Totaal aantal pageviews

donderdag 25 september 2014

Kinderen geven tekens





Een workshop bij Theresa Foks, een paar jaar geleden 
heeft boeiende informatie gegeven 
over kindertekeningen en hun betekenis.
Ze schreef er een boek over: Kinderen geven tekens.
Aan de informatie die zij heeft heb ik al een aantal blogs gewijd.
Deze blog wil ik even apart noemen.
Theresa Foks is sandplay therapeute.


Afbeeldingsresultaat voor sandplay therapie


De tekenopdracht om een foto van het gezin te maken 
 is een opdracht die niet alleen leuke tekeningen oplevert,
de tekeningen geven óók een inkijkje in de gezinnen van de kinderen.
Ik weet eigenlijk niets van de kinderen dus ik kan lang niet alles plaatsen
maar er zijn soms opvallende dingen.
Kijk deze keer even mee naar de tekens die de kinderen geven:

De familieleden van een eigenwijs ventje krijgen
in deze tekening allemaal stevige nekken.
Een nek tekenen op deze leeftijd is nog niet gewoon.



***
Een familie Feyenoord supporters.
 Mama is de centrale figuur
met erg grote handen, 
papa staat aan de zijlijn:



***
Een gezin heeft 2 kinderen in de kleuterleeftijd.
De kinderen kregen dus allebei deze tekenopdracht.
Hoe beleven ze het gezin?

 De jongste heeft een ernstige ziekte.
De moeder is natuurlijk! erg betrokken bij haar jongste kind.
Hoe beleeft haar oudste kind het gezin:


Er zijn links 2 katten getekend, de kinderen staan naast elkaar 
 vader staat rechts op de tekening.
Hun handen reiken naar elkaar, dat is positief 
maar verder is het een kale tekening.
De moeder paste niet meer op het blaadje!
Ze kon er echt niet meer bij.

De jongste tekende dit:


Papa (links) staat los van mama en de kinderen.
Mama en het jongste kind staan tegen elkaar aan.
Mama staat voor haar kind.
De jongste tekent zichzelf groter dan zijn ouders...


De oudste staat er rechts zielig bij
(Opa en Oma zijn voor de duidelijkheid even weggehaald.) 


Hier zijn opa en oma weer:
Zij lijken zich nog het meest over de oudste te ontfermen.
Opa en oma hebben geen lichamen.


Een paar maanden later tekent de jongste deze tekening:


Mama is met een heel groot hoofd nog prominent aanwezig
Het broertje daarnaast staat er vrolijker bij 
en het ventje zelf staat, naast papa, op eigen benen 
en veel vrolijker in het leven.
Papa staat rechts.
Het gezin heeft extra begeleiding 
en zo te zien gaat het een stuk beter. 

***



In deze familietekening staat papa centraal.
Mam is heel klein getekend en staat achteraf.
Of het goed gaat tussen papa en mama weet ik niet...

Het meisje tekende in eerste instantie iedereen zonder armen en handen.
Ik wilde afwachten hoe de tekening zich zou gaan ontwikkelen en zei er niets van.
De leerkracht echter maakte het meisje er op attent. 
Ze heeft toen de armen en handen getekend met geel.
Geel is een rationele kleur en het lijkt er op 
dat er in dat gezin niet veel geknuffeld wordt.
(Maar dat is mijn interpretatie)
Een vriendinnetje krijgt een belangrijke plaats op de tekening.
Het broertje staat apart.
Ze heeft weinig op met haar jongere broertje, ze is zelfs bang voor hem.

***


De bovenste tekening is van een kind dat geboren is 
ná een overleden zusje.
Het overleden zusje (rechts) hangt als een soort engel 
boven het kind en zit zelfs in haar hoofd (lijkt het).
Het hoofd is rood ingekleurd.
 Rood is vaak een signaal kleur 
 een teken dat er wat aan de hand is.

***

 Een hele gele familie:


Een mama zonder handen en een oma met een donkere plek in haar buik:


Een gezellige vader en zoon tekening die nog niet helemaal af is:



***

In groep 3 gebeurde dit bij de opdracht van leeskern 4

Eén van de kinderen vertelde me dat zijn vader in het ziekenhuis ligt.
Zijn vader is geopereerd aan zijn hoofd en ernstig ziek.
Het gezin gaat met de auto naar het ziekenhuis in een andere stad.
Zijn tekening staat vol met symboliek:



Hij tekende een ziekenhuis naast zijn eigen huis.
Links staat het ziekenhuis, rechts staat het huis.
Een rijdende kraan tussen de gebouwen tilt het dak op.
Het dak zweeft los van de rest van het huis. (de operatie?)

Een huis is pas veilig als er een dak op zit.
Een dak staat symbool voor het 'hoofd'
en voor de driehoeksverhouding: vader, moeder, kind.
Groen (de kleur van het dak) is de kleur van familie-aangelegenheden.

In het huis staan mensen met hoge zwart/gele petjes op.
Geel is de kleur van het denken/hoofd.
Zwart geeft vaak een trauma aan.
Wat de mensen in hun handen hebben heeft hij niet verteld.

De vader staat links, achter het raam in het ziekenhuis.
Achter rode gordijnen.
Rood staat voor heftige emoties.

Uit de groene schoorsteen van het ziekenhuis komt groene rook.
De jongen tekent vaak in het ziekenhuis, bij de verpleging.
Hij kan daar zijn emoties kwijt.
De groene kleur kan wijzen op geruststelling en zorgzaamheid
maar ook op familie zaken.
De schoorsteen op zijn eigen huis valt op
door de kleuren en dwarse strepen en er ontbreekt rook.

De meeste kinderen tekenen in een hoekje van het blad een zon.
De zon staat voor de vader.
Hij heeft een maan getekend: de moeder en emoties.
De blauwe deuren van het ziekenhuis kunnen duiden op: hoop op genezing.
De zwarte vlakken er naast ...?
Hopelijk komt het goed met zijn vader!

Meer info over kleuren.




woensdag 17 september 2014

Slimme Lotje krijgt vliegles


groep 1-2

Slimme Lotje zit op school.
Daar leert ze alles wat heksen moeten weten.


Slimme Lotje krijgt ook vliegles op haar bezem.



Heksen gebruiken hun bezem altijd,
ze vliegen overal naar toe.
Ze moeten op hun bezem kunnen blijven zitten 
wat er ook gebeurt.



Slimme Lotje leert vliegen.
Ze vliegt de luie 8.
Alle heksen vliegen de luie 8 achter elkaar.
Ze moeten goed opletten want anders 
vliegen de heksen tegen elkaar aan.


Wij gaan vandaag ook leren vliegen
  We vliegen de luie 8 honderd duizend keer.
Het is weer een mooie gelegenheid de luie 8 te maken.


Na de oefening mochten de kinderen de tekening afmaken.
Er zijn hier en daar heksen bij getekend.


Een paar voorbeelden:







zaterdag 13 september 2014

De heksendans


groep 1-2

Slimme Lotje leert een heleboel op de heksenschool.
Ze leert niet alleen de cijfers en de letters die wij ook leren.
Ze leert ook hoe ze haar uil en haar zwarte kat moet verzorgen
en ze leert hoe ze de veren van een vuurvogel moet bewaren.
Ze leert ook de heksendans.



Met volle maan gaan de heksen naar een open plek in het bos.
Ze staan in een kring en ze dansen in het rond.
Ze maken de kring steeds kleiner en kleiner. 
 Gelukkig houd Lotje van dansen.



In de klas zitten een paar meisjes die ook van dansen houden.
Ze doen een dansje voor in de klas.



We willen de heksendans oefenen.
Omdat we niet genoeg ruimte hebben gaan we naar het gymlokaal.
Daar doen we de heksendans.

 

We dansen in het rond 
en gaan in een spiraal naar binnen.
en naar buiten.
Dat valt nog niet mee..



We gaan op papier de spiraal tekenen.
Het is een oefening die niet zoveel voorkomt.
 We maken de spiraal 20x:


 
De tekening mag worden afgemaakt 
met heksen:

 

Een paar mooie koppoters:

 

  
  
Met bloemen:

 


 Hartjes en plusjes:



Er is heel stil en goed gewerkt.
Een paar kinderen kwamen in de juiste mood.

 

dinsdag 9 september 2014

Slimme Lotje gaat naar school


groep 1-2

Slimme Lotje heeft het vreemde koffertje zelf open gekregen
 én ze heeft de weg naar de heksenschool gevonden.

 

Ze vliegt op haar bezemsteel naar school.
De deuren van de school zijn 
groot en zwaar én dicht. 


Dan gaat eindelijk de deur van de school open.
 Lotje stapt over de drempel.
Het is een belangrijke stap.


We hebben deze opdracht al eerder gedaan.
Het verhaaltje is deze keer aangepast aan het boek wat we behandelen.


 De kinderen hebben goed getekend.
Slimme Lotje zien we op veel tekeningen
met kat en bezem in de deuropening.







En er zijn een paar kinderen 
die het koffertje tekenen in de deuropening:





donderdag 4 september 2014

Slimme Lotje vind de routekaart


groep 1-2

Slimme Lotje heeft het koffertje open gekregen.
In het koffertje zit een brief.
Een brief met een uitnodiging voor de heksenschool.
Lotje mag naar school!!!


 In de brief staat hoe ze moet reizen:
Ga langs het heksenziekenhuis en het heksenstation 
over de berg met de 3 bomen 
naar de heksenschool.

 

Wij gaan vandaag de route kaart maken.


We gaan stippelen: we zetten kleine streepjes.
Stippelen vinden de kinderen vaak nog best moeilijk.

We stippelen de route uit naar de heksenschool.
De plaatjes mogen worden ingekleurd
en de school mag (ergens) worden getekend.



Een paar tekeningen met een mooie school:



 Lotje zelf  hoort natuurlijk ook op de tekening: