Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 mei 2015

Het thema kunst


groep 1-2

Wat is kunst 
en waarom wordt de ene kunstenaar wel beroemd 
en de andere niet?

Art Projects for Kids: Make Own Mona Lisa. Download my free template that has just the face and hands, and have students draw in the missing parts. Enjoy!

Het thema kunst komt regelmatig terug
en er zijn genoeg ideeën te vinden op pinterest.


Het boek: De stip
is de inspiratiebron voor deze opdracht met de kinderen'


Maar kan ook een inleiding zijn voor de kunstenares: Vayoi Kusama

Afbeeldingsresultaat voor yayoi kusama

In kleuren wordt het kind op een interactieve manier 
meegenomen in de wereld van kleuren. 

Kleuren

Kunst aan de kant is een aanrader.
(klik op: bekijk trailer 
voor een introductie van het boek.)

Kunst aan de kant

gaat over vriendschap maar ook over kleuren mengen. 

Blauwtje en geeltje

Een kunstboek van Nijntje.
Klik ook hier op: bekijk trailer

Nijntje wordt kunstenaar

Een boek over Mondriaan: 

Keepvogel en Kijkvogel


Meneer Kandinsky was een schilder

Hoe introduceer je dit onderwerp in de klas?
Je kan verkleed als 
schilder of beeldhouwer de klas binnenkomen.
of
Er wordt een brief en schildersspullen
 bezorgd door een bekende schilder.
Hij heeft geen inspiratie meer.
of
Er is een koffer bezorgd met beelden, schilderijen ed
en een brief van de kunstenaar.
Hij weet niet meer wie er nou een kunstenaar is of niet.
Kunnen de kinderen dat uitzoeken?
of
Er is een schilderij van een kunstenaar gebracht.
het schilderij is nog niet af.
kunnen de kinderen het schilderij afmaken?


Je kan een realistische schilderij maken zoals een gebakje.
Het werk van Tjalf Sparnaar is hier de inspiratiebron.

Afbeeldingsresultaat voor tjalf sparnaay

Of maak een modern schilderij  á la Pollock
en bied gelijk het kleuren mengen aan.



Nog een leuke manier om het kleuren mengen duidelijk te maken:



Maak van de klas een atelier
en zet een beeldje centraal wat de kinderen na kunnen tekenen:


Wat is er allemaal nodig voor het restaureren van schilderijen?


Hier is een filmpje over het restaureren van schilderijen. 


Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag
op schilderijen uit de kringloop:




Afstoffen, poetsen, bekijken met een vergrootglas, lijsten repareren, 
schilderijen bijwerken en een nieuwe naamkaart erbij maken. 



Dit zijn de resultaten:








zondag 19 april 2015

Grote en kleine dino's



Groep 1-2

Dinosauriërs zijn fascinerend.
Een aantal soorten zijn gigantisch groot 
maar er zijn ook dino's die kleiner zijn.



Het verschil in grote is vandaag het onderwerp in de tekening.
We gaan een grote dino tekenen en een kleine.
Het is een opdracht die in een andere vorm
ook al voorbij gekomen is.



Het verschil in groot en klein 
kunnen de kleuters wel uitbeelden.
De tekeningen met de reus en kabouter zijn vaak erg leuk
maar een dino tekenen is toch wat anders.



We beginnen deze keer een leeg blaadje.
Het is een opdracht die je aan het eind van het thema kan geven.
Inmiddels is er dan al zoveel over dino's gewerkt
dat de meeste kinderen wel zelf een dino kunnen tekenen.


Een paar kinderen zijn op weg geholpen.
Verschillende dino's:



2 grote dino's met 2 jongen:


Een grote en een kleine dino en nesten met eieren:


Een grote en een kleine dino met de vulkaan:


Dino's en mensen op de tekening





Ja en wat doe je als vader als je zoontje van 4 
de grootste dino wil die er te koop is?

Afbeeldingsresultaat voor vader besteld een dinosaurus voor zoon


dinsdag 14 april 2015

De stegosaurus



groep 1-2

De stegosaurus is een grote opvallende dinosaurus.
Het is een planteneter.


De stegosaurus  heeft grote platen op zijn rug.
Waar ze voor dienden is niet helemaal zeker.
Dienden ze om de rug te beschermen,
om indruk te maken op vijanden 
of om het dier af te koelen?


We gaan vandaag de platen op de rug tekenen.
Het zijn driehoekige vormen.
Driehoeken worden vaak pas getekend rond de 6 jaar.
De tekening geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.



We weten veel van de dino's door opgravingen.
Er zijn skeletten gevonden, pootafdrukken,
 poep en nesten met eieren.


Maar er zijn ook dingen die we niet weten.
We weten niet wat voor soort geluid ze maakten,
welke kleur ogen ze hadden
en welke kleur huid de dino's hadden.
We kijken om dit soort dingen te bepalen 
naar de nu nog levende dieren.


De dino mag worden ingekleurd:


De verhouding stegosaurus en de mens is ongeveer zo:

 

In een tekening ziet het er zo uit:


Er mogen eieren bij getekend worden en kleine dino's:


Bomen:



Een vulkaan:






woensdag 8 april 2015

Dino's


groep 1-2

We gaan de komende 3 weken werken over Dinosauriers.
De lessen liggen al een paar jaar op de plank.
Het was één van de eerste onderwerpen
in het eerste jaar dat we gingen tekenen met kleuters.
In die tijd maakte ik nog geen foto's en hield ik nog geen blog bij.


Dino's spreken nog steeds tot de verbeelding.
Nog steeds worden er overblijfselen van Dino's gevonden
bv dit nest en dit nest.


We gaan in het verhaal met een tijdmachine 
naar de tijd van de dinosauriërs.
Daar aangekomen lopen we onzichtbaar
 tussen de nesten van de dino's door.
We zien hoe een dino-ei uitkomt
en hoe de kleine dino's gevoerd worden
door hun moeder.


We gaan vandaag 10x de cirkel linksom omtrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Als het ei getekend is 
 mag er een baby-dino in getekend worden.



Natuurlijk waren er ook kinderen 
die niet wisten hoe ze een dino moesten tekenen 
maar de meesten kwamen er op de een of andere manier zelf uit
en dat levert de leukste tekeningen op:



 Aan het werk: