Totaal aantal pageviews

maandag 19 oktober 2015

Kinderboekenweek Raar maar waar 3


Afbeeldingsresultaat voor vliegende schotel en sterren
groep 1-2

Joris en B.L.I.E.P hebben de vliegende schotel uitgedeukt.
Ze hebben de anti zwaartekrachtstabilisator gerepareerd.
B.L.I.E.P kan, als hij al zijn opdrachten heeft volbracht,
 terug naar zijn eigen planeet.


B.L.I.E.P vraagt of Joris zin heeft 
om een rondje door het zonnestelsel te vliegen.
Dat wil Joris wel!!
Samen vliegen ze naar de zon, de maan
 en naar alle planeten.


Het is inmiddels 2 jaar geleden dat er gewerkt is over het heelal 
De oudste kleuters kunnen het zich nog herinneren.
Ze kunnen zelfs nog een paar planeten opnoemen!


We gaan vandaag weer sterren maken.
Er mag natuurlijk een raket bij getekend worden
en Joris en de robot.




Raar maar waar was een leuk thema.
Er zijn in de klas elke dag proefjes gedaan.


donderdag 15 oktober 2015

kinderboekenweek 2015 Raar maar waar 2


groep 1-2-3

De vliegende schotel ligt gedeukt en gebutst in het weiland.
Joris heeft B.L.I.E.B de robot uit de kapotte schotel gehaald.
B.L.I.E.B. is de vorige tekenles uitgedeukt en opgelapt.
Nu is zijn vliegende schotel aan de beurt.


De anti zwaartekracht stabilisator is kapot.
Het ziet er naar uit dat B.L.I.E.B nog even op aarde moet blijven.


Joris en B.L.I.E.B. dragen de schotel naar de schuur van Joris vader.
Joris vader sleutelt graag aan oude auto's en motoren.


Joris heeft vaak meegekeken maar...
 dit is toch wel iets heel anders dan een oude auto.
Volgens Joris moet er ergens een draadje los zitten.
Ze kijken en zoeken ... en ... ze zoeken en ze kijken...


Ze kunnen het ruimteschip niet repareren.
Uit frustratie geeft B.L.I.E.B. 
een trap tegen de antizwaartekracht stabilisator.
Dan horen ze ineens een zoemend geluid.
Gelukkig de schotel kan weer vliegen.


De vliegende schotel staat al getekend op het blaadje.
Er zitten 9 raampjes in de schotel.
We gaan elk raampje een keer links om omtrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna is de opdracht vrij.
B.L.I.E.B. en Joris kunnen in de schotel getekend worden.



De schotel kan worden uitgedeukt en ingekleurd.




De resultaten waren erg leuk in groep 1-2
maar vooral groep 3 maakte veel werk van de tekening.


Hier ontstonden veel tekeningen met de maan en sterren:









Gelukkig kwam B.L.I.E.B 
met goeie bedoelingen naar de aarde:












maandag 12 oktober 2015

Kinderboekenweek 2015 Raar maar waar.




groep 1-2-3

Het thema van de kinderboekenweek is: Raar maar waar.
Het is een thema waar je veel kanten mee op kan.


De 3 scholen waar ik kom pakken alle 3 een ander uitgangspunt.
Maar deze kleuters werken over robots, de ruimte en proefjes.


B.L.I.E.B. de robot  is vanuit de ruimte naar de aarde gestuurd.
Hij moet van alles leren op aarde.
Hij moet oa. proefjes doen.
Bij elk proefje kan hij een sticker verdienen.
Als zijn stickerkaart vol is mag hij weer terug naar zijn eigen planeet.


Er worden elke dag simpele proefjes gedaan met de kinderen.
In elke klas zit B.L.I.E.B.  
te kijken of de proefjes goed gedaan worden.


Mijn uitgangspunt is dit verhaal.
Er is deze keer geen buitenaards wezen gecrashed 
maar een robot.
De robot ligt behoorlijk in de kreukels door de harde landing.


De robot staat al op het blaadje.
Hij moet gerepareerd worden.
We gaan vandaag een raar teken techniekje gebruiken.
Het thema is tenslotte: Raar maar waar. 
We hebben deze techniek nog niet eerder gebruikt.


We gaan vandaag iets doen met rubbing.
Ieder kind krijgt een stukje papier waar 4 figuurtjes opgeplakt zijn.
Dat papiertjes wordt op de juiste plaats onder de robot tekening gelegd.
We gaan over het papier wrijven met kleurpotlood.
De figuurtjes worden daardoor zichtbaar.


Om een goed effect te bereiken 
moet er dicht bij elkaar gekleurd worden.
Het effect:


Er is voor ieder kind ook een stukje geribbeld karton.
De ribbels lijken op de ribbels van een conservenblikje.
Het ziet er metalig uit.

Afbeeldingsresultaat voor conservenblik

De kinderen gingen aan de slag.
Het lukte redelijk voor de eerste keer.



De kinderen mochten de robot ook gewoon inkleuren
als het te moeilijk was maar ze moesten het wel proberen.


Er mochten knopjes en lampjes op de robot getekend worden:



Dit zijn de resultaten in groep 3:










Een robot met kapotte oren 
en vuur uit zijn schoenen en handen: