Totaal aantal pageviews

maandag 12 oktober 2015

Kinderboekenweek 2015 Raar maar waar.




groep 1-2-3

Het thema van de kinderboekenweek is: Raar maar waar.
Het is een thema waar je veel kanten mee op kan.


De 3 scholen waar ik kom pakken alle 3 een ander uitgangspunt.
Maar deze kleuters werken over robots, de ruimte en proefjes.


B.L.I.E.B. de robot  is vanuit de ruimte naar de aarde gestuurd.
Hij moet van alles leren op aarde.
Hij moet oa. proefjes doen.
Bij elk proefje kan hij een sticker verdienen.
Als zijn stickerkaart vol is mag hij weer terug naar zijn eigen planeet.


Er worden elke dag simpele proefjes gedaan met de kinderen.
In elke klas zit B.L.I.E.B.  
te kijken of de proefjes goed gedaan worden.


Mijn uitgangspunt is dit verhaal.
Er is deze keer geen buitenaards wezen gecrashed 
maar een robot.
De robot ligt behoorlijk in de kreukels door de harde landing.


De robot staat al op het blaadje.
Hij moet gerepareerd worden.
We gaan vandaag een raar teken techniekje gebruiken.
Het thema is tenslotte: Raar maar waar. 
We hebben deze techniek nog niet eerder gebruikt.


We gaan vandaag iets doen met rubbing.
Ieder kind krijgt een stukje papier waar 4 figuurtjes opgeplakt zijn.
Dat papiertjes wordt op de juiste plaats onder de robot tekening gelegd.
We gaan over het papier wrijven met kleurpotlood.
De figuurtjes worden daardoor zichtbaar.


Om een goed effect te bereiken 
moet er dicht bij elkaar gekleurd worden.
Het effect:


Er is voor ieder kind ook een stukje geribbeld karton.
De ribbels lijken op de ribbels van een conservenblikje.
Het ziet er metalig uit.

Afbeeldingsresultaat voor conservenblik

De kinderen gingen aan de slag.
Het lukte redelijk voor de eerste keer.



De kinderen mochten de robot ook gewoon inkleuren
als het te moeilijk was maar ze moesten het wel proberen.


Er mochten knopjes en lampjes op de robot getekend worden:



Dit zijn de resultaten in groep 3:










Een robot met kapotte oren 
en vuur uit zijn schoenen en handen:















vrijdag 9 oktober 2015

Olifant en de stippen


groep 1-2

Olifant was eerst heel blij met zijn schilderij.
Later voelde hij zich toch een beetje bedrogen door Krokodil.
Was het witte schilderij wel zo,n speciaal schilderij?
Bedacht hij alle voorstellingen niet zelf?


Soms begrijpen we een schilderij niet.
Soms vinden we een schilderij helemaal niet mooi.
Soms denken we dat we zelf beter kunnen schilderen.


Een kunstenaar wil altijd wat vertellen met zijn kunstwerk.
Maar wat wil hij/zij dan vertellen?

De internationale en veelzijdige 
kunstenares Kusama schildert stippen.
Ze wordt de koningin van de polkadots genoemd.


Met haar stippen beeld ze de oneindigheid uit. 
'De wereld is een stip.
 De zon, de maan en de sterren, 
ze bestaan allemaal uit stippen. 
Wij zelf zijn een stip.’


Het prentenboek: De stip, staat in de klas.
De cirkels van kandinsky zijn al geschilderd.
Hier vind je meer kinderkunst ideeen met een stip.
Wij gaan vandaag ook stippen maken.


Olifant staat deze keer voor de schildersezel.
Hij kijkt naar het schilderij.
Er staat 1 stip op.
De opdracht is: teken meer stippen en kleur ze in.
Kleur Olifant in en de schildersezel.


De kinderen hebben hun best gedaan op het stippen schilderij.








Je kan je klas ook nog omtoveren in een kunstwerk
met behulp van de kinderen.

dinsdag 6 oktober 2015

krokodil en het zelfportret 2


groep 1-2

Krokodil heeft eindelijk een koper voor een schilderij.
Olifant is net verhuisd en wil een schilderij voor zijn nieuwe huis.
Hij bekijkt het werk van Krokodil.
Hij zou alle schilderijen wel willen hebben 
maar zoveel geld heeft hij niet.


Krokodil gaat iets speciaals maken voor Olifant.
Hij gaat een schilderij maken waarop Olifant alles kan zien wat hij wenst.
Olifant moet een week wachten tot het schilderij klaar is.


Krokodil heeft een wit schilderij gemaakt.
Olifant neemt het schilderij mee naar huis.
Hij is erg tevreden.
Het is een meesterwerk.
Als hij naar het witte doek kijkt ziet hij allerlei voorstellingen.


Ik breng het verhaal op zelfportretten 
en op een hele beroemde Nederlandse schilder
die veel zelfportretten heeft gemaakt: Rembrandt.
We gaan vandaag nl. een zelfportret tekenen.


Ik laat een zelfportret zien van een jonge en een oude Rembrandt
en een zelfportret van Van Gogh.
Door het werk van 2 schilders te laten zien, 
zien de kinderen ook de verschillende stijlen.


Ik leg uit wat een portret is en wat een zelfportret is.
Ik vertel wat van beide schilders.
De kinderen hebben goed zitten luisteren.


De trotse Krokodil en de schildersezel mogen worden ingekleurd 
Op het doek komt het zelfportret:



Moderne kunst:




Deze leerling loopt vooruit op de 3de opdracht.


De kinderen gebruikten een spiegeltje om zichzelf in te kunnen zien:





vrijdag 2 oktober 2015

Krokodil en het meesterwerk


groep 1-2

Krokodil is een kunstenaar.
Hij schildert elke dag een prachtig schilderij.
Hij heeft een heleboel schilderijen in zijn atelier staan
maar er is niemand die zijn werk wil kopen.


Het boek: Krokodil en het meesterwerk 
schetst in de eerste 4 zinnen het dilemma van de kunstenaar.


Inspiratie is een belangrijke en ongrijpbare factor 
bij het ontstaan van een kunstwerk.
Kunst begint altijd met een idee.
Een kunstenaar zoekt voorbeelden, documentatie.
en hij kijkt naar het werk van andere kunstenaars.
Daarna begint de fase van de transpiratie.
Hoe krijg je wat in je hoofd zit naar buiten. 


Krokodil is in zijn atelier.
Hij is in de weer met een palet, 
met verftubes en met penselen.


Waarvoor gebruik je een palet en wat is een atelier?
Wat is het verschil tussen kwasten en penselen?
Er zijn veel nieuwe woorden.


Kleur is belangrijk voor een schilder.
Welke kleuren zijn er?


Op het papier staan tubes verf in de kleuren van de regenboog.
In elke tube staat al de kleur aangegeven.
De tubes gaan we inkleuren.


De dopjes van de tubes krijgen streepjes.
Het is een arceeropdracht.
Neerhalen zijn de belangrijkste letter onderdelen.


Er mogen nog penselen bijgetekend worden.

 





vrijdag 25 september 2015

Ik, roos en VIS


Afbeeldingsresultaat voor piranha
Groep 3

Groep 3 volgt ieder jaar hetzelfde programma.
De tekenopdrachten zijn daardoor elk jaar ongeveer hetzelfde.


Pinterest is ook een inspiratiebron voor de tekenlessen
en ik kwam daar de volgende opdracht tegen: 


De opdracht is weer eens wat anders.
Hij wordt voor mijn doel een beetje aangepast:
Het golfje komt boven aan het blad
en de vis heb ik al getekend.


De kinderen trekken het golfje over,
Dat ging in best goed.
Verder worden er streepjes getekend in de vinnen en in de staart
De kinderen mogen de vis verder versieren naar eigen inzicht.


Een paar voorbeelden:




Er staan lijnen op het papier waar langs gevouwen kan worden,
maar het was voor een beginnende groep 3 
nog een dingetje om zelf te vouwen.



Hier onder wordt heel precies gewerkt.