Totaal aantal pageviews

zondag 15 juni 2014

Drievliet


Afbeeldingsresultaat voor drievliet
groep 1-2

De schoolreis gaat dit jaar naar Drievliet.
Daar is voor alle groepen genoeg te doen
en het is niet zo heel ver weg.
De kinderen hebben wel zin in het uitje.


Er is veel te doen in Drievliet
Er is een grote zweefmolen en een sprookjesbos.
Je kan rondjes draaien in delftsblauwe theekopjes.
of griezelen in het spookslot.
Er is een piratenboot en vliegende vissen 
en er zijn botsautootjes en een achtbaan.


De achtbaan geeft me de gelegenheid 
de luie 8 weer te gebruiken.


We tekenen de luie 8 honderd-duizend-miljoen keer.
Het is altijd even opletten of de luie 8 goed getekend wordt
 dwz. of er goed gekruist wordt.
Alleen de hele jonge kinderen hadden hulp nodig 
de rest kan de 8 wel.



Daarna mag het plaatje worden ingekleurd.
Er mag wat van Drievliet bij getekend worden:





Spoken uit het spookhuis:



Op de voorkant werd niet heel vaak verder getekend
op de achterkant verscheen wel van alles
 vooral auto's door de jongens:




De piratenboot:


en een vlinder:






zaterdag 14 juni 2014

Een verjaardagskalender voor vaderdag





groep 1-2

Het is bijna Vaderdag. 
Dat vraagt om een zelfgemaakt kadootje.
Het kadootje past binnen het thema tijd.
We gaan een verjaardagskalender maken.



Op het voorblad komt een foto van het kind en
we maken tekeningen van de verschillende seizoenen.


Tijd is een abstract begrip en lastig uit te leggen.
Na het horloge van de vorige week met de seconden, minuten en uren
komen vandaag de dagen, weken, maanden én seizoenen aan de beurt.


We beginnen met een tekening van de Zomer.
Er is een visualisatie over een dagje aan het strand.
We gaan nl. een strand tekening maken.


We tekenen op een kwart A4 tje.


Voor de lente maken we een tekening 
over een zaadje dat tot bloeien komt..




En we maken een tekening van de herfst 


















dinsdag 10 juni 2014

Tijd


groep 1-2

We hebben het over tijd.
Voor de tekenlessen is tijd een lastig thema.
Er zijn wel leuke knutselwerkjes te vinden 
maar niet heel veel tekenideeën.


Het verhaaltje bestaat al langer en is nog niet eerder gebruikt.
Het gaat over een kind die zich verveeld 
en voor wie de tijd langzaam gaat
én over zijn moeder die het druk heeft.
De tijd gaat voor haar te snel, ze heeft maar weinig tijd.


Dat tijd snel of langzaam kan gaan voor je gevoel
herkennen de kinderen (nog?) niet.
 .

Dat er overal een tijdstip voor is beseffen ze wel.
Er is een tijd om op te staan, te ontbijten en naar school te gaan.
Zo is de hele dag ingedeeld tot we naar bed gaan.


We hebben de tijd in kleine stukjes gehakt.
We hebben seconden, minuten en uren.
Het zegt de kinderen nog allemaal niet veel 
maar het is ook pas de eerste les.


We dragen een horloge om de tijd te meten.
Er zijn kinderen die wel een horloge hebben 
maar er is niemand die er een draagt.
We gaan vandaag een horloge maken.


Het horloge is al eens eerder gemaakt.
We tekenen in de cirkel 10x een rondje links om.
Hiermee oefenen we de letter O en het cijfer 0.
Het horloge bandje kan worden versierd en ingekleurd.


Omdat we 'tijd' over hadden...
 hebben een aantal kinderen de horloges uitgeknipt.
Het horloge was op stevig papier uitgeprint.


Knippen is erg interessant
en eigenlijk gebeurt het te weinig bij de kleuters.








woensdag 4 juni 2014

Haaientanden


groep 3 

Leeskern 10 gaat over verzamelen.
Ik lees een verhaal voor over een jongen
 die haaientanden verzameld.
Het verhaal komt uit een prentenboek
 dat nog moet worden uitgegeven.



De kinderen luisteren aandachtig.
Dat is bijzonder want het is een echte klets-klas
 en de kinderen zijn erg snel afgeleid.


In de klas zitten verschillende kinderen die haaientanden verzamelen.
Ze kunnen er ook echt wat over vertellen.
Op die leeftijd zijn haaientanden heel fascinerend.


Het verhaal gaat over een jongen die schelpen verzameld én haaientanden.
Hij bewaard de haaientanden in een speciaal doosje.
Dat doosje heeft hij altijd bij zich en dat komt hem later goed van pas.


De jongen woont dicht bij het strand. 
Hij heeft dus alle gelegenheid om zijn verzamelingen aan te vullen. 


Op een dag vind hij een mooie schelp.
Hij neemt de schelp mee naar huis 
en dat is het begin van een bijzonder avontuur.


Het is een avontuur met een schat op de zeebodem
en een haai zonder tanden.


De kinderen tekenen een stukje uit het verhaal.
Ze mogen zelf weten welk stukje.


Waar we gelijk tegenaan liepen was 
dat de kinderen niet goed wisten
 hoe ze een haai moesten tekenen.
Op het digibord hebben we diverse haaien laten zien
maar dat frustreerde alleen maar meer.
Er waren een paar kinderen bij wie het wel lukte 
en die zelf een mooie haai wisten te tekenen.
Dat is uiteindelijk veel leuker natuurlijk.

***

een haai met tanden

Op een andere school probeerde ik de opdracht uit 
(in 2 klassen) met een kant en klare haai.
Er was inderdaad minder gedoe...
Bijna alle kinderen gebruikten deze haai in hun tekening.
De eerste klas besteedde veel tijd en moeite aan het inkleuren van de zee,
zoveel dat er niet veel terecht kwam van de rest van de tekening:



Een vechthaai:



In de tweede klas is dat inkleuren van de zee een beetje afgekapt 
én de juf gebruikte een stukje uit de film van Ariël
om het leven onder water te laten zien:





In de tweede klas ontstonden veel tekeningen met de jongen,
met de schatkist en allerlei onderwaterdieren.
Zeesterren, visjes, kwallen en schelpen:









Met een zeemeermin:



De kinderen konden als ze dat liever wilden
ook op de lege achterkant  van het blaadje
een ander stukje uit het verhaal tekenen.


De jongen in het verhaal neemt de schelp mee naar huis.
Als hij de schelp aan zijn oor houd hoort hij 
dat er een schat in de zee verborgen is.
Die avond valt hij opgewonden in slaap. 
Hij droomt over een avontuur op de zeebodem.
Er werden daarom slaapkamertjes getekend.




Tot slot een hele leuke uitgebreide tekening met allerlei details:



Een krabbetje:



Een duiker:


Vissen en een schelp met een parel:


Een zeepaardje:


Maar wat zat er nou in die schatkist?


Volgens de kinderen:
 edelstenen, goud en diamanten.