Totaal aantal pageviews

maandag 21 januari 2013

Schaatsen


 groep1-2

 Vandaag is voorlopig (?) de laatste dag met echt winterweer.
De afgelopen week deden we een lesje over schaatsen.
Het is deze opdracht maar dan zonder kikker.


De luie 8 komt regelmatig terug.
Het is een goeie oefening om de samenwerking
 tussen de linker en de rechterhersenhelft te verbeteren.
Het mooie winterweer bied een mogelijkheid deze les te doen.

 

 Op het blaadje staat de luie 8 al voorgetekend.
De kinderen trekken hem "honderd-duizend-miljoen" keer over.


Het opvallende was deze keer dat er inderdaad veel kinderen 
héél véél keer de luie 8 hebben over getrokken
en dat er minder aandacht was voor de rest van de tekening.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:


en zo:


Of zo:


Daarna was de opdracht vrij.
Er wordt met de slee gespeeld op de tekening:


een sneeuwpop gemaakt met sterren:


De onderstaande tekening is geïnspireerd door de opdracht een week eerder:
 vogeltjes en een vogelhuisje.

 

Op een andere school doen we dezelfde opdracht 
maar dan staat er een klein kleurplaatje in een hoekje.

 

De tekeningen zien er gelijk anders uit.


We gaan weer "honderd-duizend-miljoen" rondjes schaatsen op de ijsbaan.
Hoe langer we schaatsen hoe sneller we gaan.


Het kleurplaatje mag worden ingekleurd.


Daarna is de opdracht vrij.
 
 

Heel veel sneeuwvlokjes:


Een regenboog en mensen op de ijsbaan:
 








zaterdag 19 januari 2013

Warme winterkleren



groep 1-2

Het is natuurlijk hartstikke leuk dat het half januari écht sneeuwt.
De december maand zit volgepland met de vaste thema's.
Sinterklaas en de kerst volgen elkaar in rap tempo op.
Er is dan weinig tijd voor winterse opdrachten
en in deze periode des te meer
 
 
De tekenopdracht en het verhaal 
zijn altijd te gebruiken in de winter.

In de winter draag je andere kleren dan in de zomer.
Welke kleren trek je 's winter aan?

 

Het verhaal gaat over Oma die een trui aan het breien is 
en die haar kleinkind leert breien.


Het idee voor de opdracht komt weer bij tekenen en zo vandaan.
De uitvoering doen we een beetje anders.
 

Op het papier staan al een muts en 2 wanten.
In de muts en in de wanten staat een driehoekig patroon en sterretjes.


De sterretjes trekken we over
en de driehoeken tekenen we 3x na.



Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar sterretjes en de driehoek tekenen.  
De opdracht verteld ons iets over hun ontwikkeling.
De pompoen maken we met streepjes een beetje wolliger:



In het boordje van de muts tekenen we streepjes.
We tekenen de streepjes van boven naar beneden 
en we blijven tussen de lijnen:



Dit is een goede oefening voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.
De oefening zorgt ervoor dat het kind later aandacht krijgt 
voor de juiste letterafstand en letterromphoogte.

 Het waren best veel opdrachten bij elkaar
Maar dat is inmiddels geen probleem.
De kinderen doen de tekenopdrachten zo goed mogelijk.



Tenslotte mag er natuurlijk een gezicht onder de muts worden getekend:
 

 
 Een gezicht met een warme sjaal:



De muts en de wanten mogen worden ingekleurd.

 

Wat opviel waren sommige mooie kleurencombinaties:
  

Tot slot een griezelig gezicht:
 



zondag 13 januari 2013

Uilen


 groep 3

Leeskern 6 gaat over een vreemd bos.
In dat bos mogen alleen dieren wonen die uit een ei komen.



In het bos woont ook een uil.
Hoewel de uil geen grote rol speelt in het verhaal
gaan we er wel een lesje over maken.



De uil is een mysterieuze vogel.
Eigenlijk zie je overdag nooit uilen.
Het zijn nachtdieren en ze zijn goed verstopt door hun schutkleur.


Toch heeft meer dan de helft van de kinderen
 wel eens een uil gezien
in de dierentuin of tijdens een roofvogelshow.
Dat was een groter percentage dan we dachten.



Tekenen en zo heeft een leuke opdracht over uilen.
Het is een opdracht voor groep 7.
We passen voor groep 3 de opdracht aan.

 

Op het papier staat al een uil getekend.
De kinderen hoeven dus de uil niet zelf te tekenen.
Het gaat me vooral om de arceeropdracht

 

We gaan met groep 3 niet met pen en inkt werken.
Elk kind krijgt een eigen fineliner.


 Met de fineliner wordt niet gekleurd.
 (al deden een paar kinderen dat toch)
De fineliner gebruik je om lijnen te trekken.



We hadden deze opdracht nog niet eerder gedaan
 en ik was dus erg benieuwd hoe het zou gaan.



De kinderen hebben heel geconcentreerd zitten werken
en de resultaten waren erg leuk.

 

Uilen hebben doordringende ogen.
De ogen en de snavel mochten met potlood ingekleurd worden:



Het is veel werk en niet alle tekeningen kwamen helemaal af.



Spiralen om de buik op te vullen en golfjes:




Een paar uilen die helemaal af gemaakt zijn:


Een hele mooie uil in 2 kleuren:


Nog 2 uilen op een tak:



Tot slot een filmpje van een landende uil: