Totaal aantal pageviews

maandag 27 februari 2012

Nikki de Saint Phalle



Groep 1-2 start met een kunst project.
Het is een onderwerp waar je veel kanten mee uit kunt.

De week daarvoor ben ik in de Kunsthal in Rotterdam.
In de winkel van de Kunsthal staan beeldjes van Niki de Saint Phalle.
Het zijn kleine Nana's !


Niki de Saint Phalle is een veelzijdige Franse kunstenares.
In 1965 maakt ze haar eerste Nana's.
 Ze maken haar wereld beroemd.


De Nana's staan symbool voor de sterke vrije vrouw.
De 2de feministische golf begint in 1965 en duurt tot ongeveer 1980.
Haar beelden passen precies in de tijdgeest.


De Nana's hebben fel gekleurde of zwarte armen, benen en hoofd.
Het hoofd is klein en er zitten geen neus, ogen en mond ed in.
Het zijn anonieme beelden van vrouwen 
met overdreven vrouwelijke rondingen.
Het lijf is versierd met felle kleuren in eenvoudige motieven.  


Het lijkt een geschikte opdracht voor de kleuters.
Het is lastiger om het verhaal eenvoudig en begrijpelijk te houden.


Op het blad staat al een Nana.
We gaan de armen, benen en het hoofd één kleur geven.
Voor het lijf mogen de kinderen zelf een versiering bedenken.
Op de tafel staan alleen potloden met felle kleuren.


De meeste kinderen kleuren de ledematen met dezelfde kleur in.
Het lijf versieren gaat ze redelijk goed af.
Sommige kinderen help ik een beetje op weg.


De Nana's krijgen hier en daar toch een gezicht.


Op de grote tentoonstelling ziet het er zo uit:






maandag 13 februari 2012

Valentijnsdag




groep 1-2

Wie is er wel eens verliefd geweest?
Op wie?
Wat voel je als je verliefd bent?
Dat zijn de vragen bij deze les.
De vragen zorgen voor een hoop gegiechel.


Er zijn altijd wel kinderen verliefd ...
op iemand in de klas of op papa of mama.


De meeste kinderen weten wat Valentijnsdag is.
Ze weten dat je die dag een kaart mag sturen
 aan degene waar je verliefd op bent.


De oudste valentijnskaart komt uit 1415.


Rood en roze,
Harten en rozen.
Dat hoort bij Valentijnskaarten.


We gaan vandaag zelf een kaart maken.
Er is roze papier
Er is al een hart uit het papier geponst.
Het losse hartje kunnen de kinderen ook gebruiken.


Het papier wordt dubbel gevouwen.
De kinderen mogen de kaart versieren zoals ze zelf willen.
Er is geen oefening.


***
Groep 3 maakte ook een kaart:


Zij kregen de keuze uit roze of rood papier.
Er was een hartje in de andere kleur.
Groep 3 kan natuurlijk al schrijven.
Ze wilden er iets opschrijven:


 Een kaart met veel kusjes.











dinsdag 7 februari 2012

De sneeuwbol



groep 1-2

Sneeuwbollen zijn leuke decoratieve hebben-dingetjes.
Ze zijn dit keer het onderwerp van de tekening.


Het verhaal gaat over een sneeuwbol.
Je kijkt er gefascineerd naar.
Voor je het weet sta je zelf in de bol.
Voor je het weet sta je in een stille-witte-wereld.


Wat kan je allemaal doen in de sneeuw?
Waar speel je mee?


Het idee komt bij tekenen en zo vandaan.
We passen het een beetje aan voor de kleuters.


Op het blaadje staat al een bol met een voet.
De kinderen tekenen de cirkel 10x rond de bol.
Doordat de kinderen tot 10 gaan tellen stoppen ze elke keer heel even op het beginpunt.
Er staat een stip met een pijltje bij de bol en ze trekken de cirkel linksom.


Daarna mag er in de bol een wintertekening gemaakt worden.
Dit deel van de opdracht is vrij.
Het 3de deel van de opdracht is:
Teken kleine sneeuwvlokjes in de bol (arceer oefening)


Als laatste wordt de voet van de bol ingekleurd en versierd.


Een hele mooie tekening van een meisje van 5 jaar! oud



zaterdag 4 februari 2012

vogels voeren




groep 1-2

Vogels hebben het moeilijk in de winter.
Het is leuk om ze te voeren
en om binnen, achter het raam naar ze te kijken.


Wie heeft er een vogelhuisje in de tuin?
Wie geeft de vogeltjes wel eens iets te eten?
Wat geef je ze te eten?
Dat zijn de vragen.



De winter heeft lang op zich laten wachten dit jaar.
 De opdracht 'Vogels voeren' is ook te gebruiken
als een neutraal winterlesje tussendoor.


Het verhaaltje is eenvoudig.
Met de opdracht wist ik niet goed raad...


Omdat je thuis niet altijd goed kan inschatten
hoe een les verloopt wilde ik hem wél uitproberen.
Er zit deze keer geen oefening in de opdracht.



Op het blaadje staat een leeg vogelhuisje.
De kinderen mogen het vogelhuisje verder af maken en versieren.
Ze mogen er vogeltjes in tekenen en pindaslingers,


vetbollen


appels, ed.


De kinderen hebben een tijdje heel stil en geconcentreerd zitten werken.
De resultaten waren leuker dan ik had verwacht.



maandag 23 januari 2012

Vreemde vogels.


groep 3

Het onderwerp van leeskern 6
sluit niet echt aan bij het seizoen.
Het is een vreemde eend in de bijt. 
Dat komt goed uit...


Het onderwerp van de leeskern in Januari, is namelijk:
Dieren die uit een ei komen.


Het verhaaltje voor de tekenopdracht
gaat over een onbekend ei dat onverwacht gevonden wordt.
Er komt een vreemde vogel uit het ei:
Een echte flierefluiter!


De opdracht is: Teken een vreemde...een fantasie vogel.
Het idee voor de opdracht komt bij tekenen en zo vandaan.


De kinderen tekenen in groep 3 al heel leuk.
Er is een groot verschil tussen groep 1-2 en groep 3 wat tekenen betreft.
Het prettige van deze leeftijd is dat ze gewoon 'doen'.


Maar..er is soms een groot verschil tussen de ene en de andere klas.
Waar de ene klas begint te tekenen en gelijk een vogel tekent die 'goed' is,
gebeurt er in een andere klas iets anders:
Het ene na het andere kind wil een nieuw blaadje.
Het duurt even voor iedereen een vreemde vogel heeft getekend die naar zijn/haar zin is.


Er zijn mooie vreemde vogels getekend.
We hebben er op gelet dat de vogels helemaal ingekleurd zijn.


Eén van de juffen maakt een mooie collage van de vreemde vogels.





vrijdag 20 januari 2012

Kunst en de hersenen



  Dit is geen trol of kabouter.
Dit mannetje wordt homunculus genoemd.
Het geeft de verhoudingen van allerlei gebieden in de hersenen weer.
  
         De homunculus heeft hele grote handen en kleine beentjes. 
      In de hersenen is veel ruimte nodig voor het aansturen van de hand.
 Meer dan voor bv. de bewegingen van de knie,
die veel minder ingewikkelde bewegingen maakt. 
 De grote mond heeft te maken met bewegingen bij het praten.

Een mens krijgt per dag een heleboel informatie binnen.
 Die informatie komt tot ons in verschillende vormen. 
Het menselijk lichaam beschikt over 4 groepen sensoren
De sensoren zetten de informatie om in elektrische signalen.
Die elektrische signalen worden doorgegeven aan de hersenen. 
                    
De meeste sensoren zitten in de palm van de hand en in de vingers.
Onze hersenen maken met deze informatie een beeld van het voorwerp.
In de hand zitten 2400 zenuwuiteinden per cm² (in de voet 60 per cm²)       
De handen zijn daardoor een zeer gevoelig instrument. 

Blinde mensen maken daar dankbaar gebruik van. 
Ze raken je gezicht aan om te voelen hoe je er uit ziet.
 Ziende mensen gebruiken die beeldvorming ook. 

Hersenen maken gebruik van de informatie
 van de verschillende soorten sensoren in de hand.
Bewegingen van de hand zijn enorm complex. 
        Bij alles wat je doet is er continu controle. 
     Gaat de beweging zoals je wilt?
Gaat de taak die je wilt doen zoals je wilt?  
 Glijdt het voorwerp niet uit de hand?
 Is het niet te zwaar?  
      De hersenen signaleren en herstellen de beweging.

Door onze handen te gebruiken 
(ook met tekenen, knutselen, muziek maken) 
stimuleren we de hersenen op een heel subtiel niveau. 


Onze hersenen kunnen we  oa stimuleren met kunst!
Dit artikeltje vond ik op de site: Waar Maar Raar:
Waarom heeft kunst zo'n positieve invloed op mensen?  
Een Brits onderzoek beweert hier het antwoord op te hebben.

Proefpersonen moesten naar dertig schilderijen van bekende kunstenaars kijken.
Ze waren aangesloten op een hersenscan.
 Wat bleek: bij de schilderijen die ze zelf het mooist vonden 
vermeerderde de bloedstroom tot wel 10 procent. 
Bij het in de ogen kijken van een geliefde gebeurt hetzelfde. 
  De onderzoekers geven aan dat er een verhoogde mate van activiteit te zien was 
in het gedeelte van de hersenen waar genotsprikkels worden verwerkt. 
Hoewel het onderzoek nog geëvalueerd wordt, zijn de resultaten verrassend.