Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 februari 2014

Carnaval


Groep 3

Carnaval leeft niet in de regio waar ik woon.

 een elfje

De scholen besteden er geen aandacht.
De vrijdag(avond) voor de voorjaarsvakantie
is er wel een disco waar de kinderen verkleed mogen komen.

 
 Een prinses met een roze zonnebril

Mijn verhaaltje gaat vandaag over verkleedkleren.
Het is te gebruiken vlak voor Carnaval.

 
 piet piraat

Heb je verkleedkleren?
Welke verkleedkleren heb je?

nog een piraat met een schat.

Ga je je ook anders gedragen als je bv een piratenpak aan hebt?
Loop je dan stoer en maak je met iedereen ruzie?
Ga je niemand uit de weg en laat je niet over jezelf heen lopen?

 

Wat doe je als je een clownspak aan hebt?
Ga je dan gekke dingen doen en grapjes maken?
Struikel je over je eigen voeten
en maak je mensen aan het lachen?

 
 
Loop je ineens deftig als je een prinsessenjurk aan hebt?
Drink je dan thee uit een mooi kopje met je pink omhoog?
En zwaai je naar alle mensen die je ziet?


Wat doe je als je als batman verkleed bent?
 

Of als een ninja?

 

of als spiderman?
Kan je dan ineens tegen de muren oplopen?
 

Kan je vliegen als je als een elfje verkleed bent?


Vandaag is de opdracht:
teken jezelf met verkleedkleren.


twee verschillende prinsessen met een kasteel
 

Een heks:


Een deftige dame op hakken:


een elfje met vleugeltjes:


Een meisjes clown:





















dinsdag 28 januari 2014

Handen en tanden


groep 1-2

Er wordt 2 weken gewerkt met het thema handen en tanden.
Beide tekenopdrachten zijn al eens eerder gegeven.
We beginnen met tanden.


In groep 1-2 beginnen de kinderen met wisselen.


We hebben het over tanden die los gaan zitten,
en over de tandenfee.


Op al deze tekeningen zit de tandenfee ergens verstopt.


De opdracht is: teken tanden in de geopende mond.
Het is een oefening voor vierkante gesloten vormen.
Dat lukt redelijk.
Met 4 jaar kunnen kinderen meestal wel vierkanten tekenen.
er zijn leuke tekeningen gemaakt:




De juf heeft de tekeningen in de gang opgehangen:


Een week later werd deze mond vol tanden spontaan 
op de achterkant van een handen tekening gemaakt:


***

We gaan ook een handen tekening maken.
De opdracht is al eerder gegeven
In groep 1-2 maar ook in groep 3.


De kinderen moesten toen zelf hun handen natrekken.
Sommige kinderen doen dat spontaan op die leeftijd
maar lang niet allemaal.


Het was toen een hele klus
 om overal handen op papier te krijgen. 
Omdat de groepen best groot zijn
staan vandaag, voor het gemak, 
de handen al op het blaadje.


We doen bij het begin van de les een oefening
om de energie te voelen die in onze handen zit.
De kinderen doen behoorlijk mee 
maar of ze echt iets ervaren is de vraag.


 2 weken eerder hebben alle klassen 
een lesje kleuren mengen gehad van de eigen juf.
Daar gaan we op door.

(Een hele mooie tekening van een 4 jarige)

We laten de handen wit en we gaan de rest netjes inkleuren
Eerst met 1 kleur en daarna gaan we een 2de en 3de kleur mengen
door 2 of 3 kleuren over elkaar heen te zetten.
De kwaliteit van de potloden is redelijk goed dus 
het moet lukken.
We werken in de cirkel om de opdracht wat kleiner te maken.


De jongste kleuters hebben hun handen nog vol aan het kleuren zelf.



De handen bleven in bijna alle gevallen netjes wit.
De oudere kleuters gingen de kleuren al een beetje mengen:



Nog een paar variaties:




Eén van de weinige tekeningen met nageltjes:




donderdag 23 januari 2014

Vuur


Afbeeldingsresultaat voor vuur

Groep 3



De kinderen hebben het woord: "Vuur" geleerd 
en daar gaan we een tekening over maken.



Het verhaaltje bevat een visualisatie.
De kinderen mogen, als ze willen, hun ogen dicht doen
om zich beter te kunnen concentreren.
Dat ging verrassend goed. 
Het is geen normaal onderdeel van de les
en het is een hele drukke klas.



We lopen in een bos naar een geheime plek.
Op die geheime plek brand een vuur.
Hoe ziet jouw vuur eruit?
Voor wat sta jij in vuur en vlam?
Dat zijn de vragen aan het eind van het verhaal.



De strekking van mijn verhaal
sluit aan bij een verhaal wat de juf net verteld heeft.
Dat verhaal ging over je vervelen en nergens zin in hebben
en uiteindelijk iets gaan doen waar je enthousiast over bent.
Het ging over initiatieven nemen en jezelf herpakken.



De opdracht is:
Teken het vuur dat je hebt gezien in je hoofd
en/of teken waar jij enthousiast over bent.
Wat vind je leuk om te doen?
We tekenen deze keer in de cirkel.



De bovenstaande tekening is een echte mandala in wording:
Het kampvuur in het midden van de tekening 
en tenten (van bovenaf gezien) rond het kampvuur.



Er is goed gewerkt.
Veel vlammetjes en bloemen:



Bliksem is ook vuur:



Een groot vuur met hartjes: 


Het bruin is brandhout:


Een vurig hart met feestballonnen:


Voor leeskern 5 kan deze opdracht 
over de reus ook gedaan worden.