Totaal aantal pageviews

zondag 8 april 2012

Paardenbloemen


Afbeeldingsresultaat voor kind paardenbloem
groep 1-2

In de klas zijn allerlei zaadjes en bolletjes geplant 
en die komen ook al boven.
De narcissen staan volop te bloeien.
 De klas ziet er heel lenteachtig uit.

Het thema is "Alles wat groeit"



Het verhaaltje gaat over paardenbloemen.
Half April kleurt het gras geel door de paardenbloemen.

De paardenbloem is de enige bloem
die de zon, maan en sterren vertegenwoordigt.
De gele bloem lijkt op de zon
De pluisbol lijkt op de maan
en de verspreidde zaadjes lijken op de sterren.
 
De paardenbloem opent zich om de ochtend te groeten
en sluit 's avonds om te gaan slapen.

Elk deel van de paardenbloem is nuttig:
wortel, blaadjes, bloem.
Het kan gebruikt worden voor voedsel, medicijnen en kleurstof voor kleuren.

 

De kinderen kennen de bloemen wel.
Ze kennen ook de pluizenbollen.
Ze hebben vaak niet door 
dat het dezelfde plant is in een ander stadium.


Ze weten ook dat je de pluizen weg kan blazen 
en dat je dan een wens mag doen.


De opdracht is: 
Teken de pluisjes van de Paardenbloem.


Pluisjes tekenen is een terugkerende opdracht.
Hij is niet makkelijk al ziet het er eenvoudig uit.
Kinderen van ongeveer 6 jaar zouden de pluisjes moeten kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.


Bovenaan het blaadje staan de pluisjes voorgetekend.
Ze worden ook nog voorgedaan in de klas.


Er zijn deze keer vrij veel kinderen 
die de pluisjes niet kunnen maken.

 
Eén van de kinderen vroeg 
of ze er een kusjesbloem van mocht maken.
Ze maakte heel netjes allemaal ++ plusjes...


Als kinderen moeite hebben met het pluisje 
dan doen we samen de oefening. 



Als alle pluisjes getekend zijn 
mag de rest van de paardenbloem worden ingekleurd.
 Daarna kan er nog lucht en gras ed bij worden getekend.



Paardenbloemen worden druk bezocht door hommels.
Ze zijn het eerste en beste voedsel voor deze dieren.
Laat ze dus lekker staan.




vrijdag 6 april 2012

Het gouden ei...


In groep 3 
vertel ik het zelfde verhaal:
De paashaas verstopt alle paaseieren 
en houd op het laatst het gouden ei over.
Hij wil een hele goeie verstop plek voor dit speciale ei.


Groep 3 krijgt geen blad meer met een oefening.
De kinderen zijn al volop aan het schrijven.
Ze hebben de oefeningen niet meer nodig.


De kinderen krijgen een leeg vel met de opdracht:
Teken de Paashaas, maak een lente tekening en
verzin een goeie verstopplek voor het gouden ei.


Het is leuk om te zien welke plekken de kinderen verzinnen om de eieren te verstoppen.

 

Je moet soms goed zoeken om de eieren te ontdekken.





dinsdag 3 april 2012

Wonderbloemen


Groep 1-2

De letters die deze week geleerd worden zijn:ui
Het verhaaltje haakt daarop in en gaat over een geheime tuin. 
In de tuin groeien wonderbloemen.

 
 
 
Het is één van de oudste en eerste verhalen.
De tekenopdracht is al een paar keer gewijzigd.

 

Omdat er 4 parallelgroepen zijn op deze school 
wilde ik in elke klas een andere variatie uitproberen.

 

 Ik wilde kijken welke opdracht het leukst uitpakte 
en welke opdracht het beste bevalt.

 

De opdracht is bijna hetzelfde 
maar ook een beetje anders.

 

Maar 
ik was aan het eind van de ochtend niet veel wijzer.
 

Op het papier staan al bloemen getekend.
In de eerste 2 klassen is het de bedoeling dat er rond de bloemen
een extra randje getekend wordt.
De vorm van de bloemen blijft, als het kan, behouden.
De bloemen staan op een rij of in een cirkel:


Sommige kinderen hadden moeite met deze opdracht.
Ze kwamen er niet echt uit:



Terwijl er ook goeie tekeningen tussen zaten:

 

De andere tekenopdracht is net een beetje anders.
vanuit het midden maken we de bladeren van de bloem een randje groter:
 

De kinderen hadden hier minder moeite mee.


De bloemen verdeeld over het blad en in de cirkel:


De bloemen op een rij:


Wat viel er nog meer op in de onderstaande tekening:
 De bloemen zijn niet groter gemaakt maar wel mooi gekleurd
en er is een poging gedaan om andere bloemen te tekenen:


De middelste blaadjes zijn versierd met streepjes:


 Er zijn sneeuwklokjes getekend!!: 

 
Gras aan de randen van de cirkel:


De cirkel is ingekleurd:



Deze tekening verscheen 
 op de achterkant van het blad:





De paashaas


groep 1-2 

Het is bijna Pasen.
In de loop van de week krijgen 
de kinderen een paasontbijt op school.
De kinderen mogen in pyjama naar school komen!

 
De paashaas komt ook altijd nog even langs met iets lekkers.
De rest van de dag wordt opgevuld met spelletjes. 


Er is, misschien daardoor, niet veel te beginnen met de kleuters.


Voor het maken van een paas tekening
 zijn ze gelukkig nog wel in de stemming.


Het verhaal gaat over de Paashaas:

Het is nog heel vroeg in de ochtend.
De paashaas heeft een mandje met beschilderde eieren.
Er zijn eieren met allerlei patroontjes en kleuren.
De paashaas heeft het druk met eieren verstoppen.
Op het laatst heeft hij nog één ei over: een gouden ei.
Waar gaat de paashaas het gouden ei verstoppen?


De opdracht is: kleur de paashaas netjes in met kleine rondjes.
Trek de huppels over 
 teken bij de stip in de richting van het pijltje een paasei.
Het ei mag versierd worden. 

  
De tekening kan afgemaakt worden met
 gras, lentebloemen, meer eieren, kuikentjes en haasjes, de lucht en de zon.
Kortom er kan een vrolijke lente tekening van gemaakt worden.


De huppels zijn natuurlijk een oefening voor de letter M.
In groep 3 is de letter M de eerste letter die aangeleerd wordt.
De oefening komt niet zo veel aan bod. 


De huppels worden een paar keer overgetrokken:
We maken er geen doorgaand schrijfpatroon van.
We oefenen de vormen gelijk zo goed mogelijk.


De oefening met de M 
levert nooit hele leuke tekeningen op maar...
in 2015 verschijnen er moestuintjes op de tekeningen
nav de AH actie met moestuinzaadjes.


Er worden tuintjes met worteltjes voor de haas getekend: