Totaal aantal pageviews

maandag 16 februari 2015

Krokodil op de fiets


groep 1-2

We doen vandaag de 2de les bij het boek: de trouwe dienaar.
Krokodil gaat achter de brief aan 
die koning Leeuw heeft verstuurd naar Olifant.


Hij springt op de fiets en hij rijdt heel hard en heel ver.
Maar hij is te laat.
In de verte ziet hij de boot weg varen naar Amerika.


Postbodes hebben een stevige fiets nodig.
Ze fietsen met zware fietstassen vol brieven.
Ze letten goed op bij welk huis de brief bezorgt moet worden.
Ze letten goed op de huisnummers!


De kinderen hebben al een brief aan zichzelf geschreven
en op de brievenbus gedaan...
Ze zijn met een moeder die bij Sandd werkt 
meegeweest bij het bezorgen van de brieven.
Dat was een hele ervaring.


Omdat de fiets zo belangrijk is voor postbezorgers
leggen we daar de nadruk op in de tekening.


Op het papier staat krokodil met zijn fiets.
Er zitten geen spaken in de wielen.
Die spaken gaan we vandaag tekenen.
Dat lijkt makkelijker dan het is:



Daarna gaan we ons eigen huis tekenen.
Een huis tekenen is voer voor psychologen.
Wat te denken van deze rode huizen?



We zetten er ook ons eigen huisnummer op!
Daarna mag de tekening worden afgemaakt naar eigen inzicht.


Er mogen auto's bij getekend worden.
Eén van de kinderen had door dat auto's groter zijn dan een fiets.
Hij wilde een auto tekenen in de juiste verhouding.
En dat lukt hem ook maar hij was niet tevreden over zijn tekening. 


Een tekening met een klein autootje:


Er horen natuurlijk brievenbussen op de tekening:



 Een huis in de vorm van een envelop:





donderdag 12 februari 2015

De trouwe dienaar.



groep 1-2

 De groep gaat werken uit het boek De trouwe dienaar van Max Veldhuis
Het boek gaat over een brief die verstuurd wordt door koning leeuw
naar zijn vriend Olifant: de president van Amerika.
Koning Leeuw is jarig en Olifant mag op zijn verjaardag komen.



De brief wordt verstuurd met de post 
maar krokodil vertrouwd het niet.
Hij gaat achter de brief aan.



Tegenwoordig versturen we niet veel brieven meer.
We mailen en we twitteren.
Er zijn zelfs kinderen die al een facebook pagina hebben.



We versturen nog wel kaarten 
maar die zijn vaak voor speciale gelegenheden.
zoals kerst, een verjaardag, een verhuizing, 
ziekte, geboorte en trouwen.



Op een postzegel staat vaak het portret van het staatshoofd.
Daarom tekenen we vandaag koning Leeuw.
Het gezicht van koning Leeuw staat al op de postzegel 
maar er zijn nog geen manen getekend.

Het idee voor de opdracht komt bij tekenen en zo vandaan



De opdracht wordt:
teken de manen van de Leeuw.



Het is een opdracht die wel vaker is gedaan.
Streepjes tekenen blijkt lastig voor de kinderen
en daarom is het wel eens goed dit te oefenen.







De kartels van de postzegel trekken we over 
en koning Leeuw mag worden ingekleurd.

De karteltjes overtrekken is een goeie oefening.
Ronde en hoekige vormen worden afgewisseld.
Woorden bestaan gemiddeld uit 5 lettertekens die bestaan
uit ronde en hoekige vormen die snel afgewisseld worden.
Schrijfpatronen oefenen vaak maar 1 vorm, 
ze oefenen niet de afwisseling. 



De leeuw met lijf:





De Leeuw met krullen:





zondag 8 februari 2015

Valentijnsdag


Afbeeldingsresultaat voor valentijnsdag
groep 1-2

Het is bijna Valentijnsdag.
Het verhaaltje staat wel vast.
De opdracht niet.
Dit is zo,n opdracht waar elke keer weer aan gesleuteld wordt.


Omdat veel kinderen graag hartjes tekenen 
en.. omdat dat niet altijd goed lukt,
 gaan we vandaag het: hartjes tekenen oefenen.


Op het papier staat een groot hart en een kleine hart.
De bedoeling van het kleine hart is dat de kinderen die overtrekken.
Als ze dat een paar keer gedaan hebben
 zit de vorm van het hart een beetje in hun vingers.
In het kleine hart kunnen nog kleinere hartjes getekend worden.


Het grote hart wordt daarna helemaal opgevuld met hartjes.
met kleine hartjes en grote hartjes.





Er waren ook een paar variaties op de opdracht.
Het grote hart opvullen met lijnen:




Het hart inkleuren:

 

Een combinatie van lijnen tekenen en hartjes en inkleuren:



Een opvallend hart door de kleur:


Er is lekker gewerkt en er waren veel geslaagde tekeningen:








woensdag 4 februari 2015

De raket


 
groep 1-2

We werken de laatste week aan het onderwerp het heelal.
We oefenen de namen van de planeten nog een keer.


Vandaag gaan we met een raket de ruimte in.
Een deel van het verhaal is geleend uit dit verhaal.
Het is een visualisatie:
Er staat een grote raket op het schoolplein.
We stappen in de raket en we gaan een ruimte reis maken.


We vliegen weg uit de straat, onze woonplaats en van de aarde:


Op het blaadje staat een grote raket.
Er staan al streepjes, kruisjes en driehoeken in de raket.
We gaan een arceer oefening doen vandaag.
Vooral de neerhalen zijn belangrijke oefeningen.


We gaan vandaag voor het eerst met een fineliner werken.


Resultaten van de allerjongsten:



Een paar (3) kinderen  
hebben geen fineliner gehad.
De pennen waren niet bestand tegen hun motoriek, 
De rest heeft prima zitten werken.


Met de fineliner gaan we alleen lijnen trekken.
Het is niet de bedoeling dat er vlakken ingekleurd worden:


De raket mag helemaal ingevuld worden
 met allerlei arceer kriebeltjes.


De raket kan ook worden ingekleurd of allebei:


De tekening wordt afgemaakt met de planeten,


met vuur uit de raket:


met astronauten (in de cockpit):


 met sterren:



met marsmannetjes: 


met jezelf:


De kinderen vonden het een heel leuk thema!!