Totaal aantal pageviews

dinsdag 14 april 2015

De stegosaurus



groep 1-2

De stegosaurus is een grote opvallende dinosaurus.
Het is een planteneter.


De stegosaurus  heeft grote platen op zijn rug.
Waar ze voor dienden is niet helemaal zeker.
Dienden ze om de rug te beschermen,
om indruk te maken op vijanden 
of om het dier af te koelen?


We gaan vandaag de platen op de rug tekenen.
Het zijn driehoekige vormen.
Driehoeken worden vaak pas getekend rond de 6 jaar.
De tekening geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.



We weten veel van de dino's door opgravingen.
Er zijn skeletten gevonden, pootafdrukken,
 poep en nesten met eieren.


Maar er zijn ook dingen die we niet weten.
We weten niet wat voor soort geluid ze maakten,
welke kleur ogen ze hadden
en welke kleur huid de dino's hadden.
We kijken om dit soort dingen te bepalen 
naar de nu nog levende dieren.


De dino mag worden ingekleurd:


De verhouding stegosaurus en de mens is ongeveer zo:

 

In een tekening ziet het er zo uit:


Er mogen eieren bij getekend worden en kleine dino's:


Bomen:



Een vulkaan:






woensdag 8 april 2015

Dino's


groep 1-2

We gaan de komende 3 weken werken over Dinosauriers.
De lessen liggen al een paar jaar op de plank.
Het was één van de eerste onderwerpen
in het eerste jaar dat we gingen tekenen met kleuters.
In die tijd maakte ik nog geen foto's en hield ik nog geen blog bij.


Dino's spreken nog steeds tot de verbeelding.
Nog steeds worden er overblijfselen van Dino's gevonden
bv dit nest en dit nest.


We gaan in het verhaal met een tijdmachine 
naar de tijd van de dinosauriërs.
Daar aangekomen lopen we onzichtbaar
 tussen de nesten van de dino's door.
We zien hoe een dino-ei uitkomt
en hoe de kleine dino's gevoerd worden
door hun moeder.


We gaan vandaag 10x de cirkel linksom omtrekken.
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Als het ei getekend is 
 mag er een baby-dino in getekend worden.



Natuurlijk waren er ook kinderen 
die niet wisten hoe ze een dino moesten tekenen 
maar de meesten kwamen er op de een of andere manier zelf uit
en dat levert de leukste tekeningen op:



 Aan het werk:







zaterdag 4 april 2015

Inentingen


Afbeeldingsresultaat voor inentingen
groep 1-2

Kinderen hebben al jong te maken met inentingen.
Omdat het past in hun belevingswereld 
wordt dat het uitgangspunt van deze les.


Het verhaaltje begint met beer die ziek is,
Beer heeft de mazelen.
Hij moet naar de dokter.
De dokter geeft hem een prikje. 
Dat brengt ons bij prikjes en inenten.


De vragen zijn:
Ben je wel eens ziek geweest?
Heb je wel eens in het ziekenhuis gelegen?
Heb je wel eens prikjes gehad?
Waar dient de stethoscoop voor?
De kinderen hebben een hoop te vertellen.


Maar wat wordt de tekenopdracht bij dit onderwerp?


We gaan vandaag een tekening maken van de dokter.
De dokter heeft een stethoscoop in de oren 
en een prikje in de handen.


De grote vraag is:
Is de dokter een man of een vrouw??
Het stereotype antwoord is anno 2015 nog:
De dokter is een man en de verpleegster is een vrouw.


Ik wil de kinderen duidelijk maken 
dat, dát tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is.
Meisjes kunnen dokter worden
en jongens verpleger, als ze dat graag willen.
Het gezicht van de dokter is daarom niet ingevuld.
We gaan 10x linksom het gezicht tekenen.
We blijven goed op de rand zodat het gezicht van binnen leeg blijft.


Daarna worden de haren en de ogen, neus en mond 
in het gezicht getekend.


Het rondje van de stethoscoop tekenen we 10x linksom.
Er horen streepjes in het prikje.
De dokter mag verder worden ingekleurd.


Veel kinderen gaven het gezicht van de dokter een rode rand
en wat te denken van de rode en zwarte prikjes?
Hoeveel stress zit er op een bezoekje aan een arts
en het krijgen van prikken?
De tekeningen in volgorde van heftigheid:




Deze dokter ziet er zelf ook niet zo florissant uit:


Nog aan het wennen:




dinsdag 31 maart 2015

Plassen en poepen


groep 1-2

Er komt een mondhygienist langs 
die oa gaat tandenpoetsen met de kinderen.
Dat is elk jaar de aanleiding voor het thema gezondheid 
Er zijn 2 nieuw opdrachten.


De tekenles gaat vandaag over de binnenkant van het lichaam.
De buitenkant van ons lichaam kunnen we natuurlijk gewoon zien
maar de binnenkant van ons lichaam is een ander verhaal.


Ons lichaam is van top tot teen doorbloed
dat zien we als we bloed hebben na een valpartij.
We hebben botten en spieren die ons stevigheid geven
en die maken dat we ons kunnen bewegen...
Je botten kan je voelen en je spierballen kan je laten zien.
We hebben ook nog een soort fabriekje in onze buik.


Als we goed eten worden we groot en sterk.
Wat gebeurt er met ons eten?
Een poep en pies verhaaltje wil er wel in bij kleuters.
Ze denken ook lekker mee met de vragen.


We gaan de WC bril 10x linksom omtrekken.
Het is natuurlijk een oefening 
voor de letter O en het cijfer 0.


We kleuren het mannetje en het vrouwtje netjes in.
Wat betekenen die 2 bordjes op de deur??


Mag je met het WC papier spelen??
Op papier mag het deze keer wel.
Teken een heleboel WC papier met kronkels:


Kronkels tekenen vinden de kinderen vaak lastig.


Teken een poepje en plasje in de WC pot.


Teken jezelf bij de WC:




Wat doe je altijd na het plassen?
Juist... handen wassen!
Een fonteintje rechts op de tekening:


Lekker aan het kleuren: