Totaal aantal pageviews

zondag 23 juni 2013

Avifauna


groep 1-2

Het schoolreisje gaat deze keer naar Avifauna.
Ik ben er zelf nog nooit geweest
 en heb me opgegeven als begeleiding.
Ik wil het vogelpark wel eens zien.


Avifauna is uit een particuliere vogelverzameling ontstaan.
In 1950 is het park opgesteld voor publiek.
Het was het eerste vogelpark ter wereld.

 

Op de aankondiging prijkte toen een afbeelding van een toekan.
Het van der Valk concern heeft later het park overgenomen 
en daarmee ook de toekan als logo.

 

Het park heeft een een rijke vogelverzameling 
én een grote speeltuin.

 

Ze hebben geen mascotte waar ik een verhaaltje aan op kan hangen.
Het schrijven van het verhaaltje was daardoor een beetje lastig.

 

  De opdracht verzinnen viel in eerste instantie ook niet mee.
Het logo van avifauna werd het uitgangspunt.

 

Een wereld aan vogels is uitgebeeld met een wereldbol en daarin 5 vogels.
We gaan 10x cirkels draaien om die wereldbol.


Daarna mogen de vliegende vogels worden over getrokken.
Sommige kinderen tekenden extra vogels:

 

De letters: Avifauna mogen worden ingekleurd:



en dan is de opdracht vrij:
er kunnen eigen vogels worden getekend:



Er werden hier en daar vogels nagetekend uit het logo:



 

Een heel apart vogeltje.







dinsdag 18 juni 2013

De avondvierdaagse


groep3

Deze groep 3  bestaat uit 10 kinderen.
Het is een groepje dat graag kletst 
en lastig aan het werk te krijgen en te houden is. 

Goed in zwemmen.

Maar deze keer ging het redelijk goed. 

Goed in vallen

We gaan een tekening maken voor de avondvierdaagse.
Het is een opdracht die al eerder voorbij kwam 
maar dan voor groep 1-2 .

 Goed in rennen.

Ik ben benieuwd hoe groep 3 de opdracht gaat maken.
De opdracht is:
Begin in het midden bij de stip en draai links om rondjes
Maak de medaille steeds een randje groter.

 
 Goed in vallen

Waarom links om tekenen?.
 De nul en de letter O worden ook linksom geschreven.
De letter O is één van de eerste letters 
die de kinderen in de methode Pennestreken leren. 

 
 Goed in vallen

Voor groep 3 is de oefening eigenlijk niet meer nodig.
Ze kunnen inmiddels al schrijven.
maar het is ook een oefening voor bv. potloodbeheersing

 
 Goed in zingen.

De kinderen gaan vandaag hun eigen medaille tekenen.
De medaille kan versierd worden 
én afgemaakt worden met een lint.

Goed in turnen.

Als de medaille af is mogen ze opschrijven waar ze goed in zijn:
Kan je al goed fietsen,
kan je al goed voetballen of de tafel afruimen, 
veters strikken of durft je door het gat te zwemmen?
Zet dát er dan bij. 
Ze mogen ook een tekening maken van datgene waar ze goed in zijn.
Dat gebeurde maar 1x. 

 
 Goed in vallen

De kinderen uit deze groep doen elkaar na.
De meesten schrijven op dat ze goed kunnen vallen?

  
Goed in ??


De juf maakte er een collage van.



donderdag 13 juni 2013

Een zaadje in de grond


                                         
                                                                groep 1-2

Van de 10 zonnebloemzaadjes vallen er 4 in de grond die ontkiemen.
Het eerste plantje krijgt te weinig eten en drinken en gaat dood.
Het 2de plantje wordt vertrapt.
Het 3de plantje groeit uit tot een bloem.
Die bloem wordt geplukt en weggegeven aan een lief vriendinnetje.
Alleen het kleinste zaadje groeit uit tot een grote zonnebloem.


 

De 3de les gaat over het ontkiemen van een zaadje.
Het is een visualisatie.

 

Stel je voor dat je een zaadje bent.
Stel je voor dat je lang in de donkere grond moet wachten 
op de warmte van de zon.
Hoe voel je, je als je met je kopje boven de donkere grond uitkomt?
Groei naar de zon en wordt zo mooi en zo groot als je kan.

 

Het lukt me niet altijd 3 hele nieuwe verhalen en opdrachten 
te verzinnen voor een thema.
Soms worden lesjes gerecycled.
Met wat plak en knipwerk wordt het verhaaltje aangepast want
de opdrachten zijn leuk genoeg 



De laatste tijd gebeurd dit regelmatig.
Er zijn ook thema's waar overlap is
 en ook dan pak ik een verhaaltje wat al klaar ligt.



Deze opdracht is gebruikt bij het thema: Alles wat groeit.
We beginnen met het vertellen van het verhaal. 
We gaan het verhaal uitbeelden:




We beginnen als zaadje onder de grond 
Langzaam komen de eerste sprietjes boven de grond



Het plantje gaat reiken naar de zon.


De opdracht wordt:
Teken je eigen bloem:


Er zijn kinderen die meerdere bloemen tekenen:

 

 



 En er zijn kinderen die één hele bijzondere 
(regenboog) bloem tekenen:









Hier is het blad omgedraaid:
Het zaadje is de kern van de bloem geworden.
Net op school:







zaterdag 8 juni 2013

Het zonnebloem zaadje en het visje


groep 1-2

In het boek: een zaadje op de wind 
worden 10 zonnebloemzaadjes door de wind verspreid.



De wind blaast de zaadjes de hele wereld over. 
Eén van de zaadjes komt te dicht bij de zon en verbrand.
1 zaadje komt in de sneeuw terecht en bevriest.
1 zaadje wordt opgegeten door een visje,
1 zaadje verdroogt in de woestijn.
Een vogeltje en een muisje eten ook allebei 1 zaadje op.

 

Het is voor deze groep al een poosje geleden 
dat ze het golfje van de R hebben getekend.
Het verhaal gaat daarom deze keer over een visje.



In de zee leeft een eigenwijs visje.
Normaal scharrelt het visje over de zeebodem op zoek naar eten maar...
het visje heeft trek in iets lekkers.
Hij kijkt boven de golven uit en ziet de zaadjes langs vliegen op de wind.
1 van de zaadjes valt in het water
en dát zaadje verdwijnt in zijn buikje.

 

De opdracht is: teken het golfje van de letter R.
Het is een bekende opdracht. 

 

De kinderen gaan het golfje overtrekken.
De meeste kinderen hebben deze opdracht al een paar keer gedaan
en dat is makkelijk.
Ik heb er niet veel werk meer aan.
Er kan nl best iets mis gaan met het golfje.
Alleen de jongste/ nieuwste kinderen worden geholpen.

 

 Als het golfje getekend is mag de vis ingekleurd worden
daarna mag er van alles bijgetekend worden.
bv. kwallen:


Een onderzeeër:



 andere visjes en kriebelbeestjes: