Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 mei 2012

Droom dekentje


Groep 1-2 

Het thema is: Ziek.



Het verhaal gaat over een speciaal dekentje.
Je krijgt van mama het droomdekentje als je je niet zo lekker voelt.
Als je even op de bank wil liggen om te slapen.


De opdracht is dezelfde als het droomdekentje van moeder Hen. 
Alleen ligt er nu geen ei onder 
én er staat helemaal niets op het blad.


Het is een speciaal dekentje.
Het bestaat uit verschillende lapjes stof.
Lapjes met balletjes, zonnetjes, sterretjes, clowntjes en autootjes.
Als je onder dat speciale dekentje ligt
droom je bij ieder lapje stof een andere droom.


De opdracht is:
Trek van boven naar beneden lange lijnen 
met een kleur die je mooi vindt.
Trek daarna lange lijnen van links naar rechts.
Er ontstaan vakken die de kinderen mogen inkleuren.
 Ze mogen de vakken versieren met:
zonnetjes, sterretjes, hartjes, auto's, bloemen enz.
De versieringen zijn een arceer oefening.


Kinderen gaan op een gegeven moment lijnen en dwarslijnen tekenen. 
Dat hoort bij de normale tekenontwikkeling.


Een kind dat de middellijn niet kan oversteken
zal het tekenblad een slag draaien 
om toch de dwars strepen te kunnen tekenen.
Zoals hier onder gebeurt:


 Tijdens het tekenen letten we ook op de pengreep


Er ontstonden een hoop verschillende kroeldekentjes:




woensdag 9 mei 2012

Oorkonde


 

Groep1-2
De woordspeling Ma-de-liefste
is te leuk om niet te gebruiken bij moederdag.


De resultaten van de opdracht van de vorige dag vielen me tegen.
Dat kan aan de opdracht liggen of aan de klas.


  Een zelfde opdracht kan in de ene klas leuk uitpakken 
en in een andere klas tegenvallen.
Je kan het nooit helemaal van te voren inschatten.

Ik ben er voor het gemak maar vanuit gegaan
dat het niet aan de klassen ligt.
Het verhaal is ingekort.
De oorkonde is een beetje veranderd.



De opdracht is ook een beetje veranderd:
Kleur de letters in en de bloemen én teken jezelf met mama...

 
 De oorkonde hebben we deze keer niet uitgeknipt. 


Omdat de madeliefjes naar boven zijn verschoven 
blijft er genoeg ruimte over voor een tekening.
Die ruimte is in de meeste gevallen ook gebruikt.


Er kwamen deze keer leukere tekeningen uit.
    In ieder geval is het onderwerp van de tekening een stuk interessanter.

 
Als je meer weet van de kinderen kan je aan de tekening zien
hoe de verhouding tussen de kinderen en de moeder is.

 Bij de bovenstaande tekening bv. valt op
dat één van de figuurtjes geen handen heeft en niet echt lacht .



De algemene betekenis van handen is:
          Met onze handen maken we contact met de wereld om ons heen.
Ze verbinden ons met de wereld.
Aan de getekende hand kunnen we zien hoe het kind in contact is met andere mensen. 
Naar buiten getekend = goed contact met de buitenwereld.
De armen tegen het lichaam= moeite met het maken van contact.
Worden er, net als in dit geval, geen handen getekend
 dan bied zo,n tekening een gelegenheid om vragen te stellen.
NIET om gelijk conclusies te trekken.


Deze tekening ziet er heel gezellig uit :)




zondag 6 mei 2012

Ma-de-liefste


Afbeeldingsresultaat voor madeliefjes
Groep 1-2

Natuurlijk is je eigen mama de allerliefste.
Ze krijgt dan ook een echte oorkonde op Moederdag.
Mama wordt die dag in het zonnetje gezet.


Het verhaal gaat over een kind
dat zelf een ontbijtje klaar maakt voor mama,
Het gaat niet helemaal gesmeerd.

 
Ik ben benieuwd of de kleuters
 al zelf een ontbijtje kunnen klaarmaken 
en of ze ook wel eens meehelpen met koken


En ja hoor... we kunnen zo bij ze komen eten.
Een soepje vooraf, pannenkoeken en appelmoes na.


Op het papier staat met grote letters Oorkonde
en: Ma de allerliefste van de heeele wereld.
Er staat een madeliefje op het blad.


De opdracht is: Kleur de letters mooi in
Teken meer bloemen voor mama.
Maak er een mooie Moederdag tekening van.


Er wordt wel gewerkt maar...
  er zijn geen echte uitschieters deze keer.


De oorkonde mag worden uitgeknipt
en op een gekleurd blad papier worden geplakt.
Dát is wel interessant...


Deze opdracht voor moederdag pakte beter uit.
De oorkonde kan worden toegevoegd
aan het moederdagkadootje.
Het kadootje was toevallig een tegel met madeliefjes:






   

woensdag 2 mei 2012

Moederdag


groep3

We gaan iets maken voor Moederdag.
Het verhaaltje gaat over een kind dat stilletjes naar beneden glipt 
om een ontbijtje maakt voor mama te maken.
Er gaat hier en daar iets fout.
 
 
Naar aanleiding van het verhaaltje
 blijkt dat de kinderen af en toe al koken. 
Ze bakken een eitje.
of maken een pizza...
Ze smeren en snijden hun eigen brood...
Zeggen ze...

 
We gebruiken wat steviger gekleurd papier.
Er staan 3 bloemen op van verschillende afmetingen.

 
De bloemen gaan we inkleuren, versieren...
uitknippen, omvouwen op de stippellijnen...
en op elkaar plakken.
Een rietje dient als steeltje.


 De juffen hebben bloempotten gekocht, grond en tuinkerszaadjes.
De bloempotten zijn inmiddels al beschilderd.
De potten worden nog gevuld met potgrond.
De zakjes met tuinkers komen er apart bij.
Alles wordt tenslotte netjes ingepakt.

 
De bloem wordt toegevoegd aan het Moederdagkado.


Het werkje was goed te doen met groep 3





maandag 30 april 2012

Schatten



Het thema is verzamelen.
Deze les zit wat de tekenlessen betreft een beetje klem
 tussen Pasen, Moederdag, de juffenverjaardag of de schoolreis.

 
De meeste kinderen verzamelen wel iets:
schelpen, stenen, veren...
voetbalplaatjes en pokemonplaatjes,
lego, playmobiel én geld.

 

Een verzameling begint klein en groeit in de loop van de tijd.
Verzamelen zit mensen in het bloed.
Vroeger moesten we noodgedwongen voedsel verzamelen 
maar nog steeds heeft het zoeken naar én vinden 
van een ontbrekend deel van een verzameling iets speciaals.

  
We gaan vandaag een schatkistje maken.
Het is een schatkistje in de vorm van een hart.
Het wordt een speciaal doosje voor een speciale schat.
Misschien kunnen ze hun losse tanden in het doosje bewaren?


Op wat zwaarder papier staat het doosje uitgeprint.
Het doosje mag worden versierd, ingekleurd, uitgeknipt en in elkaar gezet.
Om het doosje in elkaar te zetten is hier en daar een helpende hand nodig.

***


Op een andere school herhaal ik deze opdracht met een ander  doosje:
Een vlinderdoosje.

 
Het resultaat ziet er leuker uit.
En er zit in deze opdracht een extra moeilijkheid.


 De  vleugels van de vlinder hebben links en rechts hetzelfde patroon.
De kinderen moeten dus spiegelen.
Het is bij dit doosje extra moeilijk.
De vleugels zijn niet naast elkaar getekend 
maar zitten aan de buitenste kanten van het doosje.


Het spiegelen ging de kinderen best goed af.