Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 november 2013

De reuzenkoning


groep 1-2

We doen het laatste gedeelte uit het boek van kleine reus.


Kleine reus heeft met zijn plannetje zijn doel bereikt.
Hij heeft gewonnen!
 Hij is niet voor 1 dag koning maar
 hij wordt koning voor een héél jaar!!


We zien kleine reus staan tussen de kroon.
Hij wordt op een kussentje gedragen door de reuzen.
We gaan dit beeld tekenen.


Op het blaadje staat de reuzenkroon.
Het is dezelfde kroon als uit dit thema.
de opdracht is deels hetzelfde.


We gaan eerst streepjes trekken in de onderste rand.
De streepjes moeten netjes tussen de lijnen vallen.
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.         
De oefening zorgt ervoor dat het kind later aandacht krijgt 
voor de juiste letterafstand.


Daarna mag de kroon versierd worden met edelstenen en diamanten.


Natuurlijk hoort kleine reus ook op de tekening thuis.






De kroon ligt bij de onderstaande tekening op een kussentje met hartjes,
er is een regenboog 
en er staan meerdere vriendjes van de kleine reus op de kroon.


mooi versierde kronen:



Er wordt stil en serieus gewerkt 
terwijl de Sint toch al bijna in het land is:


De appelboom groeide uit tot een prachtige boom:



maandag 11 november 2013

De kleine reus en de appelboom


groep 1-2

Kleine reus en grote reus gaan naar het reuzenfeest.
Op het reuzenfeest wordt de reuzenkoning gekozen.
Wie de grootste hap kan nemen wordt voor 1 dag de reuzenkoning.


Kleine reus maakt natuurlijk geen kans maar...
hij heeft wel een slim idee.


Onderweg zijn grote reus en kleine reus een appelboom tegen gekomen.
Ze hebben lekker van de appels gegeten
én kleine reus heeft een appeltje bewaard.


Op het reuzenfeest neemt hij een hap van de appel
 én hij slikt een appelpit door.
In de appelpit zit een hele appelboom beweert hij.



De reuzen geloven hem niet.
en hij wordt natuurlijk geen koning dat jaar.


Om te bewijzen dat hij toch gelijk heeft stopt hij een appelpit in de grond.
Het volgende jaar is er uit de appelpit een echte appelboom gegroeid.


Op het blaadje ligt een pitje verstopt in de grond.
De opdracht is: laat een boom groeien uit de pit.


Elke keer als deze opdracht gegeven wordt
 weten de kinderen er niet gelijk raad mee.
Voor de hele jonge kinderen is het inderdaad lastig 
maar de oudere kinderen komen er uiteindelijk wel uit.
Met een beetje hulp lukt het bij de jongste kinderen ook wel.
Doe voor hoe je een simpele boom tekent met appeltjes.




Als de boom getekend is 
mag er nog een reus bij getekend worden
en de appels.  


Er worden ook huizen bij getekend: 



In de bomen zitten hier en daar vogeltjes:



 



donderdag 7 november 2013

De kleine reus


groep 1-2
We werken in de herfst met het boek:
 De kleine reus.

Het boek de kleine reus is bekroont met een zilveren griffel.
Het boek is geschreven door Max Bolliger (1929 Zwitserland).
   Bolliger neemt het in zijn boeken 
op voor de kleine en zwakke mens of dier. 
Die zich bewust moet worden van zijn eigen kwaliteiten 
voor hij zijn plaats in de wereld kan veroveren.


Het boek van Kleine Reus gaat ook over dit thema.

De juf heeft het verhaal al verteld 
en ik doe het gedeeltelijk en dunnetjes over.

We gaan vandaag de grote reus en de kleine reus tekenen.
Het blad is leeg en dat is anders dan anders.
De kinderen gaan een eigen tekening maken.
 Er is geen oefening wel een opdracht:

Laat het verschil tussen groot en klein zien in de tekening.
De kinderen hebben de opdracht goed begrepen
én leuk uitgewerkt.

Er verschenen ook verschillende meisjes reuzen op het papier:

Op het moment zijn er een paar kinderen 
die alleen met geel tekenen.
Vaak zijn de gele tekeningen te licht om te fotograferen.
Deze niet:

Een paar reuzen tekeningen:






maandag 4 november 2013

Trekvogels


 Groep 1-2

Vorig jaar deed ik ook een lesje over de vogeltrek.
Aan de opdracht is sindsdien nog wat gesleuteld
omdat de opdracht te vrij en daardoor lastig was voor de kleuters.
 

Door een toevallige samenloop van omstandigheden
(lees: kopieerfout)
bleek de oefening voor de letter M ook erg op vliegende vogels te lijken.
Dus dat idee wordt nu gebruikt in de opdracht. 
 

De vogeltrek is een fascinerend natuurverschijnsel.
Miljoenen vogels gaan ieder jaar op reis.
Ze vliegen duizenden kilometers 
en trotseren wind, regen, kou en hitte.
Ze vliegen over bergen, zeeën en woestijnen.

 
 Nederland is als deltaland een tussenstation voor vele trekvogels.
De vogels kunnen hier even bijtanken 
voor ze verder vliegen naar het warme zuiden.
Andere vogels overwinteren hier.

 
 We kijken eerst even naar de video die ik had gevonden.
Daarna wordt het verhaal verteld.

De opdracht is: trek de vliegende vogels over.
De zwaluw kan worden ingekleurd met kleine rondjes.
Het inkleuren lukte hier en daar heel aardig.
De kinderen deden er erg hun best op.


Met het natekenen van de vogels kan nog van alles verkeerd gaan:


1 De kinderen beginnen aan de rechterkant van de vogel en tekenen naar links.
2 Ze trekken de vogel niet precies over.
3 Ze tekenen de middelste poot van de vogel/de letter M niet helemaal door.



 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt 
met wolken...
hete luchtballonnen met mandjes ;)

 

bomen

 

Vlinders


 extra "vogels" 


Hieronder een tekening met wel hele mooie kale winterbomen én hartjes:


Tot slot nog een filmpje...