Totaal aantal pageviews

zondag 28 oktober 2012

Spoken



Groep 1-2

Het is bijna Halloween.
Halloween wordt in Nederland steeds populairder.


In de meeste wijken in de omgeving
wordt de laatste jaren iets met Halloween georganiseerd.


Kinderen gaan in groepjes verkleed langs de huizen op jacht naar snoep.
Huizen worden speciaal versierd voor Halloween.
Er is tegenwoordig ook griezelig snoepgoed te koop om uit te delen.


De meeste kinderen weten wel wat Halloween is.
Sommigen lopen ook mee
al of niet verkleed als spook of skelet of prinses.


We gaan vandaag een tekening maken over spoken.

 
 
Het verhaaltje gaat over Casper het spookje.
Casper is een lief en vriendelijk spookje...
Hij woont in een oud vervallen huis samen met 3 ooms.
Die ooms maken hem het leven zuur.
Casper is daardoor een beetje eenzaam.
Hij wil graag vrienden worden met mensenkinderen 
maar die schrikken van hem omdat hij een spookje is.

 

Op het papier staan al 2 ogen.
Het zijn dezelfde ogen van een eerdere opdracht.


Ik had geen idee of de opdracht interessant genoeg zou zijn.
Want ...
hoeveel werk is het om een spook te tekenen op wit papier?
Daarom wilde ik deze les in 1 klas uitproberen.
Als de resultaten in die klas tegenvielen 
kon ik makkelijk switchen naar de monster tekening.


Sommige (gelovige) ouders kunnen moeite hebben met het onderwerp.
De kinderen niet. 
Die vinden het juist wel leuk om een spook te tekenen.
Vooral de jongens vinden het stoer.
 

 We tekenen 10x een rondje rond de ogen.
De kinderen die dat lastig vinden worden geholpen.


Daarna is de opdracht:
Teken een griezelig spookje!
Hoe... mag je zelf weten.

 

Het leverde betere tekeningen op dan ik had verwacht.

 

Niet alle kinderen wisten goed hoe ze een spook moesten tekenen. 
 Er ontstonden ook spoken die veel op de eerder genoemde monsters leken:


De meest spookachtige spookjes haalden vandaag deze blog.




donderdag 25 oktober 2012

De Tipi



groep 1-2

Het kinderboekenthema van 2012 is:
Hallo Wereld: andere culturen.


Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden om het thema in te vullen.
De 3de school waar deze tekenles gegeven wordt
nodigt ouders uit om te vertellen over het land
waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
Dat levert een paar mooie verhalen én lekkere hapjes op.


Omdat er op de SITO toets vragen gesteld worden over de Tipi
geven we op deze school een lesje over de Tipi 
tijdens het thema: Hallo Wereld.
 

Dat komt goed uit.
Ik zit nu toch helemaal in de wereld van de Indianen.


Indianen trekken in de zomermaanden achter de bizonkuddes aan.
Ze leven dan in tenten die ze makkelijk af kunnen breken en opbouwen.
De indianen noemen hun tent:Tipi.
 Een Tipi heeft een hele slimme constructie.


 De Tipi is eigendom van de vrouwen.
Hij wordt gemaakt van buffelleer 
en versierd met motieven van de stam en met eigen motieven.

Vandaag gaan wij een tipi versieren.


Op het papier staat een Tipi met een getande rand.
We gaan die rand een keer natrekken.

 
Driehoeken horen volgens mij bij de indianenmotieven..
Of dat echt zo is weet ik niet 
maar het is wel een mooie gelegenheid 
de driehoeken weer te tekenen.
Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar de driehoek tekenen.


De tipi mag versierd worden,
uitgeknipt en rond gevouwen.


Dat is in één klas gedaan 
maar...


het is nog een hele klus om te knippen met klas vol kleuters.

 ***

Het is ook leuk om er totempalen bij te knutselen 
en een heel indianen dorp te maken. 


Dit idee is van juf Joyce.


maandag 22 oktober 2012

De talkingstick


groep 1-2

Indianen komen regelmatig bij elkaar.
Ze bespreken dan alledaagse
maar ook belangrijke zaken.


Ze zitten tijdens zo,n bijeenkomst in een cirkel.
Net als de kinderen elke dag in de kring beginnen.


De indianen gebruiken een talkingstick, 
tijdens een vergadering.
Degene die de praatstok in handen heeft mag zijn verhaal vertellen
zonder dat hij onderbroken wordt, straf krijgt of uitgelachen wordt.


De indianen gebruiken een mooie tak.
Ze versieren de tak met dingen uit de natuur met een speciale betekenis.
Een adelaarsveer betekent bv:
Spreek eerlijk en wijs als je de stok in handen hebt.
Een stukje konijnenbont wil bv. zeggen: kies je woorden warm en zacht.
  
 

In de klas hadden de juffen allebei een mooie talkingstick gemaakt 


Ik heb er ook één bij me
 en die gebruiken we om te laten zien hoe de praatstok werkt in de kring.
Het kind dat de talkingstick in handen heeft mag kort iets vertellen.
Ze krijgen allemaal de stok even in handen.

 

We gaan vandaag een talkingstick versieren
met streepjes, rondjes ed.
De één maakt zich er makkelijker van af dan de ander.

 

Op het papier staat een stok.
onderaan het papier staan voorbeelden waar je de stok mee kan versieren.
Het is een arceeropdracht.


De opdracht is al eens uitgeprobeerd
en ik heb er al eerder over geschreven. 
Deze keer zijn er meer foto's van de tekeningen.

 

De tekening mag worden afgemaakt met veren en kralen...


en natuurlijk een indiaantje




zondag 21 oktober 2012

Pijl en boog


groep 1-2

Indianen gebruikten vroeger tijdens de jacht: speren en pijl en boog.
Die spullen konden ze niet zomaar in een winkel kopen 
die moesten ze zelf maken.
Een goeie pijl is van levensbelang.


Omdat de pijl en boog echt bij indianen hoort 
wilde ik een verhaal en een opdracht
  bij dit onderwerp.
 
 bogen tussen de pijlen
Het verhaal gaat over Grijze Wolf.
Grijze wolf is een indiaan die zelf zijn pijlen maakt.
Hij is een vakman.

Het verhaaltje was zo klaar
maar ook hier was de vraag 
wat doen we met de tekenopdracht?


Uiteindelijk rolde daar wel wat uit 
en is het in één klas uitgeprobeerd.


De pijlschachten worden versierd met streepjes en kruisjes,
het is dus een arceer opdracht....
De pijlpunten mogen worden getekend..
(een driehoek gaan de kinderen tekenen met ongeveer 6 jaar)
en er horen veren aan het einde van de schacht.
 
 De tekening mag worden afgemaakt met indianen dingen.
bv met een tipi, een totempaal en prooidieren.

De pijlen zijn getekend in een kruis.
Gekruiste pijlen zijn voor de indianen een symbool voor vriendschap.



dinsdag 16 oktober 2012

Veren


groep 1-2

Veren zijn onlosmakelijk verbonden met de cultuur van de Indianen.
We kennen de foto's wel van opperhoofden met prachtige hoofdtooien.
Omdat veren zo belangrijk zijn voor de indianen wilde ik er een tekening over maken.
 

Het verhaaltje was zo klaar
maar toen de opdracht nog...


Het onderwerp veren is al 2x eerder aan bod gekomen maar dan voor groep 3.
In groep 3 tekenen de kinderen al veren die ergens op lijken.
Dat leek me te hoog gegrepen voor de groepen 1-2
In het beste geval maken de kleuters dit soort veren:


Wat is een geschikte tekenopdracht bij dit thema?


Internet bood weer uitkomst.
Een plaatje van een tattooshop met 2 veren werd het uitgangspunt.

 

We gaan in de veren streepjes tekenen.
Het werd weer een arceer opdracht

 

Dat pakte goed uit.
 De opdracht was niet te moeilijk en het resultaat ziet er leuk uit.
 De tekening mag worden afgemaakt met een tipi...

 
  
en een indiaan...

 

In de eerste klas die de opdracht kreeg
 werden er spontaan eigen veren bijgetekend:




In de andere klassen heb ík de kinderen op dat idee gebracht
en kwamen ze soms ook in de tekeningen terug:


Dit waren een paar resultaten:

 
Indianen zien veren als een boodschap uit de geestelijke wereld.
De adelaarsveer heeft een speciale betekenis 
omdat de adelaar heel hoog vliegt.
Hij is het dichts bij de grote geest.

 

Een adelaarsveer is een symbool van moed en kracht.
Een veer wordt gegeven als teken van eer 
voor betoonde dapperheid en moed. 



  Net zoals wij onze kinderen een pluim geven 
als ze iets goed gedaan hebben.