Totaal aantal pageviews

zondag 10 juni 2012

Vaderdag


Groep 1-2

Natuurlijk is je vader 
de aller liefste, leukste en sterkste vader van de hele wereld.
Met je vader doe je vaak stoere mannen dingen.


Tijdens het schrijven van het verhaaltje liep ik er tegenaan 
dat er ook vaders zijn die niet meer thuis wonen,
dat er misschien 2 vaders zijn 
of dat kinderen niets meer met hun vader te maken willen hebben.


 Kinderen met 2 vaders hebben 2 tekeningen gemaakt 
en er was 1 meisje die een tekening voor haar moeder heeft gemaakt.
Gelukkig zijn dat nog steeds uitzonderingen.

We gaan een oorkonde maken voor papa.
Er is deze keer een goud potlood en dat is altijd erg bijzonder.


De opdracht is:
Kleur de letters in.


Kleur de medaille die er onder staat mooi in.

 
en maak een tekening met jezelf en papa.


En dan is het leuk als je iets van de kinderen en de ouders weet:


Want waarom hangen er regen wolkjes tussen deze sippe figuurtjes?


Waarom heeft Papa hele zwarte ogen en zwarte voeten 
en komt er geen rook uit de schoorsteen?

Er zijn gelukkig ook tekeningen die minder vraagtekens oproepen:




Met je vader ga je voetballen:


Met je vader steek je vuurwerk af:


Zomaar een blije tekening:





donderdag 7 juni 2012

De kikkerprins







Groep 1-2

De kikkerprins is niet zo'n heel bekent sprookje voor de kleuters.

Het verhaal gaat over een verwent prinsesje.
Ze krijgt een gouden bal die in de vijver stuitert...

   
Een kikker wil de bal wel voor haar uit de vijver halen
als ze belooft dat hij van haar bordje mag mee eten 
én in haar bedje mag slapen.
De prinses belooft alles om haar bal maar terug te krijgen.
De kikker houd haar aan haar belofte, tot afschuw van de prinses
Als hij tenslotte ook nog een nachtzoen wil hebben is de maat vol...
Uiteindelijk blijkt de kikker een betoverde prins en komt alles toch nog goed.


Op het papier staat de bal die naar de kikker stuitert.
De opdracht is: trek de boogjes van het stuiteren over.
Kleur de kikker en de bal netjes in.
Versier de tekening verder met bv een kasteel of de prinses.



De opdracht nodigde blijkbaar niet echt uit om er veel bij te tekenen.
Er verscheen slechts hier en daar een kasteel.



Belangrijk is dat de kinderen de boogjes goed over trekken
en niet groter tekenen.



Het is natuurlijk een oefening voor de letter M


De kikker en de prins:













maandag 4 juni 2012

Sneeuwwitje



In het sprookje van Sneeuwwitje speelt de toverspiegel een grote rol.
De koningin, de boze stiefmoeder, staat elke dag voor haar spiegel.


Ze wil de mooiste vrouw in het land zijn én blijven.

 

Dat gaat goed tot Sneeuwwitje opgroeit tot een mooie jonge dame.
Dan begint het verhaal pas echt.

Op het blaadje staat de toverspiegel.
We gaan 10x links om de spiegel rond.


Het is een opdracht die vaker voorbijkomt.


De spiegel kan daarna worden versierd en ingekleurd.


De koningin kan in de spiegel zien waar Sneeuwwitje is en wat ze doet.
De kinderen mogen in de spiegel ook een stukje uit het verhaal tekenen.


Sneeuwwitje in het glazen kistje.


Sneeuwwitje met haar prins.














donderdag 31 mei 2012

Hans en Grietje


Groep 1-2

Het verhaal is bekend:
Het gezin van de houthakker is zo arm, dat er niets meer te eten is.
De stiefmoeder wil Hans en Grietje achterlaten in het bos.
 Hans strooit kiezelsteentjes op de heenweg.
Zo weten de kinderen de weg naar huis weer te vinden.
Maar de tweede keer lukt dat niet.
De kinderen dwalen hongerig door het bos
tot ze bij het snoephuisje van de heks komen.


Op het papier staat de gemene heks.
De opdracht is: kleur de heks netjes in
en teken het huisje van de heks.
Versier het huisje met snoep.


Niet ieder kind kan zelf een huisje tekenen.
De snoepversiering verzinnen vonden ze ook lastig.


Bij de tweede les staat het huisje al op het blad getekend.

 

Er moeten nog een deur en ramen in.
Het huisje versieren met snoep
is nu ook makkelijker voor de meeste kinderen.
 

Als er nog tijd over is dan kunnen er bomen bij getekend worden.
en Hans en Grietje natuurlijk:



zondag 27 mei 2012

Roodkapje



Groep 1-2

Het thema is de komende weken sprookjes.
Een leuk thema en de kinderen kennen de verhalen.
Ze hebben allemaal de Disney films gezien en diverse boeken in huis.

 
Ik hoef de komende weken dus geen verhalen te verzinnen.
Ik kort de verhalen een beetje in en vertel niet alles, dat doet de juf wel.
Het is lastiger om een geschikte opdracht te verzinnen.


Roodkapje gaat naar oma met een mandje vol lekkere dingen.
Ze mag niet van het pad af van moeder.
Als ze de wolf tegenkomt vergeet ze dat.
Op aanraden van de wolf plukt ze in het bos een mooi boeket bloemen voor oma.

Roodkapje met heel veel bloemen...
 
Op het blaadje staat Roodkapje bij een bosje bloemen.
De opdracht is:
Teken meer bloemen

 
en kleur Roodkapje netjes in met kleine rondjes.

Meer had ik zelf niet bedacht.


De kinderen tekenden het huisje van oma.


Bomen en de wolf en oma in bed.


Erg veel bloemen zijn er niet getekend en geplukt

Er is nog een andere opdracht over roodkapje.