Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 mei 2013

Over paarden en veulentjes...


groep 1-2

In elke klas zitten wel paardenmeisjes.
Meisjes die een pony of een paard hebben 
om te verzorgen en om op te rijden.
Zij vinden een verhaal over paarden heel leuk.



We volgen nog steeds het verhaal van Bertje Big.
Bertje wil niet in de modder spelen net als de andere varkens.
Hij wil ook geen koe zijn.
Hij gaat daarom een kijkje nemen bij de paarden. 

 

Maar...paarden houden van draven...
en zomaar voor de lol 3 rondjes rennen om de stal
is te veel voor Bertje Big met zijn korte pootjes.



In mijn verhaal wordt een veulentje geboren.
Het veulentje probeert te gaan staan.
Hij staat nog een beetje wankel op zijn benen.
Al snel doet het veulentje zijn eerste stapjes.

 

 Een paard is een vluchtdier
Het is dus belangrijk dat een veulen snel gaat staan en lopen. 


Er komen nog wat weetjes over paarden
en dan gaan we tekenen.

 

De opdracht is deze keer: 
teken de manen en de staart van het paard,
omdat veel meisjes het kammen en verzorgen van paarden erg leuk vinden.


Omdat je nooit achter een paard mag staan is de opdracht ook:
 teken jezelf op de juiste plaats bij het paard.
De kinderen  mogen zichzelf ook óp het paard tekenen.



Eén van de kinderen tekende de ruiter met een cap.




Verder verschenen er hekjes in de tekeningen:



Net op school: een prachtige koppoter voor het paard:



Manen getekend als stekeltjes:

 



 

zondag 5 mei 2013

Over koetjes en kalfjes...


Groep 1-2

We halen het verhaal van Bertje Big op van vorige week
de kinderen blijken nog heel wat te weten.



Bertje Big wilde niet met zijn familie in de modder spelen.
Daarom gaat hij bij de koeien kijken.
Maar de koeien worden elke dag 2x gemolken 
en dát is niets voor onze Bertje.



De kinderen luisterden vandaag heel aandachtig in de kring.
 De meesten zijn ook wel een keer in de kinderboerderij geweest 
en blijkbaar vinden ze het onderwerp heel interessant.
We hebben een leuk gesprek.



Bij het schrijven van een verhaaltje over koeien
loop ik tegen de misstanden in de bio-industrie op.
Koeien worden vanaf hun geboorte tot na hun dood
letterlijk uitgemolken door de mensen.



Maar ja...dat vertellen je kleuters nog niet.
Het verhaaltje gaat daarom over koeien in de ideale wereld.
Een wereld waarin het kalfje direct na zijn geboorte bij zijn moeder  
 mag blijven en bij haar mag drinken.

 

Koeien hebben allemaal andere zwart-witte vlekken.
 Dit geeft me de kans om een keer ronde gesloten vormen te tekenen.

 

 De ijsschotsen bij de pinguïns waren hoekige gesloten vormen.
maar deze keer worden de vormen rond.
De opdracht komt uit het mandala tekenen.

 

In het mandala tekenen is het een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.

 

 Ik was benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Dat lukte verrassend goed.

 


De koeien staan al op het blaadje.
De opdracht is: teken de vlekken van de koeien.




 Maak de tekening af met de boer:



En natuurlijk met Bertje Big:


Bertje kreeg een plekje op veel tekeningen.
Hieronder staat hij links onderaan:


Een blauwe Bertje 
staat met een hele lange krulstaart rechts onder op het papier:


De tekening hier onder, net 4 jaar:


De koeien met de boer:











woensdag 1 mei 2013

Over een eigenwijs biggetje...






groep 1-2

Het boek van Bertje Big wordt het uitgangspunt van de komende lessen



Bertje is een jong biggetje.
Hij houd niet van modder.
Hij vind modder vies!
Met zijn neus in de lucht loopt hij weg
als zijn familie lekker in de modder wil chillen



 Bertje Big gaat bij de andere boerderijdieren kijken.
Hij gaat vragen of hij met hén mee mag doen
maar of dat een goed idee is...?



Bertje Big is goed en vlot getekend 
en over het verhaal is ook nagedacht.
Het boek bied de kans om alle boerderijdieren te behandelen.
Het wordt de rode draad in de komende lessen.



 We beginnen vandaag met Bertje Big zelf.
De eerste bladzijden van het boek worden verteld
en de tekeningen laat ik zien.
In mijn eigen verhaal staan allerlei wetenswaardigheden over biggetjes.
De combinatie werkt goed.

 

De meeste kinderen hebben 
weleens een echt varken gezien in de kinderboerderij.

 

Waarom rollen varkens zo graag door de modder?
Dat is de grote vraag:
 Ze doen dat om af te koelen 
en om allerlei kriebelbeestjes kwijt te raken.
De kriebelbeestjes gaan in de modder zitten
en vallen van hun huid als de modder opdroogt

 
 
We gaan vandaag een biggetje tekenen.
We gaan een heleboel cirkels tekenen.
We beginnen groot voor het lijf,
een slag kleiner voor de kop
nog kleiner voor de neus
en nog kleiner voor de ogen en de neusgaten.



We doen alle cirkels 5x.
Daarna mogen de pootjes, 
de oortjes en het staartje getekend worden.



Er zijn extra roze potloden 
In het boek is de vader van Bertje gevlekt.
Dat hebben de kinderen goed onthouden
er werden verschillende gevlekte varkens getekend.
 


De modderpoel kreeg een plekje
en natuurlijk waren er bloemen, wolken en hartjes



En... er waren kleine biggetjes:















dinsdag 23 april 2013

Willem Alexander


groep 1-2

Het project over de kroning is inmiddels 2 weken bezig.
Het is voor de kinderen een beetje verwarrend project.
Voor hen is een prinses iemand als Sneeuwwitje of Doornroosje
en geen gewoon mens.


Het verhaal gaat vandaag over Willem Alexander.
Ik wilde in het verhaal duidelijk maken 
dat de prins geen keuze heeft wat betreft zijn beroep.


In het verhaaltje zitten vaak een paar vragen.
De vraag was deze keer:
Wat zou je doen als jij koning of koningin zou zijn?
De kinderen hadden er geen ideeën bij.


De prins staat voor de spiegel.
Nog even dan is het zover.
Nog even dan is hij eindelijk koning. 
Hij trekt een belangrijk gezicht in de spiegel.


Op de dag dat hij koning wordt krijgt hij een lange rode mantel om.
De mantel is afgezet met wit bont.
Die koningsmantel draagt hij alleen op die ene dag, alleen tijdens de kroning.
Als je de mantel om hebt dan loop je niet gewoon, dan schrijd je..
Schrijden is een oud en deftig woord voor langzaam lopen.

 

Bas van der Heiden heeft een actie met een koningsmantel.
 

Er ligt zo,n mantel in de poppenhoek.
De kinderen mogen halverwege het verhaal in de klas voordoen 
hoe je het beste kan 'schrijden' met de mantel aan
én hoe je het beste kan zwaaien naar het volk.
de nieuwe koning met mantel

De prins oefent voor de spiegel.
Heel langzaam loopt hij naar voren.


De prins heeft zijn hele leven op deze dag gewacht.
Hij weet al vanaf zijn geboorte dat hij koning wordt.
  Koning zijn is geen baantje dat hij zelf mag uitkiezen.
Hij is de oudste zoon en hij volgt zijn moeder op als ze er mee stopt.
Zo is het...

 

Eerst wilde hij geen koning worden.
Hij wilde graag leuke dingen doen en plezier hebben in zijn leven.
Hij wilde ook echt interessant werk doen. 
Hij leerde daarom alles over water.

 

Is het eerlijk dat de prins niet mag kiezen wat hij wil worden?
Misschien wil hij wel vrachtwagenchauffeur worden of piloot 
of brandweerman of politie?


Stel je voor dat je de koning of de koningin bent. 
Je bent de belangrijkste persoon van het hele land.
Je mag altijd zeggen wat je wilt eten
en als je jarig bent komt iedereen op je feestje.  


Op het blaadje staat de kroon:
 

  Opdracht : we gaan vandaag de kroon versieren met parels en edelstenen.
  Kleur de kroon in en maak hem zo mooi mogelijk.
Teken het gezicht van jezelf onder de kroon 
of teken het gezicht van Willem Alexander.
De opdracht leverde een serie mooie koppoters op.


 Er is lekker gewerkt.