Totaal aantal pageviews

woensdag 10 juni 2015

Je favoriete boek?



Afbeeldingsresultaat voor favoriete boek
Groep 3

De koning in leeskern 11 heeft nog geen lievelingsboek, 
hij kan geen keuze maken.


De kinderen kunnen inmiddels lezen
en een aantal hebben al een favoriet boek.
Ze kunnen een paar titels opnoemen.


Er staat voor deze leeskern een gouden boekenkast in de klas.
De kinderen mogen hun lievelingsboek meenemen.


Mijn inleiding gaat over de illustraties in kinderboeken.
In prentenboeken staan grote plaatjes en weinig woorden
maar in de boeken van groep 3 worden de plaatjes steeds kleiner 
en komen er steeds meer woorden.


We gaan vandaag een illustratie maken bij een lievelingsboek.
De opdracht is nog niet eerder gegeven
en ik was benieuwd hoe en wat de kinderen zouden tekenen.
De resultaten waren eigenlijk erg leuk:




Als je boek over piraten gaat dan mag je een piraten tekening maken:


Gaat je boek over monsters dan teken je een monster onder je bed:


Gaat je boek over de dierentuin dan teken je daar iets over:


Er zijn kinderen die nog geen lievelingsboek hebben. 
Zij mogen ook een stukje uit het verhaal van leeskern 11 tekenen.

Zo ontstaan er een paar tekeningen over het kasteel en de koning.


Een paar kinderen wilden hun favoriete boek, 
dat ze hadden meegenomen 
voor de speciale boekenkast, natekenen.
Dat mocht ook:




Er was nog een tekening over heksje Lilly:



Er ontstonden meer boekjes met tekst en illustraties:



En... er waren bij gebrek aan favoriete boeken
2 tekeningen over favoriete films:
Godzilla:


en Nemo:


De juf maakte er dit knutselwerkje van:
















donderdag 4 juni 2015

Ons zonnestelsel



groep 3

We gaan verder met het 2de deel van het ruimteverhaal.
Van iedere planeet worden kort wat bijzonderheden genoemd:
de kleur, naar welke Romeinse god de planeet genoemd is
en de belangrijkste astrologische eigenschappen.


Van te voren wordt verteld welke tekenopdracht bij het verhaal hoort
zodat de kinderen tijdens het luisteren
al kunnen bedenken wat ze willen gaan tekenen.
Ze mogen of een stukje uit het verhaal tekenen.
of ze kunnen een tekening maken 
over de souvenirs die Milan meeneemt.
Het hoeft niet moeilijk te zijn, er is voor elk wat wils.


Voor we verder gaan met het verhaal 
halen we nog weer even op welke planeten er zijn.
Dat lukt weer heel goed.


Milan stapt met zijn nieuwe vriend in het ruimteschip.


Ze gaan samen een rondje doen in ons zonnestelsel.




Allereerst gaan ze naar de zon 
Milan wil een souvenir meenemen.
Hij wil een zonnestraaltje voor zijn verzameling.
Het wordt een warm klusje maar gelukkig lukt het
een zonnestraaltje mee te nemen. 



Na de zon gaan de jongens langs Mercurius.
Mercurius is een snelle kleine planeet,
vernoemd naar de god van de handel.
Milan neemt schoenen met vleugels mee als souvenir.


De volgende planeet is Venus.
Venus is de helderste planeet
en vernoemd naar de godin van de liefde.
Milan neemt een mooi hart mee.



Na Venus vliegen ze naar Mars.
Mars is vernoemd naar de god van de oorlog.
Mars wordt wel de rode planeet genoemd
maar hij is in het echt geel/bruin.
Milan neemt een zwaard mee als souvenir,
zo kan hij voor zichzelf opkomen.



Een blauw met zwart zwaard boven
en oorlogtanks onder.


De jongens vliegen door naar Jupiter.
Die planeet is vernoemd naar de god van de hemel en het onweer.
Jupiter is in de astrologie een planeet die geluk en voorspoed brengt. 
Milan neemt een klavertje 4 mee, zo heeft hij altijd geluk.


Daarna gaan de jongens naar Saturnus.
Saturnus is genoemd naar de god van de landbouw.
Saturnus is in de astrologie een lastig te duiden planeet. 
 Milan neemt deze keer een kristal mee. (de gele)


Van Saturnus vliegen de jongens naar Uranus.
Uranus is vernoemd naar de god van de hemel.
De planeet is blauw.
"Ik wil wel een stukje van die blauwe kleur,
 dan lijkt het of ik een stukje van de hemel heb, 
zo voel ik me altijd vrij" bedenkt Milan. 


De jongens zijn bij de grens van het zonnestelsel aangekomen
Ze zijn bij de planeet Neptunus.
Neptunus is ook blauw 
en hij is vernoemd naar de god van de zee.
Deze keer wil Milan een zwembroek meenemen als souvenir.

 

Net over de grens van het zonnestelsel draait Pluto zijn rondjes.
Pluto is een kleine planeet en hoort er officieel niet meer bij.
Milan neemt een beeldje van een bekend hondje mee als souvenir.


Dan vliegen de jongens supersnel naar huis
maar eerst komen ze nog langs de maan.
Milan wil erg graag een paar maanstenen meenemen.
Als hij die gevonden heeft zoeven ze naar de aarde.
Milan is precies op tijd terug in zijn bed.
Het is half 8... de wekker gaat.
Was zijn avontuur echt of heeft hij gedroomd?





zaterdag 30 mei 2015

Het heelal


Afbeeldingsresultaat voor zonnestelsel
groep 3

Vorig schooljaar werkten de kleuters aan het thema: Het heelal.
Dat was een uitdagend thema.
De kinderen vonden het erg leuk, de leerkrachten ook.


Een deel van de kleuters van toen zit nu in groep 3.
Ik heb een nieuw verhaal over verzamelen.
Het verhaal speelt zich deels af in de ruimte.
Het is een verhaal in 2 delen.
Vandaag doen we het eerste deel.


Ik was erg benieuwd hoeveel groep 3 nog wist over het heelal.
Dat was verrassend veel.
Ze wisten met elkaar 
bijna alle namen van de planeten nog te benoemen.
De rode planeet kenden ze nog,
het zware gat, de asteroïdengordel én de melkweg.



Ik vertel het verhaal.
De kinderen mogen een stukje uit het verhaal tekenen.
Welk stukje mogen ze zelf weten.



Het verhaal gaat zo:
Milan kan niet slapen, hij ligt al uren wakker in bed.
Hij kijkt door het raam naar de sterren.
Milan weet een heleboel over de sterren en de planeten.
Dan ziet hij een plotseling een lichtflits
 en hij hoort een doffe bons vlakbij zijn huis.



Hij loopt naar het raam en kijkt naar buiten.
Er ligt een kapot ruimteschip in de tuin...



Hij sluipt zachtjes naar beneden.



In het ruimteschip ligt een vreemde jongen op de grond. 
 Die jongen ziet er heel anders uit dan Milan
De jongen komt uit een ander sterrenstelsel. 
Hij maakt een rondreis door het heelal.
Van elke planeet neemt hij een souvenir mee.
Hij heeft al een hele verzameling.

 

Gelukkig heeft de vreemde jongen niets gebroken.
Samen verslepen ze het ruimteschip 
naar de schuur om hem te repareren.
De antizwaartekrachtstabilisator is kapot.



Ze deuken het ruimteschip uit 
en ze kijken eens goed naar de antizwaartekrachtstabilisator.
Maar ja, hoe repareer je een ruimteschip?
Uit pure frustratie geven de jongens een trap tegen het apparaat
en gelukkig slaat hij aan.



De vreemde jongen is blij dat hij weer verder kan met zijn reis.
Hij vraagt of Milan met hem mee gaat naar de andere planeten.
Dat wil Milan wel.



Ze stappen in het ruimteschip en vliegen weg van de aarde.
Ze vliegen eerst naar de zon.