stabilisator is kapot.
Het ziet er naar uit dat B.L.I.E.B nog even op aarde moet blijven.


Joris en B.L.I.E.B. dragen de schotel naar de schuur van Joris vader.
Joris vader sleutelt graag aan oude auto's en motoren.


Joris heeft vaak meegekeken maar...
 dit is toch wel iets heel anders dan een oude auto.
Volgens Joris moet er ergens een draadje los zitten.
Ze kijken en zoeken ... en ... ze zoeken en ze kijken...


Ze kunnen het ruimteschip niet repareren.
Uit frustratie geeft B.L.I.E.B. 
een trap tegen de antizwaartekracht stabilisator.
Dan horen ze ineens een zoemend geluid.
Gelukkig de schotel kan weer vliegen.


De vliegende schotel staat al getekend op het blaadje.
Er zitten 9 raampjes in de schotel.
We gaan elk raampje een keer links om omtrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna is de opdracht vrij.
B.L.I.E.B. en Joris kunnen in de schotel getekend worden.



De schotel kan worden uitgedeukt en ingekleurd.




De resultaten waren erg leuk in groep 1-2
maar vooral groep 3 maakte veel werk van de tekening.


Hier ontstonden veel tekeningen met de maan en sterren:









Gelukkig kwam B.L.I.E.B 
met goeie bedoelingen naar de aarde: