Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 juli 2014

Wat is kleur?



De zomervakantie begint voor onze regio. 
Er zijn even geen tekenlessen waar ik over ga bloggen.
Deze zomer wil ik het hebben over kleur.

Wat is kleur?
Kleur is een natuurkundig verschijnsel. 
Kleur is een eigenschap van licht.
Zonder licht is er geen kleur.
Wit licht bevat alle kleuren van de regenboog.
 
De in het (zon)licht aanwezige kleuren 
 worden door de voorwerpen waar het licht opvalt, 
geabsorbeerd, opgenomen of gereflecteerd, teruggekaatst.
We zien de voorwerpen in de kleur van het teruggekaatste licht.
 Dus: wat naar ons oog wordt teruggekaatst, zien wij als kleur. 

Een rood vlak bv. kaatst alleen het rode gedeelte van het licht terug 
en absorbeert alle andere kleuren. 
We zien alleen rood. 



  Worden alle lichtkleuren door een voorwerp geabsorbeerd dan is het voorwerp zwart.
Een voorwerp is wit als het veel licht terugkaatst. 

Zonder licht, in het donker, kunnen we geen kleuren zien.
Het soort en de hoeveelheid licht beïnvloed de kleur. 
Kleuren lijken anders bij sterk zonlicht dan bij schemer.
Bij het licht van een straatlantaarn lijken ze weer anders dan bij het licht van tl-buizen.
Kleur wordt beïnvloed door de omliggende kleuren.


 
De natuurkundige Newton ontdekte dat het ‘witte’ daglicht van de zon 
 via een glazen prisma kan worden gesplitst. 
Omdat de in het zonlicht aanwezige kleuren alle een verschillende brekingshoek hebben, komen de kleuren gesplitst uit het prisma tevoorschijn. 
Rood heeft de grootste brekingshoek, violette de kleinste. 
Zo verschijnen ook alle tussentinten: 
de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet; 


Breking van het witte licht kunnen we zien in de regenboog,
een zeepbel of in een olievlek op het water. 


We zien kleuren door een systeem van ‘kegeltjes’ en ‘staafjes’
 in het netvlies van onze ogen. 
De ‘staafjes’ nemen de ‘toon’ waar: de waarden tussen licht en donker. 
De ‘kegeltjes’ nemen kleur waar: rood, groen en blauw.
Met deze twee systemen kunnen we alle kleuren en kleurschakeringen zien. 
Bij weinig licht, bv. s’avonds, zien we via de ‘staafjes’ vooral de grijstinten.



Mensen die kleurenblind zijn, kunnen nog wel kleuren zien, 
maar de nauwkeurigheid waarmee ze die van elkaar kunnen onderscheiden is minder.
Hier is nog meer informatie over kleur.

woensdag 9 juli 2014

De worteltjestaart


groep 1-2

Haas heeft worteltjes uit zijn eigen tuin gehaald.
Hij kan eindelijk zijn worteltjestaart maken.


Haas verzameld alle ingrediënten.
Hij mengt alles door elkaar.
Ten slotte moet de taart moet nog een uurtje in de oven.
Haas nodigt al zijn vrienden uit voor een stukje taart.


De kinderen zijn in de klas en buiten 
aan de slag gegaan met het zaaien van groenten.
 Ze vinden het fascinerend.



Een paar actieve moeders hebben bramen gepland
en een stukje van de schooltuin gereed gemaakt.
Er zijn zelfs al aardbeitjes geoogst.


De  kinderen gaan nav het boek 
ook nog zelf worteltjestaart bakken met de juf.


Omdat het WK in volle gang is 
is er vandaag niet zo heel veel belangstelling voor dit boek.
De kinderen willen liever iets over het voetbal tekenen.
Daarom combineren we beide onderwerpen.


Een worteltjestaart is oranje, dus...


We maken een voetbaltaart vandaag
compleet met de wereldcup:


We tekenen streepjes in de taart.
Streepjes tekenen is een arceer oefening.
 Het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen
is een belangrijk onderdeel bij het leren schrijven.
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.


Daarna mag de tekening worden afgemaakt met vlaggetjes,
een voetbal en een voetballer.
In de volgende tekening is, als we goed kijken, alles verwerkt!!


Een Italiaanse voetbaltaart:


Een taart met meer lagen:




zaterdag 5 juli 2014

Haas zaait worteltjes


groep 1-2

Haas krijgt worteltjeszaad van Rat.
Hij zaait de zaadjes in de grond en
 hij gaat zitten wachten tot de plantjes opkomen.


Maar o, wat duurt dat wachten lang.
Er groeien wel plantjes uit de zaadjes 
maar Haas kan nergens worteltjes ontdekken.
Er zitten zelfs nog geen oranje knopjes aan de blaadjes.


Haas is ongeduldig.
Hij wordt boos omdat het zo lang duurt.
Kwaad trekt hij de plantjes uit de grond.
Dan ziet hij het ineens...!!
De worteltjes groeien in de grond.


Zaadjes krijgen altijd eerst worteltjes, 
dan blaadjes, vruchtjes en zaadjes.
We eten niet altijd alles van een plant.
Van sommige planten eten we alleen de worteltjes,
van andere planten eten we het blad 
en van weer andere planten eten we de vruchten.


Ik probeer met de kinderen te ontdekken 
welke groenten nog meer als wortels in de grond groeien
en welke groente we als blad eten of als vrucht
maar dat is (vandaag?) te veel gevraagd.


We gaan daarom maar snel tekenen.
We gaan worteltjes tekenen in de grond.
Hoe meer worteltjes we tekenen 
hoe lekkerder de taart zal worden.


Het is geen uitgebreide opdracht
maar driehoekige vormen tekenen 
is op deze leeftijd nog wel lastig.


Deze opdracht is weer een mogelijkheid driehoeken te tekenen.
Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar driehoeken tekenen.
De opdracht geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.


Haas heeft het druk met water geven in de volgende tekeningen:



Niet alleen de worteltjes groeien onder de grond
er leven ook allerlei kriebelbeestjes 
en soms groeit er zomaar een andere bloem tussen de planten:


Er waren verschillende tekeningen met regenbogen:







dinsdag 1 juli 2014

Haas wil worteltjestaart


groep 1-2

De avonturen van haas zijn beschreven 


Haas heeft trek in worteltjestaart 
en dat heeft heel wat voeten in de aarde. 
Hij gaat eerst naar Bakker Big, 
maar die verkoopt geen worteltjestaart.
 Gelukkig heeft hij wel het recept. 


Haas gaat aan de slag, hij wil de taart zelf gaan maken. 
Alleen heeft hij geen worteltjes in huis...
Hij gaat naar groenteboer Rat.


We maken een tekening over het eerste deel van het boek.
Haas staat voor de kraam van Rat.
Maar Rat verkoopt geen worteltjes.
Dat is eigenlijk wel gek.
Wat verkoopt Rat dan wel?


De kinderen noemen een heleboel 
verschillende groenten en fruit op.
Dat gaan we tekenen vandaag.
Het is een arceeroefening.


De kinderen tekenen eerst vakken in de kraam.
In die vakken worden de groenten en het fruit getekend.
De opdracht is al eens eerder gedaan bij het thema markt 


In het afdakje zetten we ook strepen:


Rat en Haas mogen netjes worden ingekleurd:


De achtergrond ook:


Er mogen bomen bij:





donderdag 26 juni 2014

Naar groep 3 Supporters


groep 1-2

Het voetbal is nog in volle gang als we deze opdracht maken.
We weten gelukkig nog niets over het verlies van Oranje tegen Argentinië. 


De kleuters zijn zich ook aan het voor bereiden voor groep 3.
Hoe doen ze dat?
Ze spelen op het speelplein van groep 3.
Ze gaan een middag op visite bij hun nieuwe juffen.
De nieuwe juffen introduceren 
alvast de eerste woorden die worden geleerd:
Ik, maan en roos.


Vandaag gaan we twee onderwerpen combineren.
Het woordje IK en voetbal.
We gaan onszelf tekenen als supporter.
We maakten de tekening al eerder 


Maar wat betekend het woord supporter eigenlijk???
De kleuters kwamen er niet uit.


Supporters zijn niet de spelers of de scheidsrechters.
Het zijn wel toeschouwers maar... 
een echte supporter is veel meer.


Er zijn supporters die er veel werk van maken.
Ze bezoeken al jaren alle wedstrijden die Oranje speelt
en ze kleden zich speciaal aan voor de gelegenheid.


Er zijn een paar opvallende figuren:
maar zo uitbundig dosten de kinderen zich niet uit in de tekeningen.


We gaan de cirkel 10x linksom natekenen.
Dan kan er een gezicht in de cirkel getekend worden.
en kan er een echte supporter van gemaakt worden.


Er waren supporters met sjaaltjes:




Met schmink:



Met hoeden, vlaggen en toeters: