Totaal aantal pageviews

zaterdag 5 januari 2013

Bewust van je lijf



 Uit de tekeningen die een kind maakt 
kunnen we zijn/haar ontwikkeling aflezen.
Een kind ontwikkelt spelenderwijs een eigen-ik.
 Tekeningen weerspiegelen die ontwikkeling.

Afbeeldingsresultaat voor kindertekeningen lezen

Hoe gaat dat in zijn werk?

 De eerste tekeningen van tot +/- 4 jaar zijn “achteraf” tekeningen.
Eigenlijk verwerkt het kind de periode van conceptie (grenzeloos gekras
tot en met het ontstaan van het IK gevoel. (cirkels)

3 en 4 jaar:
Het kind kan inmiddels een gesloten cirkel maken:
Het is zich bewust van het verschil tussen zichzelf en de buitenwereld.
 De eerste koppoters verschijnen op papier.

Afbeeldingsresultaat voor koppoters tekenen

Een baby maakt nog geen onderscheid tussen zijn lijf en hoofd.(koppoter)
De belangrijkste lichamelijke ervaringen:
eten, proeven, ruiken, liefkozen, huilen, kijken, horen, 
ervaart het kind met zijn hele lichaam. 
De belangrijke eerste contacten met moeder en met de buitenwereld 
gaan voornamelijk via het hoofd, de mond en de armen. 
De omhelzing is het oudste gebaar van eenwording.
Daarom tekenen kinderen, als deze ervaring positief geweest is,
de armen van het lichaam af.

Afbeeldingsresultaat voor koppoters tekenen

Vanuit de koppoter ontwikkelt zich de mens tekening
Het kind wordt zich geleidelijk bewust van zijn lichaam en van een eigen IK.

Afbeeldingsresultaat voor kindertekeningen lezen

Hij wordt zich bewust: "Ik doe het zelf!"
Het kind kan daardoor zijn persoonlijkheid ontwikkelen.
Bv. de benen worden gevoeld bij het kruipen en het rechtop staan.
Deze actie brengt een psychisch proces op gang: 
het kind kruipt weg en ziet de moeder niet meer.
Het gaat later beseffen dat hij zelf die toestand heeft veroorzaakt.

Als het kind rechtop loopt kan het de handen gebruiken
 om dingen te pakken, te grijpen en te handelen.
Het kind wijst op zijn lichaam als het “ik” bedoelt.
Ik-ben, ik-wil, ik-kan...bv. 


zindelijk worden
Door het bewust vasthouden en loslaten van ontlasting 
wordt het kind zich bewust 
dat het iets van het innerlijk kan vasthouden of loslaten wanneer het wil. 
Er ontstaan gevoelens en verlangens en het besef van willen en kunnen. 
Maar ook koppigheid, gierigheid, “ik doe het niet, ik geef niets weg.”
Als een kind zindelijk is dan tekent het de onderkant van het lijf dicht.



bv. Het tekenen van de nek:
 Kinderen ontwikkelen een eigen wil:
 vanaf ongeveer 6 jaar wordt de nek apart getekend.
De nek heeft te maken met 'ik bewustzijn', een eigen wil. 
De nek is het onderscheid tussen hoofd en lijf, 
het onderscheid tussen verstand en gevoel.
Als een kind zich bewust wordt van het gebruik van zijn nek, 
kan het wegdraaien, iemand niet aankijken, 
nee schudden, ja knikken, 
of het hoofd buigen als teken van onderwerping, ed.
Als een kind vanaf het 7de jaar nog geen nek tekent kunnen we ons afvragen:
Mag het kind zijn eigen wil tonen? 
of: 
Is er onderscheid tussen verstand en gevoel of nog helemaal niet?



Lichaamstaal is een non-verbale expressievorm.
Het is ook de belangrijkste communicatievorm.
Zo heeft ieder lichaamsdeel, een specifieke betekenis.
Als het kind lichaamsdelen vergeet of als ze er vreemd uitzien,
als het kind iets benadrukt, te groot, te klein tekent, 
dan kunnen we dat detail nader onderzoeken als daar aanleiding toe is. 
Een tekening geeft in ieder geval de gelegenheid vragen te stellen!

Gemiddeld moeten kinderen van 7-8 jaar 
alle details van een menstekening kunnen tekenen.
Ontbreken er details dan is dit een reden tot nader onderzoek.

Emotionele factoren spelen een rol bij het tekenen van details 
juist door er nadruk op te leggen of dingen te vergeten 
vertellen ze iets over de psychische en lichamelijke toestand van het kind.

Ieder onderdeel van het lichaam heeft een symbolische betekenis.
Als we logisch na denken
en als we luisteren naar het kind dan vinden we de betekenis wel.
Ook een droomwoorden boek kan helpen.





woensdag 2 januari 2013

Kinderen volgen met tekeningen.


 

De meeste kinderen tekenen graag.
Gelukkig maar..
Het is een eenvoudig en goedkope manier om je uit te drukken. 
Als een kind tekent laat het onbewust iets van zichzelf zien.
Als er iets niet in orde is met het kind, 
kan het signalen geven via een tekening.
Hoe dat spontaan gebeurt na een heftige gebeurtenis lees je hier.
 

 Kinderen vertellen met hun tekening hun eigen verhaal 
en vaak vertellen ze meer dan ze zich bewust zijn...
Als je de tekeningen kan 'lezen' 
krijg je als ouder of leerkracht aanvullende informatie over het kind.


De ontwikkeling van de kindertekening is ingedeeld in verschillende fasen.
Als een kind van 10 ineens weer grenzeloos gaat krassen 
dan kan er iets mis zijn
bij een 3 jarige is het normaal.
Aan de tekeningen kunnen we ook zien 
hoe ver de kinderen in hun ontwikkeling zijn.


***

Er is een nieuw leerlingen volgsysteem ontwikkelt
die aansluit bij de tekentaalontwikkeling van het kind.
Via tekenopdrachten kan je vanuit een ander perspectief, namelijk beeldtaal,
kijken naar de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
Of er behoefte is aan nog een leerlingvolgsysteem weet ik niet.

Het is altijd handig als een leerkracht en/of ouder weet 
hoe een gezonde tekenontwikkeling er uit ziet.
Je kan dan tijdig signaleren of er iets aan de hand is met een kind.

Een tekening bied de gelegenheid vragen te stellen aan het kind.
Het is een opening voor een gesprek.

  

zondag 30 december 2012

Creatief denken




Wat is creativiteit?

Creativiteit is een frisse kijk hebben op iets wat we doorgaans voor gezien houden.
Creativiteit is het vermogen om naar antwoorden uit te kijken op onverwachte plaatsen.
Creativiteit is een andere manier van denken om de dingen anders te kunnen zien.

Kunstenaars ‘zien’ de werkelijkheid ‘anders’.
Ze kunnen naar believen overschakelen van de ene naar die andere zienswijze.

Hoe kan je creatiever worden?

Men kan creatiever worden door 
dat deel van de geest te ontwikkelen 
dat met creatief denken verweven is. 

Tekenen is een (goedkoop) middel om anders te leren zien.
Het versterkt en vergroot het creatieve denken 
en de artistieke mogelijkheden 

Tekenen is een manier om spelenderwijs je hersenen te trainen.
Tekeningen zijn puzzeltjes die opgelost moeten worden.
Hoe zet ik het op papier wat ik in mijn hoofd heb?
In een tekening is alles mogelijk, want fantasie kent geen grenzen

Creatief denken beperkt zich niet tot kunst.
We kunnen het ook gebruiken in ons dagelijks leven.
We kunnen problemen op lossen door er anders naar te kijken.
Alleen al om die reden is het belangrijk creatief bezig te zijn.

Tekenen is ook een manier om de motoriek van het kind 
te oefenen en te verfijnen.
Reden genoeg dus om door te gaan.

Het is belangrijk dat scholen 
zich bezig houden met beeldende vorming
om de zelfredzaamheid van de kinderen te vergroten.


Afbeeldingsresultaat voor creatief kind 4 jaar



donderdag 27 december 2012

Waarom tekenles?






Het doel van deze tekenlessen is in eerste instantie:
 kinderen enthousiast maken voor tekenen.
Het is gewoon een leuke hobby.
Daarnaast zijn de tekenlessen een voorbereiding op het schrijven in groep 3,
...oa. omdat je tijdens het tekenen een potlood in je handen houd 
en door de oefeningen.

Halverwege 20ste eeuw zijn we bang geworden 
de creativiteit van kinderen te schaden maar:

Alle grote kunstenaars hebben eerst vakkundig leren tekenen 
op een klassieke manier.
Ze hebben leren tekenen zonder dat dit hun creativiteit belemmerde. 
Integendeel !


 We leren kinderen ook lezen en rekenen 
en op een enkeling na leert iedereen dat.
We volgen daarvoor een bepaalde lesmethode.
Het is niet zo dat we kinderen lesboekjes geven 
en dan gaan kijken wat er gebeurt.
We laten de kinderen niet zonder lessen lezen 
om de kinderlijke leescreativiteit niet te schaden.
 Betty Edwards
 
Met dit idee in het achterhoofd zijn de tekenlessen ontstaan.
De afgelopen tijd zijn alle verhalen 
en opdrachten/oefeningen geïnventariseerd.
 Er zijn 17 verschillende oefeningen 

Er zijn oa. oefeningen met cirkels
met het golfje, met streepjes
met vierkante vormen, met driehoeken
met de luie 8 enz.



Naast de oefeningen bieden de opdrachten
  ruimte voor vrij tekenen.

Het is natuurlijk het leukste 
als er afwisseling in de tekenopdrachten zit 
én dat alle oefeningen regelmatig aan bod komen.


zondag 23 december 2012

Kerst



De kerstman beleeft níet 
net Sinterklaas allerlei avonturen als hij zijn werk doet.
Er is (nog) geen 'kerstjournaal' 
waarin van alles gebeurt en mis gaat met de kerstman en zijn elfjes.
 
De kerstverhalen en opdrachten van de afgelopen 2 jaar
behandelen allerlei aspecten van het kerstfeest.

Dit jaar waren er 2 tekenlessen mogelijk met het thema Kerst.
Welke opdrachten gekozen worden
hangt af van de tekenopdrachten die al aan bod geweest zijn
 bij Sinterklaas en herfst ed.

Het is natuurlijk het leukst 
om de verschillende oefeningen voldoende af te wisselen.

Omdat er 2 jaar gekleuterd wordt
kunnen de opdrachten ook per jaar afgewisseld worden.
Dat vraagt enige planning...

In de aanloop naar de decembermaand zie ik de views ophoog schieten
Dat is natuurlijk erg leuk maar...
ik hoop dat er niet alleen 
met Sinterklaas en Kerst getekend wordt
maar ook in de rest van het jaar.

Een creatief 2013 toegewenst!!

 


woensdag 19 december 2012

De stal


groep 1-2

Het is de laatste week voor de kerstvakantie.
De juffrouw heeft het kerstverhaal inmiddels voorgelezen 
en er is aardig wat blijven hangen.


Het verhaal voor de tekenles gaat over het ezeltje dat Maria mag dragen.
Het ezeltje staat ook eerste rang als het kindje Jezus geboren wordt. 

 

Het kerststalletje is in de periode voor kerst 
natuurlijk een voor de hand liggend onderwerp.
Maar wat moest de tekenopdracht worden?


Op het papier staat het stalletje met het ezeltje.
 We gaan in de dakrand streepjes zetten.
We trekken de streepjes van boven naar beneden.
De streepjes zijn een goede oefening
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
We blijven binnen de lijnen met het tekenen van de streepjes.

 

We kleuren de ezel netjes in:

 

en de ster:

  
Wat dan met de rest van de tekening?
Kunnen kleuters de tekening afmaken met Jozef en Maria
of is dat teveel gevraagd?
Ik besloot het er op te wagen.
De resultaten vielen helemaal niet tegen.


En de engel:


Dit is de hele tekening:


 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt met Kerstbomen en hartjes:


Extra veel stro in de stal 
én wolken en een engel


Zo,n grote kerstboom dat er niemand meer in de stal past:



Heel veel sterren en een engel:



Een lekker warm kacheltje? in de stal:

 

 Misschien lijkt het of er altijd alleen maar 'goeie' tekeningen worden gemaakt.
Dat is natuurlijk niet zo.
Er zit van alles wat tussen.
Ik kies de beste, de opvallendste en de leukste tekeningen uit 
die ik fotografeer voor deze blog.

2 aandoenlijke tekeningen van 2 beginnende tekenaars:
Jozef en Maria en sterren:


en de ezel met een engel: 

 

En tot slot het kerstkind met zijn trotse ouders:



Gezellige feestdagen !